مراجعه ایران به فرانسه برای حل مشکل کشته شدگان منا

زیتون– رییس سازمان حج و زیارت از مراجعه ایران به فرانسه برای دریافت غرامت کشته‌شدگان مراسم حج سال گذشته خبر داد
سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که به زودی هیئتی از ایران عازم فرانسه می‌شود تا از طریق آن کشور برای دریافت «دیه» کشته‌شدگان در مراسم حج سال گذشته اقدام کند. وی گفت که قرار است  فرانسه برای حل و فصل پرونده واقعه منا بین ایران و عربستان میانجیگری کند.
سال گذشته در جریان مراسم رجم جمرات در منا، شماری از زائران در اثر ازدحام جمعیت کشته شدند و به گفته مقامات جمهوری اسلامی، حدود چهارصد و شصت تن از کشته‌شدگان از زائران ایرانی بودند. در همان سال در حادثه سقوط جرثقیل در محوطه مسجد الحرام در مکه هم بیش از یکصد تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
به گفته اوحدی برخلاف اظهارات مقامات سعودی، تا کنون هیچ غرامت نقدی به کشته‌شدگان این واقعه و قربانیان سقوط جرثقیل پرداخت نشده است.
رییس سازمان حج و زیارت در ادامه توضیح داد: «وزارت خارجه زمینه را برای پیگیری حقوقی پرونده فاجعه منا از طریق کشور فرانسه فراهم کرده و به زودی هیئتی از سوی این وزارتخانه برای پیگیری بعضی مسایل به فرانسه می رود، هر چند که دولت عربستان برای به مذاکره نشستن بر سر این موضوع تاکنون کوتاه نیامده است.»
اوحدی همچنین دولت عربستان را متهم کرد که به جای پذیرفتن مسئولت این دو حادثه، «فقط ادعا داشته و تاکنون به احدی از بازماندگان فاجعه منا ریالی پرداخت نکرده است.»
مقامات عربستان سعودی گفته‌ بودند ازدحام زائران و بی‌توجهی بعضی از آنان به رهنمودهای داده شده، عامل واقعه منا بوده اما مقامات جمهوری اسلامی دولت عربستان را به بی‌کفایتی در حفظ امنیت جانی زائران متهم کرده و مسئول کشته شدن آنان دانسته‌اند.
رییس سازمان حج و زیارت در مورد توقف اعزام زائران ایرانی به حج تمتع و حج عمره در سال جاری، بار دیگر دولت عربستان سعودی را متهم کرد که به خواست ایران در این زمینه پاسخ مناسب نداده است. وی گفت که سهمیه حج ایران در سال جاری بین کشورهای دیگر توزیع شده اما «مطالبه ما از بین نمی‌رود و ما این سهمیه را برای حج آینده طلب خواهیم کرد و عربستان هم باید پاسخگوی مسائل شرعی مسلمانان باشد.» 10_IMG13552727
اختلاف ایران و عربستان در مورد نحوه صدور ویزا و جنبه‌های دیگر اعزام زائران ایرانی به مراسم حج باعث شد تا در سال جاری، هیچ زائری از ایران عازم سفر حج نشود. در مورد صدور ویزا، مقامات جمهوری اسلامی تاکید داشتند که باید ویزای زائران در ایران صادر شود و از عربستان می‌خواستند ماموران صدور ویزا را به ایران اعزام کند. در مقابل، عربستان سعودی که در پی حمله به سفارت آن کشور، دیپلمات‌های خود را به خاطر «عدم امنیت» از ایران خارج کرده بود، صدور ویزا در کشور ثالث را پیشنهاد کرده بود. همچنین، به گفته مقامات جمهوری اسلامی، این کشور خواستار تضمین‌هایی جهت حفظ امنیت زائران بود که عربستان با دادن چنین تضمین‌هایی موافقت نکرد.
در مورد ایرانی‌های دارای دو گذرنامه، رییس سازمان حج و زیارت دیدگاه هشدار داد که عرف است وقتی در کشوری امکان تامین امنیت برای اتباع میهمان وجود ندارد، وزارت خارجه توصیه کند که از سفر به آن کشور پرهیز شود. وی در عین حال به این گروه از ایرانیان توصیه کرد که اگر قصد سفر به حج را دارند، از طریق شرکت‌های خاصی که مجوز ثبت نام ایرانیان خارج از کشور را دارند اقدام کنند و مطلع باشند امسال دولت عربستان هیچ نوع خدماتی برای زائران ایرانی در نظر نگرفته است. او در مورد استفاده این گروه از ایرانیان از گذرنامه خارجی خود توصیه‌ای نکرد.
اوحدی در بخش دیگری از سخنان خود به ماجرای “تعرض” به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده نیز اشاره کرد و گفت که معتقدیم درست اجرا نکردن حکم مربوط به آن دو مامور به معنی نبودن اراده در دولت عربستان برای پذیرش زائران ایرانی است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »