تمدید ۱۰ ساله تحریم‌های آمریکا و واکنش ایران

زیتون- بهرام قاسمی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه، تمدید ۱۰ ساله تحریم‌های آمریکا علیه ایران از سوی کنگره را «خلاف» توافق هسته‌ای توصیف کرده است.688028
سنای آمریکا پنجشنبه ۱۱ آذر با ۹۹ رای موافق و یک رای ممتنع، تحریم‌های این کشور علیه ایران را برای ۱۰ سال دیگر تمدید کرد. برنی سندرز تنها سناتوری بود که به این طرح رای نداد. پیشتر مجلس نمایندگان آمریکا نیز این طرح را با ۴۱۹ رای موافق در برابر یک رای مخالف، تصویب کرده بود.
سخن‌گوی وزارت امورخارجه در این رابطه گفت که «دولت آمریکا مسئول اجرای تعهدات بین‌المللی آن کشور است و تحولات سیاسی داخل آمریکا و ارتباطات میان قوای مقننه و مجریه آن کشور نمی‌تواند توجیهی برای اهمال و یا استنکاف از اجرای تعهدات بین‌المللی آن کشور محسوب شود.»
اعتبار قانون فعلی تحریم‌های ایران روز ۱۱ دی به پایان می‌رسد. این قانون از سال ۱۹۹۶ و در دولت بیل کلینتون اجرایی شد و بر اساس آن، سرمایه‌گذاری بیشتر از ۲۰ میلیون دلار در صنایع ایران به ویژه در صنایع انرژی ممنوع است. کنگره آمریکا پیشتر در سال ۲۰۰۶ به تمدید ۱۰ ساله این تحریم‌ها رای داده بود و با رای اخیر، کنگره این قانون را تا سال ۲۰۲۶ تمدید کرده است.
خبرگزاری رویترز به نقل از «دموکرات‌های موافق برجام» گزارش داده که تمدید قانون تحریم‌ها نقض برجام «نیست»، بلکه ادامه تحریم‌هایی خواهد بود که سال‌هاست اجرا می‌شود.
در حالی که اوباما همواره اعلام کرده بود هرگونه طرحی که برجام را با خطر روبه رو کند و نقض آن محسوب شود، وتو خواهد کرد، به گزارش ایسنا یک مقام ارشد کاخ سفید از امضای این طرح توسط اوباما طی ۱۰ روز آینده خبر داد. این مقام ‌آگاه اظهار کرد دولت آمریکا معتقد است که این اقدام کنگره توافق هسته‌ای با ایران را نقض نمی‌کند، بنابراین شرایط لازم برای به امضا رسیدن از سوی رییس‌جمهوری را دارد.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در مورد این مصوبه سنای امریکا گفت که این تمدید عملا نقض صریح «برجام» است به ویژه اگر اجرایی و عملیاتی شود. علی اکبر صالحی امروز در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما توضیح داد که این قانون اکنون وجود دارد، اما «رییس جمهوری فعلی آمریکا آن را ملغی اثر کرده است و فعلا آثاری مترتب بر آن واقف نیست اما اگر دوباره عملیاتی و اجرایی شود، نقض صریح برجام است.»
صالحی درباره واکنش احتمالی ایران به اقدام آمریکا گفت که «جمهوری اسلامی ایران ضرورتی بر علنی کردن آن (اقدامات متعاقب) مساله ندارد ، ما پیش بینی های لازم را از قبل کرده ایم یعنی آمادگی خوبی داریم که بخواهیم واکنش نشان دهیم.» هرچند به گفته صالحی مقام‌های جمهوری اسلامی فعلا نمی‌خواهند اعلام کنند که چه کار خواهند کرد «چون که این موضوع را گذاشته‌ایم تا مسئولان نظام در زمان مقرر بنا به تشخیص به ما اعلام کنند و ما هم اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.»
منصور حقیقت پور، مشاور رییس مجلس نیز در این مورد گفت: «با این مصوبه برجام رسما نقض شده است و ما باید طبق قانون به حالت قبل از برجام بازگردیم.» اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت رییسه مجلس در گفت و گو با ایسنا از تهیه طرحی سه فوریتی برای تکلیف دولت به از سر گیری فعالیت صلح آمیز هسته‌ای خبر داد و گفت که این طرح در جلسه علنی روز یکشنبه ملجس مطرح خواهد شد.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »