دستور ویژه دولت برای آموزش زبان مادری در مدارس

زیتون- دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت دولت دستور داده که زبان‌های محلی کردی و ترکی در مناطقی که زبان اصلی مردم محلی این زبان‌هاست، در مدارس به دانش آموزان آموزش داده شود.
علی یونسی در گفتگو با ایرنا توضیح داد:«این طرح در مدارس استان کردستان اجرا شده و در صورت فراهم شدن زیرساخت در دیگر مناطق کشور نیز اجرا می‌شود

150406124611_kurdestan_640x360_v_nocreditوی با اشاره به تدریس زبان کردی در دانشگاه کردستان نیز گفت:«ایجاد رشته زبان و ادبیات کُردی در مراکز آموزش عالی از سال‌ها پیش یکی از مطالبه‌های مردم این استان بود که در دولت تدبیر و امید رنگ واقعیت به خود گرفت.»
برابر با اصل پانزده قانون اساسی، زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است. این اصل هرچند در مورد مطبوعات و رسانه‌های گروهی و البته شبکه‌های استانی صدا و سیما، تا حدی رعایت می‌شد، اما تا پیش از تشکیل دولت یازدهم مقوله آموزش زبان مادری و آموزش به زبان مادری مقوله‌ای امنیتی به شمار می‌آمد.
سال ۹۳ عده‌ای از معلمان کرد مهاباد گرد هم آمده و بخش جانبی‌ای برای کتاب درسی ادبیات فارسی تدوین کردند که به زبان و ادبیات کردی می‌پرداخت. دولت یازدهم نیز  برای جامه عمل پوشاندن به یکی از وعده‌های انتخابی خویش، با توزیع این کتاب در سطح مدارس مناطق کردنشین موافقت نمود و بدین ترتیب  برای نخستین بار در کشور، آموزش زبان مادری در مدارس جامه عمل به تن کرد.
به دنبال این رویداد، هم‌زمان با سفر استانی رییس‌جمهوری به کردستان، رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان نیز موجودیتش را اعلام کرد و از سال تحصیلی پیش رو، دانشجو پذیرفت.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »