محکومیت جهانی حمله مرگبار شهرِ نیس

زیتون- رهبران جهان با ابراز همدردی با دولت و مردم فرانسه و قربانیان حمله نیس، این اقدام را به شدت محکوم کرده‌اند. در فرانسه بیشتر چهره‌های سیاسی از جنگ با تروریسم یا بنیادگرایی اسلامی سخن گفته‌اند.
راننده یک کامیون شب گذشته (پنج شنبه) در شهر نیس فرانسه، به جمعیتی که به تماشای آتش‌بازی «روز باستیل»، جشن ملی فرانسه، آمده بودند، حمله کرده و مردم را زیر گرفت.
وزیر کشور فرانسه گفته است، شمار تلفات این حادثه افزایش یافته و به ۸۴ کشته رسیده است. به گفته او حال ۱۸ تن از مجروحان این حادثه وخیم است. 13950425000053_PhotoL
در همین حال، روزنامه های محلی گزارش داده اند، گواهینامه به دست آمده در این کامیون متعلق به یک مرد ۳۱ ساله فرانسوی تونسی تبار است.
پس از این حمله، فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه این حمله را تروریستی خواند و گفت کشورش با «تهدید تروریسم اسلامی» روبرو است. او وضعیت اضطراری در آن کشور را سه ماه دیگر تمدید کرد.
مانوئل والس نخست وزیر فرانسه، که سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد، گفت :«می‌خواهیم به مردم فرانسه بگوییم که هرگز تسلیم نخواهیم شد، فرانسه هرگز تسلیم تروریسم نخواهد شد، اما زمان تغییر کرده و فرانسه باید بیاموزد.
فرانسوآ اولاند، رییس جمهوری فرانسه در دومین اظهارنظر عمومی پس از حمله شهر نیس گفت ۵۰ نفر از مجروحان این حمله در شرایط وخیمی بین مرگ و زندگی به سر می‌برند.
ریس جمهوری فرانسه در سخنان بعدازظهر جمعه خود که توسط رادیو فردا منتشر شد،همچنین گفت در میان کشته‌های حمله پنج شنبه در شهر نیس، تعداد زیادی کودک و تبعه خارجی دیده می‌شود. او همچنین گفت جنگ با تروریسم به دلیل ادامه تلاش‌های تروریست‌ها برای حمله به ارزش‌های غربی، طولانی خواهد بود.
در شهرها و کشورهای مختلف دنیا، از جمله در خود فرانسه نیز اقداماتی نمادین برای ادای احترام به قربانیان و همدردی با بستگان آنها انجام گرفته است.
ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، که دو روز پیش به این سمت رسید، گفت که از «حمله هولناک» نیس «بهت‌زده و غمگین» شده و تاکید کرد که بریتانیا شانه به شانه فرانسه خواهد ایستاد. بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا نیز تاکید کرد که کشورش دوشادوش فرانسه ایستاده است.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در پیامی به همتای فرانسوی خود از واقعه نیس ابراز تاسف کرد و آن را به دولت و مردم فرانسه تسلیت گفت.
تلویزیون روسیه نیز تصاویری از دیدار جان کری و سرگی لاوروف، وزیران خارجه آمریکا و روسیه پخش کرد که در آغاز مذاکرات خود، به احترام قربانیان نیس یک دقیقه سکوت کردند.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم گفت که حمله نیس نشان می دهد که لازم است هرچه زودتر راهی برای ریشه کن کردن تروریسم یافت شود. 82149539-70864678
دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در واکنش به واقعه نیس گفت :«این به معنی جنگ است. اگر خوب به آن نگاه کنید این جنگ از همه جهت در جریان است و جنگی است که در آن با دشمن بدون یونیفورم نظامی روبرو هستیم.»
هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت «امروز، تک تک آمریکایی‌ها در کنار هم و در همبستگی کامل و هم‌صدا با مردم فرانسه ایستاده‌اند.»
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز حادثه نیس را به شدت محکوم کرده و گفت :«هر گونه سهل‌انگاری و برخورد دوگانه در برخورد با تروریسم امری مذموم و محکوم به شکست است.»
در عین غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در توییتر نوشت :«اخبار حملات تروریستی در نیس را که خواندم بی اختیار به یاد این شعر سعدی افتادم که می گوید:کس نیاموخت علم تیر از من / که مرا عاقبت نشانه نکرد.»
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای با محکوم کردن واقعه نیس گفت :«در حالی که مردم فرانسه شاهد عواقب این واقعه هستند، من پشت آنها ایستاده‌ام و بر لزوم گسترش تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه جدی با تروریسم و خشونت و افراط گرایی تاکید می‌کنم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »