آمریکا یک میلیارد و سیصد میلیون دلار به ایران پرداخته است

زیتون– دولت باراک اوباما تایید کرد که برای حل یک مناقشه دیرینه بر سر سلاح های نظامی که ایران خریداری کرد اما هرگز تحویل داده نشد، «در ماه ژانویه ۱.۳ میلیارد دلار سود به دولت ایران پرداخته است.»
الیزابت ترودو سخنگوی وزارت خارجه با اعلام این خبر گفت که آمریکا به دلیل حساسیت های دیپلماتیک نمی تواند اطلاعات دیگری در مورد «پرداخت در روز ۱۹ ژانویه ارائه کند.» 260px-State_Department
وزیر اطلاعات ایران نیز دریافت این مبلغ را تایید کرد.
الیزابت ترودو افزود که این مبلغ در ۱۳ بخش جداگانه هر کدام به مبلغ ۹۹ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار و ۹۹ سنت (قریب ۱۰۰ میلیون دلار) و یک پرداخت دیگر حدودا ده میلیون دلاری تحویل ایران داده شد. او که با آسوشیتد پرس گفتگو می کرد توضیح نداد که چرا این قسط ها زیر ۱۰۰ میلیون دلار بود.
دولت آمریکا روز ۱۷ ژانویه مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار نقد غیردلاری (از جمله با یورو و فرانک سوئیس) به ایران پرداخته بود که باعث جنجال در آمریکا شده است. ۱.۳ میلیارد دلار اضافی رقمی است که دو طرف توافق کردند سود آن ۴۰۰ میلیون دلار طی بیش از سه دهه خواهد بود.
پیشتر محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران گفت که مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی با نظر آیت الله علی خامنه ای و تصمیم شورای عالی امنیت ملی انجام شد و در ازای آن امتیازاتی برای کشور «از جمله بازگردانی ۴۰۰ میلیون دلار، گرفتیم.»
شماری از مخالفان دولت باراک اوباما از جمله دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری او را متهم کردند که برای کسب آزادی «گروگان‌های آمریکایی در ایران، به حکومت ایران باج» داده است.
۴۰۰ میلیون دلار مورد نظر مربوط به موجودی صندوق سپرده ایران بود که در زمان آخرین شاه پهلوی، برای خرید تجهیزات نظامی از آمریکا اختصاص یافت اما پس از گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران، مسدود شد. بهره تعلق گرفته به این پول ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »