علی مطهری: خطر استبداد دینی برای انقلاب های مذهبی وجود دارد

زیتون- علی مطهری نایب رییس مجلس، در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شریف گفت «خطر استبداد دینی» برای «انقلاب‌های مذهبی» وجود دارد.
مطهری در سخن‌رانی خود با اشاره به اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ گفت در نامه‌ای خطاب به دست‌اندرکاران اعدام‌ها، خواستار توضیح آن‌ها شده است.%d8%b9%d9%84%db%8c%d9%85%d8%b7%d9%87%d8%b1%db%8c
به گفته مطهری «خطر استبداد دینی برای انقلاب‌های مذهبی وجود دارد»، چرا که «وقتی مساله خدا به میان می‌آید و عده‌ای یک طرف را خدا می‌گذارند و یک طرف کفر و الحاد، احتمال خشونت بالاست. چون یک طرف خود را حق می‌داند و طرف مقابل را باطل.» به گفته او «کاری که داعش امروز می‌کند، با خشونت‌های قرن‌های پیش در اروپا قرون وسطی افتاد. جنایت‌های داعش پیش آنها هیچ چیز نیست.»
نایب رییس دوم مجلس با اشاره به کشته شدن ستار بهشتی در بازداشت‌گاه، گفت «مامور خطاکار فکر کرده از نظام دفاع می‌کند»، اما برخی از نمایندگان مجلس «می‌گفتند او مخالف بوده و نباید به او جایزه داد. این به شکل مبانی فکری در ذهن و دل افراد وجود دارد. در قتل‌های زنجیره‌ای هم وقتی می‌پرسیم چرا اینها را کشتید گفتند برای حفظ نظام بوده است. گفتند می‌خواستیم بقیه روشنفکران بترسند.»
مطهری ضمن انتقاد از حصر، به مساله حکم بازداشت محمد صادقی، نماینده مجلس، نیز اشاره کرد. به گفته او «اینکه آدم بفرستند درب منزل صادقی درست نیست. قانون می‌گوید هر احضاریه‌ای در مجلس باید در هیات نظارت نمایندگان بررسی شود. اگر خارج از حوزه نمایندگی بود باید به دادسرا برود.»
نایب رییس مجلس با اشاره به این‌که «رفتار برخی دادستان‌ها در مورد لغو کنسرت‌ها و سخنرانی‌ها خلاف قانون است»، گفت: «برنامه ای که مجوز دارد نباید لغو کرد اگر هم قابل لغو باشد این تنها در حیطه کار شورای تامین استان ها است. اینکه دادستان بگوید من احتمال جرم می‌دهم و تعطیل کردم که نمی‌شود.»
مطهری همچنین با اشاره به بازداشت برخی روزنامه‌نگاران گفت: «دو سال پیش سی نفر را بازداشت کردند و گفتند اینها به دنبال نفوذ هستند. گفتم اینها چه اطلاعاتی بیش از سایت ها دارند که می‌گویید جاسوسند؟ می‌گفتند اینها با خبرنگارانی در خارج از کشور در ارتباط هستند.» به گفته او «با همه انتقاد هایی که مردم بعضا مطرح می‌کنند اما در نهایت نظام را دوست دارند» و «سال ۸۸ هم همین اشتباه» رخ داد: «یک عده ای روزهای اول به نام دفاع از نظام و رهبری وارد شدند اما عده‌ای برخورد کردند و عکس‌العمل‌شان بالا گرفت. ما گاهی نگاه بدی داریم. موضوعی که باید توسط سیاست به خرج دادن حل شود، به وسیله سیاست امنیتی و نظامی حل می‌شود که غلط است.»
مطهری در بخشی از سخنان خود درباره «خانواده لاریجانی» چنین اظهارنظر کرد: «علی آقا در میان آنها از همه بهتر است. به نظر من آقای آملی لاریجانی تحمل انتقاد را زیاد ندارد و دو بار علیه من اعلام جرم کرده است. من ایشان را در مجلسی دیدم و گفتم دیگر اعلام جرم نمی‌کنید؟ گفت جا هست.»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. عالمان دین که خواستار یک ساعت وقت بودند در رادیو برای اصلاح جامعه ، کارشان به کشتن مردم رسید برای ترساندن دیگران ، تازه افاقه هم نکرد !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »