به یاد سربازان کشته شده شمع روشن می کنیم

زیتون-  جمعی از کنشگران مدنی تصمیم گرفته اند به یاد سربازانی که طی دو حادثه رانندگی کشته شده اند، فردا شب (جمعه) به یاد این سربازان در میادین یا خیابان اصلی شهر شمع روشن کنند.
به گزارش «زیتون» در بیانیه ای که از سوی کنشگران صادر و در شبکه های اجتماعی منتشر شده، آمده است: برای ادای احترام به همه ی سربازان وطن، به ویژه سربازانی که دیروز مظلومانه جان باختند، فردا جمعه ساعت ده شب با افروختن شمع به روانشان درود می فرستیم.
شهروندان تهرانی در میدان ونک و اهالی شیراز در خیابان سرباز، جمع خواهند شد.
بامداد روز چهارشنبه در دو حادثه هولناک تصادف در استان فارس ۱۹ سرباز ارتش جان خود را از دست دادند و ۸۰ نفر زخمی شدند. ١٩ کشته این حادثه سربازان تحصیلکرده  بودند که بر اثر سقوط اتوبوس به دره‌ای در محور سیرجان‌-‌نی‌ریز جان خود را از دست دادند.
هنوز هم ابعاد دقیق این حوادث روشن نیست و هنوز هم اخبار ضد و نقیضی از آن ها منتشر می شود.
گزارش ها نشان می دهد تمامی سربازان قربانی این حادثه هولناک عضو یک گردان در حال آموزش در پادگان ۰۵کرمان بوده‌اند و همگی برای مرخصی ١٠  روزه به خانه‌های خود می‌رفتند، آنها قرار بود پس از آن خود را با درجه گروهبانی و ستوانی به یگان‌های خدمتی معرفی ‌کنند. Untitled2
این سربازان همگی فوق‌دیپلم و لیسانس وظیفه بودند و دو ماه را در پادگان آموزشی ٠۵ کرمان که متعلق به ارتش است طی کرده بودند.
قاعدتا ابعاد این فاجعه، کم کاری ها، خطاها و سوء مدیریت ها آن قابل بررسی است و شاید به زمان بیشتری برای روشن شدن آن نیاز است. اما نکته ای که قابل تامل است واکنش های به این حادثه تلخ است.
این حادثه به شدت افکار عمومی را جریحه دار کرده است و باز هم بحث سیستم معیوب سربازی در ایران را بر سر زبان ها انداخته است.
اما بیش از ۳۰ ساعت از حادثه گذشته است، مروری بر واکنش های مسئولان نشان می دهد که احتمالا آن ها را آنقدر تکان نداده است.  گویی که حادثه ای معمولی بوده است.
بی تفاوتی دردناکی در میان مسئولان نسبت به این حادثه مشاهده می شود.
واکنش دولت به این مسئله محدود به پیام تسلیت رییس جمهوری و اعضام تیمی برای بررسی وضعیت مصدومان حادثه از سوی وزیر بهداشت بود.
مدعی العموم نیز به عنوان نماینده قوه قضائیه تا کنون در این باره سکوت کرده است.
قربانیان سربازان ارتش بوده اند در نتیجه انتظار می رفت این نهاد نظامی واکنش در خوری به این موضوع نشان دهد؛ اما تنها امیر پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش بود که در پیامی تسلیت گفت.
در مقابل سکوت سرد مسئولان عالی رتبه کشور، فضای مجازی سرشار است از همدردی مردم با سربازان کشته شده؛ از جمله برنامه ریزی برای تجمع فردا شب در میادین و خیابان های اصلی.

Untitled1

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »