محمود صادقی: تمکین از شورای نگهبان، عدول از قانون اساسی است

زیتون– محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، با انتقاد از برخی ایرادهای شورای نگهبان بر لایحه دایمی شدن برخی احکام برنامه‌های توسعه کشور، گفت «عدول از حق قانونی مجلس» باعث اظهارنظرهایی چون «استمرار نظارت شورای نگهبان در طول چهار سال نمایندگی» شده است.
صادقی در تذکر خود با اشاره به این‌که ایراد شورای نگهبان بر لایحه دایمی شدن برخی احکام برنامه‌های توسعه کشور «خلاف قانون اساسی» است، گفت در مواردی که «نمایندگان از نظر شورای نگهبان تمکین» می‌کنند، در واقع «از حق قانونی مجلس عدول می‌کنند و این خلاف قانون اساسی است.»4623444_586-765x510
به گفته این عضو فراکسیون امید «این‌گونه عدول‌ها» باعث شده که در روزهای اخیر «اظهارات غیرمنطبق با موازین حقوقی از سوی برخی اعضای شورای نگهبان» درباره امکان «استمرار نظارت شورای نگهبان در طول چهار سال نمایندگی» بیان شود. مساله‌ای که به گفته صادقی «حقیقتا به خاطر عدول مجلس از مواضع حقوقی خود است.»
علی لاریجانی، رییس مجلس، در واسخ به صادق گفت: «آن‌جایی که فکر می‌کنید عدول است ایستادگی کنید و عدول نکنید».
اشاره صادقی به بحث‌هایی است که پس از ابلاغ «سیاست‌های کلی انتخابات» از سوی آیت‌الله خامنه‌ای آغاز شد. براساس بند سیزدهم این سیاست‌ها «تعیین سازوکار لازم برای حسن اجرای وظایف نمایندگی، رعایت قسم‌نامه، جلوگیری از سوءاستفاده مالی، اقتصادی و اخلاقی و انجام اقدامات لازم در صورت زوال یا کشف فقدان شرایط نمایندگی مجلس در منتخبان» از جمله وظایف سه قوه است.
عباس‌علی کدخدایی، سخن‌گوی شورای نگهبان، گفته بود که از این پس «نظارت» شورا بر نمایندگان مجلس «مستمر» خواهد شد و پس از تصویب اعتبارنامه‌ها نیز ادامه خواهد داشت. به گفته کدخدایی «باید دید» نمایندگان «شرایط» مورد نظر نظام سیاسی ایران را طی دوره چهار سال نمایندگی حفظ خواهند کرد یا نه.
احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نیز با انتقاد از «تشریفاتی» بودن نظارت بر نمایندگان، گفت اگر پس از ورود نمایندگان به مجلس مشخص شود فردی «فاقد شرایط بوده است یا اینکه در طول دوره، این شرایط را از دست داد و از موقعیت و قدرت خود سو استفاده کرد، آیا نباید اقدامی شود تا دوره نمایندگی او به پایان برسد؟»
در واکنش به این سخنان علی مطهری، نایب رییس مجلس، روز گذشته به ایسنا گفت «طرح نظارت دائم بر نمایندگان» اگر «شامل اظهارنظرهای نمایندگان» شود، «حریت و آزادگی» آن‌ها را از بین می‌برد.
براساس اصل هشتاد و ششم قانون اساسی «نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رای خود کاملا آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‏‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‏‌اند تعقیب یا توقیف کرد».
مجلس هشتم پس از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای که خطاب به نمایندگان گفته بود «باید یک ساز و کار نظارتی در مجلس تعریف کنید که اگر کسی در مقام نمایندگی کوتاهی یا سوء استفاده کرد، بتوانید او را مواخذه کنید»، طرحی را با عنوان «نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس» در مهرماه سال ۹۰ تصویب کرد. محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای خطاب به محمود هاشمی‌ شاهرودی، رییس هیات عالی حل اختلاف و تنظیم قوا، این طرح را «خلاف قانون اساسی» توصیف کرده بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »