در پی کودتای نافرجام گارد ریاست‌جمهوری ترکیه منحل می‌شود

زیتون– نخست‌وزیر ترکیه امروز خبر داد که این کشور در واکنش به کودتای هفته گذشته قصد دارد گارد ریاست‌ جمهوری را منحل کند.
بن‌علی ییلدریم گفت: «ما تصمیم خود را گرفته‌ایم. هیچ نیازی به گارد ریاست‌جمهوری نیست. هیچ دلیلی هم ندارد که ادامه داشته باشد. گارد ریاست‌جمهوری منحل خواهد شد.»
به گفته ییلدریم، اعضای گارد ریاست‌جمهوری از جمله کسانی بودند که در جریان کودتای نافرجام وارد شبکه ت‌آر‌ت شدند. آنها مجری برنامه را مجبور کردند بیانیه‌ای مربوط به کودتا را برای مخاطبان بخواند.
گارد ریاست‌جمهوری از حدود ۲۵۰۰ نیرو تشکیل شده که بنا بر گزارش‌ها نزدیک به ۳۰۰ نفر از آنها اکنون در بازداشت هستند. 2ACA77CF-2373-45D4-8791-AD1FB42FED6D_cx0_cy2_cw0_w987_r1_s_r1
نیروهای امنیتی ترکیه، همچنین اقدام به بازداشت یکی از اعضای خانواده فتح‌الله گولن کرده‌اند. گزارش‌ها در عین حال از بازداشت یکی از «دستیاران ارشد» این منتقد دولت اردوغان نیز حکایت دارند. رادیو فردا در این باره نوشت که نیروهای امنیتی برای نخستین بار یکی از اعضای نزدیک خانواده گولن را نیز بازداشت کردند؛ محمد سیعد گولن، برادرزاده منتقد دولت ترکیه در ارزروم بازداشت شده، اما پلیس گفته او را به آنکارا انتقال داده‌است.
گفته می‌شود ارزروم از مراکز اصلی تجمع و سکونت هواداران گولن است.
نیروهای امنیتی ترکیه، محمد سعید گولن را «در ارتباط با کودتای نافرجام» بازداشت کرده‌اند. خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی در عین حال می‌گوید او به دلیل درز پرسش‌های آزمون‌های دولتی نیز تحت تعقیب بوده‌است.
خبرگزاری فرانسه می‌گوید در ماه مه گذشته، پیش از کودتای نافرجام، یکی دیگر از برادرزاده‌های آقای گولن، به دلیل ارتباط او با یکی از نهادهای آموزشی مرتبط با «خدمت» بازداشت شده بود.
در عین حال گزارش‌هایی از بازداشت هالیس هانچی، منتشر شده‌است که مقام‌های ترک او را «دست‌راست» گولن معرفی می‌کنند. هانچی در شهر ترابزون، واقع در کرانه دریای سیاه بازداشت شده‌است.
مقام‌های ترکیه می‌گویند به نظر می‌رسد او «دو روز پیش از کودتا» وارد آن کشور شده‌ بود.
روز گذشته نیز گزارش‌هایی از دستور اردوغان برای تعطیلی بیش از ۲۳۰۰ نهاد مدنی و آموزشی در ترکیه منتشر شدند. همچنین به دستور رجب طیب اردوغان، ۱۰۴۳ مدرسه خصوصی، ۱۲۲۹ بنیاد خیریه، ۱۹ اتحادیه کارگری، ۱۵ دانشگاه و ۳۵ مؤسسه پزشکی در ترکیه تعطیل می‌شوند.
تمامی این نهادها از سوی دولت اردوغان متهم به ارتباط با فتح‌الله گولن هستند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »