دفن ۴۰۰ روستا زیر شن در سیستان و بلوچستان

زیتون- رسانه‌های سیستان و بلوچستان خبر از «دفن ۴۰۰ روستا در سیستان به دلیل توفان شن داده‌اند.» ۳ هزار و ۵۰۰ نفر هم راهی بیمارستان شده‌اند. هفته گذشته بسیاری از ادارات این استان تعطیل بوده‌اند.
معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی ایران خبرداد که وضعیت گرد و خاک این منطقه تا پایان فصل گرم سال ادامه دار است. خبرگزاری عصر هامون، گزارش داد بادهای ۱۲۰ روزه سیستان که هر سال با آغاز فصل گرم در این منطقه می‌وزد، امسال زودتر از موعد آغاز شده است و در روزهای گذشته وضع هوای این استان را بحرانی کرده است.
ناصر چرخ‌ساز، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران، در سفری که به این استان داشته با تایید این خبر گفت که «تعدادی از راهها همچنان مسدود است» و هلال احمر با توزیع ماسک و سبد غذایی و انتقال مصدومان به بیمارستان‌ها در صدد امدادرسانی سریع به مردم است.
توفان شن روزهای گذشته در سیستان، ۲۰ برابر حد عادی گزارش شده است. شدت گردوخاک درمنطقه هفت برابر حد مجاز و ۲.۵ برابرحد بحرانی است. download
ناصر چرخ ساز که به همین دلیل به این استان سفر کرده و تایید کرده که ۴۰۰ روستا تحت تاثیر این شرایط آب و هوایی قرار دارند، او تایید کرد «این تعداد روستا مورد هجوم ریزگردها قرار گرفته و در زیر خاک دفن شدند.»
غلامرضا اربابی مدیرکل بحران استان سیستان و بلوچستان همچنین گفت که در روزهای گذشته به‌دلیل مشکلات تنفسی سه هزار و ۵۰۰ نفر از مردم سیستان به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.
برای حل این مشکل جلسه ستاد مدیریت بحران منطقه‌ای برگزار شده تا نقاط آسیب پذیر شناسایی شود.
مدیرکل بحران استان سیستان و بلوچستان می‌گوید که تمام نیروهای امداد‌رسان به ویژه هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی آب و فاضلاب و راه و ترابری در آماده‌باش کامل هستند و به مردم منطقه خدمت‌رسانی کنند.
بادهای ۱۲۰ روزه از ویژگی‌های جغرافیایی مناطق غربی ایران از جمله استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌آیند.
این بادها در اواخر بهار شروع می‌شوند، در فصل تابستان ادامه دارند و در اوایل پاییز به پایان می‌رسند. وزش باد در این منطقه گرد و خاک را وارد سیستان و بلوچستان، زابل و تا حدی کرمان می‌کند.
در سال‌های کم بارش و به دلیل خشک بودن دریاچه هامون، این شرایط حادتر شده و این بادها گرد و خاک بیشتری تولید می‌کنند.
مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان همچنین با اشاره به مشکل کمبود آب در این مناطق به ایرنا گفت: «با وجود بحران توفان در سیستان، هزار و ۲۰ روستا در بلوچستان از مشکل کمبود آب شرب رنج می‌برند.»
همچنین احمد‌علی کیخا، نماینده مردم زابل در مجلس ایران، به خبرگزاری تسنیم گفت: “شدت حادثه‌ای که اتفاق افتاده بسیار اسف‌بار و زیاد است و وقایعی از این دست نشان می‌دهد که استان سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه و توجه ملی است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »