زیتون- روزنامه نیویورک تایمز روز سه شنبه ۲۷ بهمن ماه به نقل از یک فیلم مستند و منابع اطلاعاتی و نظامی گزارش داده است، ‌در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مناقشه هسته‌ای ایران، آمریکا برنامه گسترده‌ای برای حمله سایبری به ایران داشت.

1826575

طبق این گزارش، نام این طرح «نیترو زئوس» بوده و هدف آن فلج کردن سیستم دفاع هوایی، سیستم‌های ارتباطی و بخش‌های کلیدی شبکه برق ایران بود، اما به دنبال توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی این برنامه کنار گذاشته شد. «رادیو فردا» در همین رابطه به بخش دیگری از گزارش نیویورک تایمز اشاره کرد و نوشت: طرح «نیترو زئوس» توسط وزارت دفاع آمریکا، ‌پنتاگون، تهیه شده بود تا باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا گزینه دیگری به جز جنگ در قبال اقدامات احتمالی ایران داشته باشد. در گزارش این روزنامه آمریکایی همچنین تصریح شده است که در برهه‌ای در این طرح هزاران نیروی اطلاعاتی و نظامی آمریکایی مشارکت داشته‌اند. این گزارش اضافه کرده است که این طرح خواهان صرف ده‌ها میلیون دلار و همچنین نصب و تعبیه دستگاه‌های الکترونیک در شبکه‌های کامپیوتری ایران شده بود. نیویورک تایمز همچنین گفته است: همزمان با «نیترو زئوس»، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا طرح جداگانه‌ای جهت حمله سایبری برای از کار انداختن تاسیسات غنی سازی اورانیوم فردو در قم داشتند. این گزارش می‌گوید، فیلم مستندی با نام «روز صفر» که قرار است روز چهارشنبه در فستیول فیلم برلین به نمایش در آید به موضوع طرح «نیترو زئوس» می‌پردازد. این فیلم مستند به موضوع‌هایی چون مسئله تشدید تنش بین ایران و غرب در سال‌های پیش از توافق اتمی، حمله ویروس کامپیوتری استاکس نت به تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز و همچنین بحث‌ها درپنتاگون بر سر استفاده از چنین تاکتیک‌هایی در قبال ایران می‌پردازد.موضوع بدافزار استاکس‌نت در ایران را ابتدا لابراتوار کاسپرسکی، شرکت روسی امنیت رایانه‌ای، منتشر کرد. این شرکت روسی مدعی‌ شده بود که پیش از استاکس نت، شرکت «کالا الکتریک» که در تولید سانتریفیوژ برای تاسیسات اتمی نطنز نقش داشته، هدف اصلی نخستین حمله شد.

نیویورک تایمز می‌گوید تلاش کرده است تا با مقام‌های کاخ سفید، ‌ وزارت دفاع آمریکا و و دفتر دایره اطلاعات ملی برای گرفتن تایید در خصوص طرح «نیترو زئوس» به طور جداگانه مصاحبه کند، اما آن‌ها از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده‌اند.

رویترز نیز می‌گوید وزارت دفاع آمریکا از پاسخ به در خواست این خبرگزاری برای دریافت اطلاعات در این خصوص خودداری کرده است.

بازگشت به صفحه اول