بسیاری از نتایج اقتصادی برجام حاصل شده است

عضو فراکسیون امید در گفتگو با زیتون:

زیتون- فیروزه رمضان‌زاده:یک سال از توافق بر سر مناقشه هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی که به برجام مشهور شد می‌گذرد. ناظران، حل برنامه هسته‌ای مناقشه‌آمیز ایران با شش قدرت جهانی یعنی کشورهای آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان را به عنوان مهم‌ترین دستاورد دولت حسن روحانی ارزیابی می‌کنند‌‌، همان طور که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز این توافق را یکی از مهم‌ترین میراث ریاست‌جمهوری خود دانسته است.

حجت‌الاسلام مهدی شیخ، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی که از حامیان دولت است در این زمینه به زیتون می‌گوید: «مجلس هوشیارانه مساله برجام را پیگیری می‌کند تا طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل کنند و برجام را اجرایی کنند.»
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: «آن‌ها (غرب) هم بدانند که برای ما برگشت به نقطه قبل، امر بعیدی نیست و به راحتی می‌توانیم به نقطه اولیه برگردیم و با سرعت،‌‌ همان مسیر قبلی خودمان را ادامه می‌دهیم.»
مشروح گفتگو با حجت‌الاسلام مهدی شیخ، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ادامه آمده است:

آقای شیخ، به عنوان نماینده دهمین دور از مجلس شورای اسلامی فکر می‌کنید تا چه حد، انتظارات شما از دستاوردهای برجام برآورده شده است؟
برجام دستاوردهایی داشته که برخی از این دستاورد‌ها حاصل شده و برخی از این دستاورد‌ها حاصل نشده و این بر عهده غرب و خصوصاً امریکاست و اگر آن‌ها بخواهند شیطنت کنند مسلماً این بازی برد برد، تبدیل به بازی باخت خواهد شد و قطعاً جمهوری اسلامی واکنش نشان خواهد داد.‌‌ همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند که اگر آمریکایی‌ها برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم. مجلس هوشیارانه مساله برجام را پیگیری می‌کند تا طرف‌های مقابل به تعهداتشان عمل کنند و آن را اجرایی کنند. آن‌ها هم بدانند که برای ما برگشت به نقطه قبل، امر بعیدی نیست و به راحتی می‌توانیم به نقطه اولیه برگردیم و با سرعت‌‌ همان مسیر قبلی خودمان را ادامه می‌دهیم.

قضیه اگر به این شکل بخواهد ادامه پیدا کند ما قطعا متضرر خواهیم بود باید به طور حتم طرف مقابل به تعهداتشان پایبند باشند.طرف مقابل باید همه موارد مربوط به برجام را رعایت کند

توصیه من این است که غرب هوشیار باشد، فکر نکند ما با شرایطی که به وجود آمده از حقوق خودمان عقب نشینی می‌کنیم، ما محکم می‌ایستیم که ان شاءالله از ما احقاق حق بشود. فکر می‌کنم که اگر ما مقاومت کنیم تسلیم می‌شوند، هیچ راه دیگری ندارند. در حال حاضر بحث‌های انتخاباتی در امریکا مطرح است و این مساله تحت الشعاع این مباحث قرار گرفته است و برخوردهای آن‌ها بیشتر سیاسی است.
عملکرد دولت حسن روحانی را با گذار از توافق برسر برنامه هسته‌ای چطور ارزیابی می‌کنید؟
دولت، حداکثر تلاش خود را کرده است، مقام معظم رهبری هم در روزهای اولیه چند بار تمجید کردند از دست اندرکارانی که زحمت این کار را کشیدند. این کاستی‌ها به خاطر بدعهدی‌های طرف مقابل است. الحمدلله هیچ کوتاهی از سوی مسئولان ما صورت نگرفته است. آن‌ها با شجاعت، صراحت و قوت، پیگیر این جریان بوده و هستند و خواهند بود و مجلس هم ان شاالله موضوع را هوشیارانه پیگیری می‌کند.
‌‌ همان طور که می‌دانید در مجلس نهم، گروهی از نمایندگان که به گروه «دلواپسان» معروف شدند نسبت به روند مذاکرات هسته‌ای انتقادات جدی داشتند. رویکرد نمایندگان در دور دهم مجلس شورای اسلامی را نسبت به برجام چطور ارزیابی می‌کنید؟
عموم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هوشیارانه مساله برجام را تعقیب می‌کنند تا طرف مقابل نقض عهدی نکند.
برخی از منتقدان دولت مدعی بی‌اثر بودن برجام در حوزه اقتصاد هستند؛ شما تاچه اندازه خوشبین‌ هستید که اثرات اقتصادی برجام در آینده نزدیک مشخص شود؟
قطعاً در حال حاضر بسیاری از نتایج برجام حاصل شده است، این طور نیست که نتیجه‌ای نداشته باشد همین که قطعنامه‌ها لغو شد، ما داد و ستد‌هایمان را انجام می‌دهیم ولی این قضیه اگر به این شکل بخواهد ادامه پیدا کند ما قطعا متضرر خواهیم بود باید به طور حتم طرف مقابل به تعهداتشان پایبند باشند.
طرف مقابل باید همه موارد مربوط به برجام را رعایت کند، طوری رفتار نکنند که طرف‌ها و شرکت‌های اقتصادی طرف قرارداد با ما احساس ناامنی اقتصادی کنند، طوری رفتار نکنند شرکت‌هایی که می‌خواهند با ما وارد معامله شوند احساس کنند که در آینده با محدودیت مواجه خواهند شد، یعنی تنش‌های روانی را کنترل و مدیریت کنند، حرکت‌هایی انجام ندهند که اثرات تخریبی روانی بر روی طرف‌های اقتصادی ایران برجای بگذارد. همچنین می‌بایست اقدامات ضد ایرانی خود را طبق توافقات مندرج در برجام قطع کنند، نباید هر روز به نوعی یک اقدام ضد ایرانی انجام دهند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »