اردوغان: چرا باید به کودتاگران غذا بدهم؟

زیتون- رییس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان، می‌گوید «مردم» آن کشور خواستار این هستند که عاملان کودتای نافرجام «کشته شوند.»
رجب طیب اردوغان با «تروریست» خواندن عاملان کودتای جمعه گذشته گفت: «مردم در خیابان این درخواست را مطرح کرده‌اند… مردم معتقد هستند که این تروریست‌ها باید کشته شوند.» 87dad8ec42d4cabce0399bc020925c89
او سپس بار دیگر از قول «مردم» ترکیه می‌گوید «چرا من باید برای سال‌هایی که می‌آید آنها را در زندان نگه دارم و به آنها غذا بدهم بخورند… مردم این‌طور می‌گویند».
سخنان اردوغان در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» بازتاب دوباره نظراتی‌ست که او طی دو روز گذشته و پس از نافرجام ماندن کودتا در ترکیه، مطرح کرده‌است.
یک روز پیش از پخش مصاحبه ریس‌جمهوری ترکیه با شبکه سی‌ان‌ان، او طی یک سخنرانی در استانبول خطاب به هوادارانش که شعار «اعدام، اعدام» سر داده بودند، گفته بود «درخواست مردم را نمی‌توان نادیده گرفت… این حق شماست».
البته اردوغان در ادامه افزوده بود «فراموش نکنید که ما به دنبال انتقام‌گیری نیستیم».
ترکیه بیش از ۱۰ سال است که اجرای حکم اعدام را متوقف کرده‌است. توقف ِ اجرای این حکم، از مهم‌ترین اصول حقوق بشر در اتحادیه اروپا، برای پیوستن به اتحادیه ضروری‌ست. این کشور در تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا است و تغییرات و اصلاحات نظام سیاسی و قضایی آن نیز در مواردی در همین راستا انجام شده‌است.
رییس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته تصمیم‌گیری در مورد حکم اعدام با پارلمان آن کشور است؛ جایی که حزب «عدالت و توسعه» اکثریت را در اختیار دارد و چهره‌ اصلی آن، آقای اردوغان، نخست به عنوان نخست‌وزیر و سپس به عنوان رئیس‌جمهوری، ۱۳ سال است حکومت را در دست دارد.
اردوغان گفته است هر تصمیمی که در پارلمان در رابطه با بازگرداندن حکم اعدام گرفته شود، او مخالفتی نخواهد کرد.
فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است بازگشت حکم اعدام، به معنی توقف روند پیوستن احتمالی ترکیه به اتحادیه است. خانم موگرینی گفته است «بگذارید به وضوح این موضوع را بیان کنم: هیچ کشوری که حکم اعدام اجرا می‌کند، نمی‌تواند عضو اتحادیه اروپا شود.» وزیر امور خارجه فرانسه، صدر اعظم آلمان و وزیر امور خارجه آمریکا نیز از جمله افرادی هستند که نسبت به رواج خشونت در ترکیه بعد از شکست کودتا هشدار داده اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »