اصلاحیه دولت ترکیه برای قانون منع تجاوز خشم فعالان حقوق کودکان را برانگیخت

زیتون– بر اساس اصلاحیه جدید قانون مبارزه با تجاوز در ترکیه، مردانی که با دخترهای کم‌سن رابطه جنسی برقرار می‌کنند در صورت ازدواج با قربانی متجاوز محسوب نمی‌شوند. البته به شرطی که ثابت شود رابطه جنسی «بدون زور و ارعاب و یا هر موردی که رضایت طرف مقابل را محدود کرده باشد» صورت گرفته است._92565980_mediaitem92565979
دولت ترکیه با دفاع ازاین لایحه گفت که هدف از آن مقابله با سنت رایج ازدواج با دختربچه‌ها بوده است اما منتقدان می‌گویند چنین قانونی مجوز تجاوز به کودکان را صادر می‌کند. با این حال طی دو روز گذشته هزاران زن در ترکیه در اعتراض به اصلاحیه قانون، به خیابان‌ها آمدند.
فعالین حقوق کودکان در استانبول و چند شهر دیگر ترکیه با در دست گرفتن پلاکارد و پارچه‌نویسی‌هایی که روی آنها نوشته شده بود «من ساکت نمی‌مانم» به اعتراض علیه اصلاحیه جدید پرداختند. معترضان در دور روز گذشته و در تظاهرات در اشهر استانبول شعارهایی با مضمون «تجاوز جنسی نمی‌تواند قانونی شود» و «آ.ک.پ دستت را از بدن من عقب بکش» سر دادند. آ.ک.پ، حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری است که ارایه کننده این لایحه بوده است.
از سوی دیگر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز با انتقاد از اصلاحیه جدید در قانون تجاوز جنسی در ترکیه از این کشور خواسته است مجرمیت کودک آزاری و تجاوز به کودکان زیر سن قانونی را از قوانین خود برندارد.
کریستف بولیئراج سخنگوی یونیسف با صدور بیانیه ای در این باره گفته است که هر گونه خشونتی علیه کودکان زیر سن قانونی یک جرم محسوب شده و باید مورد مجازات قرار گیرد.
مجلس ترکیه روز پنج شنبه مرحله نخست تصویب این اصلاحیه را در کمیسیون مربوطه در پارلمان گذرانده است و قرار است در سه شنبه همین هفته این اصلاحیه برای تصویب نهایی به صحن بیاید.
نخست وزیر ترکیه پس از افزایش اعتراض ها علیه این اصلاحیه،  به نمایندگان فراکسیون حزب حاکم عدالت و توسعه در مجلس گفته است که با مخالفان تصویب این اصلاحیه مذاکره کرده و نگرانی های آنها را رفع کنند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. ظاهرا دشمنان اسلام در مردم ترکیه هم نفوذ کرده اند ، لایحه حجت الاسلام اردوغان اشکال فقهی ندارد ، با کودک ازدواج میکنی و صبح فردا هم طلاقش میدهی !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »