پرونده‌هایی که برگ انتخاباتی قالیباف را سوزاند

زیتون-آرش بهمنی: محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و از کاندیداهای بالقوه اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری، روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. افشاگری‌های پی در پی درباره تخلف‌های مالی در شهرداری تهران از سوی رحمت‌الله حافظی، عضو اصول‌گرای شورای شهر، تمامی ندارد.

جدیدترین افشاگری درباره مسایل مالی شهرداری تهران، به همسر قالیباف مربوط است: شهرداری تهران سال ۹۰ حدود ۵۰هزار متر زمین در منطق ۲۲ تهران به موسسه خیریه «امام رضا» واگذار کرده است، موسسه‌ای که زهرا مشیر، همسر قالیباف، از جمله اعضای هیات مدیره آن است. در افشاگری جدید نام مجید سمیعی،‌ پزشک مغز و اعصاب ساکن آلمان، نیز به واسطه ساخت مرکز تخصصی مغز و اعصاب مطرح شد.

صدای اعتراض در شورا

رحمت‌الله حافظی، عضو اصول‌گرای شورای شهر تهران، از جمله منتقدان اصلی محمدباقر قالیباف است. او در ماه‌های اخیر چندین بار درباره برخی مسایل مالی در شهرداری تهران سخن گفته است.

حافظی پنج‌شنبه هفته گذشته در صفحه توییتر خود نوشت: «واگذاری ۴۹۶۰۸ متر زمین در منطقه ۲۲ به خیریه‌ای که همسر قالیباف عضو هیات امناء آن‌جاست به قیمت هر متر ۱۴۹ هزار تومان از مصادیق خدمت به شهدا». در منطقه مورد اشاره حافظی٬ هر مترمربع زمین حدود سه میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

این توییت حافظی، خیلی زود مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. اشاره حافظی به «موسسه خیریه متوسلین به امام رضا» بود. موسسه‌ای که زهرا مشیر (همسر قالیباف)، فرهاد یعقوبی قزوینی (از معاونان قالیباف در نیروی انتظامی) و رضا شیران خراسانی (رییس ستادهای مردمی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری) از جمله اعضای هیات مدیره آن هستند.

به نظر می‌‌رسد که وضعیت قالیباف به این زودی‌ها تغییر نخواهد کرد: او در چند ماه اخیر علاوه بر درگیر شدن با موضوع واگذاری املاک شهرداری تهران، مسبب بازداشت و ادامه زندانی بودن یاشار سلطانی نیز معرفی می‌شود

روزنامه شرق در گزارشی نوشت که این موسسه خیریه پروژه‌ای را «از سال ٨٩ با زیربنای ٧٩هزار و ۶٧٠ مترمربع در منطقه‌ای بالای دریاچه چیتگر و در غرب تهران آغاز شد؛ اما این مختصات در بهمن‌ماه سال ٩١ به یک ساختمان ١١طبقه با زیربنای ٣۵هزارو ۶٢٠ مترمربع تغییر کرد».

موسسه خیریه امام رضا پروژه‌ مرکز مغز و اعصاب را نیز در زمینی به مساحت ۴۹ هزار و ۶۰۸ مترمربع آغاز کرد. زمینی که به گفته رحمت‌الله حافظی به قیمت ۱۴۹ هزار تومان به ازای هر مترمربع به این موسسه واگذار شد. شهرداری تهران علاوه بر این در یک مورد ۲۵ میلیارد تومان به این پروژه کمک کرد و برای سال ۹۵ نیز ۳۵ میلیارد تومان دیگر برای کمک در نظر گرفت.

غلام‌رضا انصاری، از اعضای شورای شهر تهران، به ایلنا گفت: «نه تنها به این خیریه زمین به صورت رایگان یا نزدیک به رایگان و با قیمت ناچیز واگذار شده است؛ بلکه هر سال مشاهده می‌کنیم، در لوایح تقدیمی شهرداری به شورا کمک به این خیریه نیز پیش‌بینی می‌شود».

 

1458042152154_mehdi-ghasemi-27-th4

 

پرونده‌هایی که رو می‌شود
این البته نخستین بار در ماه‌های اخیر نیست که چنین اخباری منتشر می‌شود. حدود دو ماه پیش سایت معماری‌نیوز نامه‌ای از سازمان بازرسی کل کشور منتشر کرده بود که براساس آن شهردار تهران ۱،۱۰۰،۰۰۰ متر مربع زمین، خانه ویلایی و آپارتمان به ارزش ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به برخی افراد حقیقی و حقوقی واگذار کرده است. نام برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز در این لیست وجود دارد. سایت معماری نیوز در پی انتشار این خبر فیلتر و از دسترس خارج شد. یاشار سلطانی،‌ مدیرمسئول این سایت نیز از روز بیست و هفتم شهریور بازداشت شد.

شهرداری تهران روز یک‌شنبه نسبت به خبر واگذاری زمین به موسسه امام رضا واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای نوشت زمین مورد نظر «به پیشنهاد پرفسور سمیعی با قیمت کارشناسی به موسسه خیریه امام رضا به منظور تاسیس یک مرکز درمانی عام‌المنفعه واگذار شده و فرآیند ساخت آن تحت نظر پرفسور سمیعی در مراحل نهایی قرار دارد.»
خبرگزاری مهر نیز نوشت در این مرکز «هیچ شخص حقیقی و حقوقی در آن سهم ندارد و تمام امتیاز مالکیت آن وقف مردم است». ضمن این‌که شهرداری تهران بر اساس مصوبه شورای شهر «صرفا فراهم کننده تسهیلات برای ایجاد آن بوده» است. به نوشته مهر «از قضا امضای رحمت‌الله حافظی هم پای این مصوبه وجود دارد و از تخصیص این هزینه‌ها و زمین به موسسه خیریه متوسلین با خبر بوده است».

مجید سمیعی ماه گذشته در یک برنامه تلویزیونی ضمن تشکر از همکاری‌های شهردار تهران برای ساخت مرکز مغز و اعصاب، گفت قالیباف «همیشه می‌گفت من به‌عنوان شهروند کمک می‌کنم، نه شهردار».

افشای کمک‌های شهرداری تهران به این موسسه با انتقاد برخی از اصول‌گرایان هم روبه‌رو شد. از جمله وب‌سایت صراط نیوز نوشت: «اگر در ترکیب اعضای هیات امنای موسسه مذکور، نام زهرا سادات مشیر، همسر قالی باف و برخی از نزدیکان شهردار تهران دیده نمی شد، آیا موسسه مذکور می توانست همین امکانات و توجهات را از شهرداری دریافت کند؟» هم‌زمان محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای تهران، به روزنامه اعتماد گفت: «آیا شهرداری به تمام بنیادها و نهادهای خیریه کمک می‌کند یا فقط این حمایت‌ها شامل یکی، دو خیریه خاص می‌شود؟»

وب‌سایت پیام‌ نو ضمن انتشار گزارشی پیرامون فعالیت‌های این موسسه خیریه، نوشت: «یکی از پرسش های که ذهن را می گزد این است که آیا اگر موسسه ای غیر از موسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) با اعضای خاص هیات مدیره از شهرداری تقاضای کمک مالی می کرد، دست رد بر سینه‌اش زده نمی شد؟ آیا امکاناتی نظیر یکی از خطوط مستقیم تلفنی ۱۳۷ که شهرداری در اختیار این موسسه قرار داده، به موسسات دیگر هم تعلق می گرفت؟»

به نظر می‌‌رسد که وضعیت قالیباف به این زودی‌ها تغییر نخواهد کرد: او در چند ماه اخیر علاوه بر درگیر شدن با موضوع واگذاری املاک شهرداری تهران، مسبب بازداشت و ادامه زندانی بودن یاشار سلطانی نیز معرفی می‌شود. پرونده جدید و کمک به خیریه‌ای که برخی نزدیکان قالیباف در آن عضو هستند، جدیدترین افشاگری درباره شهردار تهران است،‌ مردی که چند دوره است به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود و سابقه دو شکست را نیز در کارنامه خود دارد. اما آیا این آخرین افشاگری علیه او خواهد بود؟

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »