ابطال رای مردم توسط رهبر

بازگشت امید به هیئت ریسه مجلس

زیتون- آرش بهمنی: علی لاریجانی، نخستین رئیس مجلس دهم شد، در روزی که یکی از نمایندگان عضو فراکسیون امید خبر از آن داد که با ابلاغ حکم هیات عالی حل اختلاف قوا از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، پرونده مینو خالقی برای حضور در مجلس دهم بسته شد و برای تعیین نماینده جای‌گزین او، انتخابات میان‌دوره‌ای در اصفهان برگزار خواهد شد.

این برای نهمین سال پیاپی است که علی لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس می‌نشیند. او از زمان حضور در مجلس هشتم به عنوان رئیس انتخاب شد و از آن زمان این سمت را در اختیار دارد. تنها رقیب لاریجانی در دو مجلس قبلی، غلام‌علی حدادعادل، رئیس مجلس هفتم، بود که هیچ‌گاه موفق نشد لاریجانی را شکست دهد. رقیب اصلی لاریجانی برای کسب کرسی ریاست در مجلس دهم محمدرضاعارف بود. اما عارف هم موفق به تهدید جایگاه لاریجانی نشد.

هیات رییسه متوازن 

لاریجانی در انتخابات هیات رئیسه سال اول مجلس دهم موفق شد ۲۳۷ رای (از مجموع ۲۷۶ رای) کسب کند. رقیب اصلی لاریجانی، عارف، از نامزدی خودداری کرد. او در انتخابات هیات رئیسه موقت ۱۰۳ رای – مقابل ۱۷۳ رای لاریجانی – کسب کرده بود. مصطفی کواکبیان تنها رقیب لاریجانی بود که ۱۱ رای کسب کرد.

یکی از تغییرات در انتخاب نواب رئیس رخ داد. هم‌چون انتخابات هیات رئیسه موقت علی مطهری و مسعود پزشکیان از سوی فراکسیون امید و محمد دهقان و حمیدرضا حاجی‌بابایی از فراکسیون ولایت نامزدها بودند. اما این‌بار مسعود پزشکیان و علی مطهری به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند. در انتخابات هیات رئیسه موقت پزشکیان و دهقان آرای اول و دوم را به دست آورده بودند.

غلام‌رضا کاتب، امیرحسین قاضی‌زاده، اکبر رنجبرزاده، احمد امیرآبادی از فراکسیون ولایت و علی‌اصغر یوسف‌نژاد و محمدعلی وکیلی از فراکسیون امید به عنوان دبیر انتخاب شدند. بهروز نعمتی و محمد آشوری از فراکسیون ولایت و ومحمدقسیم عثمانی از فراکسیون امید به عنوان کارپردازان انتخاب شدند.

ترکیب هیات رئیسه جدید مجلس، شامل تمام گرایش‌های سیاسی داخل مجلس است: مسعود پزشکیان، محمدعلی وکیلی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد و محمدقسیم عثمانی از اعضای فراکسیون امید هستند، علی مطهری نیز نامزد این فراکسیون برای نائب رئیسی بود. دو تن از اعضای هیات رئیسه (قاضی‌زاده، امیرآبادی) از اعضای جبهه پایداری هستند. دیگر اعضای هیات رئیسه نیز از جمله اصول‌گرایان نزدیک به علی لاریجانی محسوب می‌شوند.

به شکل رسمی دلیل ابطال آرای مینو خالقی اعلام نشده، اما گفته می‌شود انتشار عکس‌هایی از او بدون حجاب اسلامی، دلیل این مساله بوده است.

برخی خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که عبدالکریم حسین‌زاده،‌ نماینده نقده و نامزد فراکسیون امید برای سمت دبیر، به دلیل برخی فشارها و مصلحت‌ها از کسب رای باز ماند. حسین‌زاده در انتخابات هیات رئیسه موقت مجلس ۱۳۷ رای داشت و به عنوان یکی از دبیرها انتخاب شده بود.

محمدرضا تابش، از اعضا فراکسیون امید، درباره «کاهش شدید آرا» حسین‌زاده و این‌که آیا «عوامل بیرونی در این قضیه تاثیرگذار بوده»، گفت: «زمزمه‌هایی شده‌بود که به اصطلاح چه افرادی در ترکیب هیات رئیسه باشند، بهتر است و آن هایی که نگاه ژرف‌نگر و کلان ملی دارند، می‌دانند که همه اقوام و قومیت‌ها و مذاهب و همه ادیان باید در تعیین سرنوشت و مقدرات مردم مشارکت داشته باشند».

ابطال رای مردم توسط رهبر

در روز انتخاب هیات رئیسه مجلس، تکلیف مینو خالقی و یکی از کرسی‌های شهر اصفهان نیز مشخص شد. محمدجواد فتحی، عضو فراکسیون امید، به نقل از علی لاریجانی گفت که نظر هیات عالی حل اختلاف قوا از سوی رهبر جمهوری‌اسلامی به مجلس ابلاغ شده است. به این ترتیب آرای مینو خالقی باطل و او از حضور در مجلس دهم محروم شد. تکلیف این کرسی شهر اصفهان نیز در انتخابات میان دوره‌ای مشخص خواهد شد.
فتحی از جمله اعضای شعبه دوم رسیدگی به اعتبارنامه‌ها بود. او در جلسه این شعبه خواستار آن شده بود که اعتبارنامه مینو خالقی برای بررسی به شعبه ارجاع شود. به گفته فتحی او در جلسه به علی لاریجانی استدلال‌های خود را تکرار کرد و رئیس مجلس ضمن موافقت او، خبر از ابلاغ حکم داد. این نماینده مجلس اضافه کرد که «با اعلام نظر هیئت حل اختلاف قوا و تایید رهبری، عملا پرونده مینو خالقی بسته می‌شود».لاریجانی پیش از این نیز گفته بود که با تفسیر شورای نگهبان درباره ردصلاحیت خالقی مخالف است و حتی با آیت‌الله خامنه‌ای نیز در این‌باره صحبت کرده است. به شکل رسمی دلیل ابطال آرای مینو خالقی اعلام نشده، اما گفته می‌شود انتشار عکس‌هایی از او بدون حجاب اسلامی، دلیل این مساله بوده است.

مینو خالقی در انتخاب مجلس در شهر اصفهان، نفر سوم شد. اما شورای نگهبان حدود یک ماه پس از برگزاری انتخابات، آرای او را باطل و اعلام کرد که سرنوشت کرسی باقی‌مانده اصفهان در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص خواهد شد. وزارت کشور ضمن مخالفت با تفسیر شورای نگهبان، خواستار صدور اعتبارنامه خالقی بود. این وزارت‌خانه همچنین معتقد بود که در صورت ابطال آرای خالقی هم نفر بعدی (آجودانی از لیست امید) باید وارد مجلس شود، چرا که ۲۵ درصد آرا را کسب کرده.

اختلاف نظر میان شورای نگهبان و دولت درباره این مساله، باعث ارجاع آن به هیات عالی حل اختلاف قوا به ریاست محمود هاشمی شاهرودی شد. هفته گذشته علی لاریجانی در کنفرانس خبری خود گفته بود: «از هیئت حل اختلاف قوا هم خواستیم که اظهار نظر کند، منتها گویا نظرشان به نظر شورای نگهبان نزدیک‌تر بود».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

ابطال رای مردم توسط رهبر

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »