روحانی در میان مهر و کین

آخرین نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

زیتون- سینا پاکزاد: بسیاری سرنوشت حسن روحانی در انتخابات آینده را وابسته به بهبود معیشت مردم و لمس دستاوردهای توافق هسته‌ای در خانواده‌های ایرانی می‌دانند اما این تفسیر جامعی از شرایط موجودِ حاکم بر معادلات سیاسی ایران نیست. اگرچه دغدغه‌های معیشتی سهم عمده‌ای در جهت‌گیری آرای مردم در انتخابات خواهد داشت اما از سویی نمی‌توان تاثیر برآورده شدن یا نشدن مطالبات سیاسی، اجتماعی، صنفی و همچنین شرایط کشور در منطقه را نادیده گرفت. همین‌طور ویژگی‌های رقبای احتمالی نیز همانطور که بارها در انتخابات گذشته مشاهده شد در تصمیم‌گیری رای دهندگان نقش آفرین خواهد بود.

بر اساس نظرسنجی یک نهاد دولتی با همکاری یک مرکز دانشگاهی که نتایج آن به‌دست « زیتون» رسیده اکنون ۳۴.۷ درصد مردم از عملکرد روحانی رضایت دارند. در این میان ۱۱.۳ بسیار راضی، ۲۶.۵ درصد ناراضی، ۷.۱ بسیار ناراضی و ۲۰.۴ نیز ترجیح داده‌اند که فعلا در این زمینه قضاوت نکنند

به‌عنوان نمونه به‌دنبال بحثی که چندی پیش در یکی از شوراهای عالی نظام مطرح شده امکان درگیری ایران در یک نزاع منطقه‌ای اکنون بیش از همیشه احساس می‌شود. بر این اساس احتمال می‌رود افزون بر مباحث اقتصادی یکی از مولفه‌های موثر بر انتخابات آینده موضوع «امنیت» باشد که در این زمینه جریان‌های سیاسی هر یک سعی خواهند کرد خود را مطلوب‌ترین گزینه برای مصون نگه داشتن ایران از خطرات معرفی کنند و مردم نیز سعی در انتخاب مسیر خواهند کرد که حداقل تنش را برای کشور به ارمغان بیاورد.

انتخابات پیچیده و حساس می‌شود؟
روز یکشنبه رسانه‌های اصولگرا همچون همیشه که از تحلیل‌های ناامیدکننده درباره برجام استقبال می‌کنند، گزارش واشنگتن‌پست مبنی بر اینکه «یکسال از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ می‌گذرد و برخلاف گذشته، خوش‌بینی مردم ایران به یأس تبدیل شده است» را در صدر اخبار خود قرار دادند.
این شیوه از جهت‌گیری‌های رسانه‌ای در کنار تبلیغات فراوان درباره «مدافعان حرم» و قاسم سلیمانی بیانگر آن است که مخالفان دولت یازدهم نیز خود را برای رویارویی با دولت در دو مولفه اقتصادی و امنیتی آماده می‌کنند. حال باید دید در فاصله ۹ مانده به پایان دولت یازدهم وضعیت حسن روحانی در میان افکار عمومی چگونه است.
بر اساس نظرسنجی یک نهاد دولتی با همکاری یک مرکز دانشگاهی که نتایج آن به‌دست « زیتون» رسیده اکنون ۳۴.۷ درصد مردم از عملکرد روحانی رضایت دارند. در این میان ۱۱.۳ بسیار راضی، ۲۶.۵ درصد ناراضی، ۷.۱ بسیار ناراضی و ۲۰.۴ نیز ترجیح داده‌اند که فعلا در این زمینه قضاوت نکنند.
در این نظرسنجی که در هفته اول شهریورماه در سراسر کشور انجام شده به دلایلی تنها یک پرسش مطرح شده تا وضعیت روحانی در افکار عمومی سنجیده شود. نتایج این نظرسنجی پس از تبلیغات رسانه‌های مخالف دولت در موضوع حقوق‌های چند ده میلیونی شماری از مدیران دولتی و همچنین موانع پیش‌روی اجرای کامل برجام برای ارگان سفارش دهنده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.
در این شرایط علی سعیدی، نماینده آیت الله خامنه‌ای در سپاه هشدار داده است که انتخابات آینده «پیچیده و حساس» خواهد بود.
تجارب گذشته نشان داده است که هرگاه چنین مواضعی از سوی نیروهای فعال در نهادهای نظامی ابراز می‌شود باید منتظر ترتیبات پیچیده و حادثه‌سازی از سوی آنها بود. خاصه آنکه دولت حسن روحانی از ابتدای کار تاکنون همواره با مخالفانی سرسخت که عقبه بسیاری‌شان به سپاه برمی‌گردد مواجه بوده و هست. باید دید عملکرد روحانی در حوزه اقتصاد و تدبیرش در سیاست بر کینه‌ورزی مخالفانش غلبه خواهد کرد و رای مردم را دوباره به‌دست می آورد و یا ماشین تبلیغاتی و عملیاتی مخالفان راه را بر وی سد خواهند کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »