اجرای رجیستری تلفن‌های همراه به تعویق افتاد

زیتون– وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد که اجرای طرح ریجیستری یا ثبت سریال تلفن‌های همراه به تعویق افتاده و همزمان رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هم از ارسال نامه به رییس مجلس درباره ابهامات این طرح خبر داد.
رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز اعلام کرد که هنوز «مقدمات لازم» برای اجرای طرح ریجیستری یا ثبت سریال تلفن‌های همراه «مهیا نشده» و قبل از اجرای این طرح درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2015-04-25 12:19:36Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com
محمدرضا فرنقی‌زاده همچنین گفت که گوشی‌هایی که پیش از اجرای طرح ریجیستری وارد کشور شده است، شامل این طرح نمی‌شوند.
گفته‌های این مقام وزارت ارتباطات در حالی است که عبدالمجید اجتهادی، مدیرکل مبارزه با قاچاق سازمان تعزیرات، اعلام کرده بود که طرح رجیستری تلفن‌های همراه از روز یکم مرداد، یعنی سه روز پیش، آغاز شده است.
ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش از این از اجرای طرح ثبت سریال گوشی‌های تلفن همراه از اول مرداد ماه خبر داده و اعلام کرده بود که گوشی‌های جدیدی که شماره سریال بین‌المللی (IMEI) آنها در سامانه مخصوص ثبت نشده باشد به شبکه تلفن همراه دسترسی نخواهند داشت.
در همین حال روز چهارشنبه ۳۰ تیر، دو فروشگاه محصولات اپل در ایران تعطیل شد و رسانه‌ها تعطیلی این دو فروشگاه را با این طرح مرتبط دانسته بودند.
با این حال ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پلمب چند واحد صنفی عرضه‌کننده‌ گوشی تلفن همراه با «حکم مراجع قضایی» انجام شده و پلمب آنها «هیچ ارتباطی» با اجرای طرح ثبت سریال تلفن‌های همراه نداشته است.
اطلاعیه جدید این ستاد در حالی است که عباس نخعی، از مدیران این ستاد، روز ۲۷ تیر در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که کمپانی اپل تنها تا پیش از اجرای طرح رجیستری تلفن‌های همراه فرصت تأسیس نمایندگی در ایران دارد.
او تأکید کرده بود که «ابلاغیه جمع‌آوری موبایل‌های این برند صادر شده و در صورت عدم تأسیس نمایندگی، گوشی‌های موبایل آن جمع می‌شوند».
منتقدان این طرح می گویند که به جز اپل برخی شرکت‌های دیگر از جمله مایکروسافت و موتورولا نیز در ایران نمایندگی رسمی ندارند؛ و مشخص نیست که تکلیف این برند ها چه خواهد شد.
طرح ثبت تلفن‌های همراه در سال ۸۵ نیز در ایران اجرا شد اما با انتقادهای فراوانی همراه بود و در نهایت اجرای آن متوقف شد.
مرکز پژوهش‌های مجلس پیش از این در گزارشی اعلام کرده بود که واردات رسمی گوشی تلفن همراه درسال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ نصف شده است.
به گفته این مرکز، اقداماتی چون «افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه و وعده تولید گوشی ملی و تأخیر در تولید آن» فروشندگان و برخی قاچاقچیان و دلالان را «با سود سرشار مواجه ساخته است.»
در همین حال کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، روز شنبه گفت که «تجربه ناموفق اجرای رجیستری موبایل درسال ۸۵ ما را می‌ترساند».
به گفته جلالی، در آن سال ۱۸۵ هزار گوشی تلفن همراه «فقط با یک شماره سریال رجیستر شده بود که مجموعه‌ای از ایرادات این طرح باعث سوء استفاده، کپی‌برداری و خسارت به مردم شد».
او اضافه کرد: «شایعاتی در آن زمان مطرح شد که افرادی می‌خواستند از این شرایط منفعت مالی کسب کنند و بعد از اینکه به این هدف دست یافتند طرح لغو شد.»
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ثبت تلفن‌های همراه را طرحی «شتاب‌زده» خواند که «فکر کارشناسی و قدرت ملی پشت آن نیست.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »