توضیح عمادالدین باقی در مورد انتشار نوار صوتی آیت‌الله منتظری

زیتون- عمادالدین باقی، فعال حقوق‌بشر، گفت اهمیت موضوع، انعکاس رسانه‌های خارج از ایران و «واکنش‌های تند» مخالفان، سه دلیلی بود که باعث «توجه زیاد» به فایل صوتی جلسه آیت‌الله منتظری با اعضای هیات تعیین شده از سوی آیت‌الله خمینی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی شد.download-1
باقی که با آیت‌الله منتظری رابطه نزدیکی داشت، در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد با اشاره به این‌که مخالفان «به توضیحات مهم احمد‌آقای منتظری هم توجهی نکرد‌ند‌»،‌ گفت: «انتشار این فایل د‌ر یک روند‌ عاد‌ی صورت گرفت و حتی منتشر‌کنند‌گان آن هم توقع چنین واکنش‌هایی را ند‌اشتند‌.»
به گفته باقی سایت و کانال تلگرامی آیت‌الله منتظری «به مناسبت‌های مختلف فایل‌های صوتی و مطالب مختلفی را از سخنرانی‌ها و مواضع» قائم‌مقام رهبر جمهوری اسلامی در دهه ۶۰ منتشر کرده است، برای نمونه «به مناسبت حمله به سفارت سعود‌ی، سخنان‌های ایشان د‌ر مورد‌ امنیت سفارتخانه‌ها یا د‌ر ١٣ رجب سخنرانی معروف ایشان را منتشر کرد‌ند‌ یا د‌ر روز قد‌س یا هفته وحد‌ت سخنان ایشان د‌ر مورد‌ این روز د‌ر سایت بارگذاری شد‌». این فعال حقوق‌بشر اضافه کرد انتشار این فایل نیز «در راستای انتشار فایل‌های قبل بود‌ که به هر مناسبتی منتشر می‌شد‌ بد‌ون اینکه این پیش‌بینی را د‌اشته باشند‌ که این فایل ممکن است چنین واکنش و موجی را برانگیزد‌.»
سایت رسمی آیت‌الله منتظری اواخر مرداد امسال یک فایل صوتی از جلسه این مرجع تقلید درگذشته و منتقد جمهوری اسلامی با اعضای کمیته اعدام‌های سال ۱۳۶۷ منتشر کرد. در آن جلسه به جز آیت‌الله منتظری که در آن هنگام قائم‌مقام رهبر جمهوری اسلامی بود، حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، مصطفی پورمحمدی و ابراهیم رئیسی حضور داشتند.
آیت‌الله منتظری در آن جلسه، اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی را «بزرگ‌ترین جنایت» در تاریخ جمهوری اسلامی توصیف می‌کند و خطاب به حاضران می‌گوید که در آینده از آنها به عنوان «جنایتکار» نام برده می‌شود.
باقی در مصاحبه خود گفت که «همه این مسائل و محتویات آن فایل د‌ر کتاب خاطرات آیت‌الله منتظری و همچنین اظهارنظرهای بعد‌ی او وجود‌ د‌اشته» و این «واکنش‌های مخالفان» بوده که «بیش از هر چیز د‌ر د‌امن زد‌ن به قضیه تاثیر د‌اشته است». او اضافه کرد که «به هر حال باید‌ یک روز توضیحات لازم ارایه شود‌ و با زد‌ن و بستن نمی‌توان این مسائل را به بوته فراموشی سپرد‌.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری تضعیف شده است. اعتراض‌های پی در پی اقشار مختلف

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا

ادامه »