انتشار سی هزار سند از تخلفات بنیاد شهید در گرو موافقت لاریجانی

زیتون- رییس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس نهم از وجود سی هزار سند در باره تخلفات این نهاد در دوران محمود احمدی نژاد، خبر داد. اسنادی که در صورت موافقت رییس مجلس رسانه ای خواهند شد.
امیر خجسته این خبر را در در واکنش به سخنان مسعود زریبافان رییس پیشین بنیاد شهید مطرح کرد که گفته بود کمیته تحقیق و تفحص باید مستندات خود را درباره تخلف در بنیاد شهید اعلام کند: «اگر به اندازه حبه قندی سند دارید آن را رو کنید.»
نماینده همدان و فامنین در مجلس دهم خبرهای تایید نشده مبنی بر مختومه شدن پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران را «غلط» دانسته و از بازداشت چند نفر در جریان رسیدگی به موضوع فساد در این بنیاد خبر داده است.
وی گفته که صادق لاریجانی٬ رییس قوه قضائیه، دستور رسیدگی به این پرونده در دادگاه ویژه‌ای را صادر کرده است.
خجسته توضیح بیشتری درباره این دادگاه ویژه ارائه نکرده٬ اما افزوده که «از قبل تعدادی از افراد دستگیر شده‌اند و در آینده نیز با قدرت این کار ادامه می‌یابد.»
این نماینده مجلس در گفتگو با سایت خانه ملت توضیح داده است، از آنجا که در مجلس نهم تعداد نمایندگان مجلس برای امضای تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به «حد نصاب» نرسید٬ این موضوع از طریق قوه قضائیه پیگیری شد و گزارش آن در اختیار رییس مجلس قرار گرفت.
نماینده همدان با اشاره به آنچه «غوغای ناکارآمدی و سوء مدیریت در بنیاد شهید» نامیده٬ ابراز آمادگی کرده در صورت «اجازه» علی لاریجانی٬ رییس مجلس «۳۰ هزار سند از این تحقیق و تفحص را رسانه‌ای» کند.
خجسته به وجود «مشکلات عدیده‌ای» در بانک دی٬ از زیرمجموعه‌های بنیاد شهید و دیگر سیستم‌های اقتصادی در این بنیاد اشاره کرده و افزوده که با «تلاش‌های صورت گرفته ۵۰۰ میلیارد تومانی که از صرافی بانک دی به دبی رفته بود و بخشی از اموال و یک هتل بازگردانده شد».
نخستین بار در سال ۱۳۹۱ بود که اخباری از اختلاسی میلیاردی در بنیاد شهید در دوره ریاست مسعود زریبافان منتشر شد.
دهم خرداد سال ۱۳۹۲ نیز نمایندگان مجلس با ۱۲۹ رأی موافق، طرح تحقیق و تفحص از «بنیاد شهید و امور ایثارگران» را تصویب کردند.
«نبود شفافیت مالی»، «وجود شائبه‌های مختلف در بخش‌های اقتصادی بنیاد» و «کشف اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی» از جمله دلایل پیگیری این طرح در مجلس عنوان شده بود.
با این حال همان طور که خجسته گفته «فشارهای سیاسی» مانع از قرائت کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس شد.
احمد پورمختار رییس کمیسیون اصول نود مجلس نهم پیشتر در مورد علت عدم قرائت گزارش این تحقیق و تفحص در صحن علنی گفته بود «اما باتوجه به این‌که گزارش را مطالعه کرده‌ام، باید بگویم که بخش‌هایی از این گزارش قابلیت رسانه‌ای شدن ندارد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »