فعالان اجتماعی: هزینه ها به مراتب بالاتر است

دولت ترکیه:کودتای اخیر بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد ترکیه آسیب زده است

زیتون– بولنت توفیق‌چی، وزیر تجارت ترکیه، اعلام کرد که کودتای نافرجام در این کشور در میانه ماه جولای،‌ تا کنون حدود ۱۰۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار هزینه در بر داشته است و این میزان در حال افزایش است.
توفیق‌چی به روزنامه حریت گفت: «‌اگر همه این هواپیماها،‌ هلیکوپترها،‌ سلاح‌ها،‌ بمب‌ها و ساختمان‌ها را از منظر هزینه وارده ارزیابی کنیم، برآورد ما حداقل ۳۰۰ میلیارد لیر خواهد بود. این برآورد هزینه با استفاده از داده‌های ارائه شده توسط پارلمان انجام گرفته است. اما این شاخص‌ها و ارقام ممکن است هنگامی که ارزیابی‌های دقیق‌تری انجام گیرد،‌ افزایش یابد. برای نمونه،‌ بسیاری از اتباع خارجی،‌ دیدارهای خود از ترکیه را لغو کردند. همه این مسائل خسارت‌ها در کوتاه‌مدت را افزایش خواهد داد.» 1043083685
این وزیر ترک تاکید کرد که بازارهای ترکیه به هر شکل این «امتحان مشکل»‌ را از سر خواهند گذراند و بانک‌ها و بورس دو روز پس از این کودتای نافرجام باز بودند.
در کودتای ۱۵ جولای در ترکیه که ‌طی مدت چند ساعت سرکوب شد، بیش از ۲۴۰ نفر کشته و دو هزار نفر نیز زخمی شدند؛ اما هزینه های اصلی کودتا پس از آن به جامعه این کشور تحمیل شد. از زمانی که حزب حاکم، آک پارتی، دست به تصویه گسترده در این کشور زد. تعداد بازداشتی ها و از کار برکنار شدگان در این کشور سر به ده ها هزار می زد.
پیشتر پیشبینی شده بود تنها هزینه برگزاری دادگاه برای افراد بازداشتی بیش از ۵۰۰ هزار لیر است. این مبلغ جدا از هزینه نگهداری بازداشت شدگان است.
یکی از فعالان اجتماعی این کشور به «زیتون» گفت: « زمان محاسبه هزینه های کودتا باید به هزاران نفری که از کار بی کار شده نیز توجه می شد. این افراد پس از این به جای تولیدگر، مصرف کنندگان این کشور خواهند بود.»
به گفته این فعال اجتماعی هزینه های تربیت نیروی جایگزین برای مشاغلی که متولیان آن پس از کودتا از کار بی کار شده اند را نیز باید در شمار آورد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

فعالان اجتماعی: هزینه ها به مراتب بالاتر است

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »