مطهری: قوه قضائیه قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را قبول ندارد

محمود صادقی در دانشگاه امیر کبیر: ساختارها و نهادهای نظارتی عقیم شده‌اند

زیتون– به سنت هر ساله، روزهای منتهی به ۱۶ آذر، دانشگاه‌های کشور میزبان چهره‌های سیاسی بودند؛ اگرچه امسال به موازات برنامه‌های معمول، برای تبدیل این روز به «روز جشن و شادی» تلاش شد. با این حال و به رغم لغو شدن سخنرانی بسیاری از سخنرانان به نام، یا لغو مجوز برنامه‌ها، در چند دانشگاه برنامه‌هایی در خور برگزار شد.

img_0733

محمود صادقی: حق گرفتنی است
محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس در میزگرد جنبش دانشجویی و گره کور مفاسد اقتصادی در دانشگاه امیرکبیر، در مورد حساب‌های شخصی رییس قوه قضاییه گفت که بر اساس این اصل تمامی دریافت‌های دولت باید در حساب خزانه‌داری کل متمرکز و تمامی پرداخت‌ها به موجب اعتبار مصوب انجام شود. او با اشاره به سوالی که در این مورد از وزیر اقتصاد، پرسیده بود، ادامه داد: «موازین شرعی و قانونی چیست؟ کدام قانون شرع اجازه می‌دهد اموال مردم را مال مجهول‌المالک تلقی کنیم و اجازه دهیم به او دست‌اندازی کنند؟ بعضی‌ها کلا ملت را مجهول می‌دانند.»
او در ادامه این میزگرد دانشجویی تاکید کرد که اگر قدرت تحت نظارت باشد، از فساد جلوگیری می‌شود؛ به گفته این عضو فراکسیون امید در مجلس همین قوانینی که وجود دارد کافی است به شرطی که از حالت شعار دربیاید.
نماینده مردم تهران در مجلس درباره حساب سپرده قوه قضاییه گفت: حسابی است که پول‌ها به آن‌جا می‌رود و برگشت نمی‌خورد تا سودش را بگیرند. می‌گویند با اذن رهبری بوده، این دستگاه‌ها هم که عادت دارند از رهبری هزینه کنند؛ سوال این‌ است که اذن رهبری چه زمانی بوده؟ چه چیزی بوده؟ حد و حدود آن چیست؟ آیا مطلق است یا دائمی؟ آیا بدون قید بوده است؟ بسیار بعید است که چنین اذنی داده شده باشد.
صادقی با طرح این سوال که آیا یک نماینده مجلس حق سوال دارد یا خیر، ادامه داد: «نماینده مجلس که سهل است شما هم به عنوان شهروند حق سوال دارید.»
او تاکید کرد که حق دادنی نیست، و افزود: «ما برای احقاق حق انقلاب کردیم. تحقق آن آرمان‌ها با مبارزه به دست می‌آید و انقلاب یک فرآیند تکاملی را باید طی کند.»
به گزارش ایسنا، در این هنگام یکی از دانشجویان با صدای بلند گفت: «یکی می‌خواست حق بگیرد، ۶ سال است که در حبس است» و صادقی هم پاسخ داد همین که دل‌هایی برای او می‌تپد کافی است.
رییس فراکسیون شفاف سازی مجلس ادامه داد که متاسفانه هر کاری می‌کنیم می‌گویند تشویش اذهان عمومی است. بنده برای تنویر افکار عمومی سوال کردم. نگاه ما به قانون نباید یکسویه باشد. نمی‌توان از شهروندان انتظار رعایت قانون را داشت اما خود به آن عمل نکرد.
وی با اشاره به اصل ۶ قانون اساسی که بر اساس آن در جمهوری اسلامی ایران همه امور به اتکای آرای عمومی است گفت: مشکل اینجاست که ساختارها و نهادهایی که پیش‌بینی شده به طرقی دور زده و عقیم شده‌اند و با انواع و اقسام فیلترها روبه‌رو می‌شویم، کاندیدایی در مجلس ثبت نام کرده که می‌گویند به او گفته شده برای تایید صلاحیتش باید دو میلیارد پول بدهد که بعد هم به ۵۰۰ میلیون تومان راضی شدند که البته بنده نمی‌گویم شورای نگهبان گفته آنچه می‌گویم نقل قول است.

image

مصطفی معین: حق یک امر ذاتی است
مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات در جلسه بزرگداشت روز دانشجوی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت که ۱۶ آذر نماد آرمان‌خواهی جنبش دانشجویی است و نقش سرنوشت‌سازی در ۷۰ سال گذشته داشته است.
معین در این مراسم، به تبیین نسبت عدالت با آزادی پرداخت و گفت: عدالت و آزادی لازم و ملزوم یکدیگر هستند، به این معنا که اگر عدالت نباشد آزادی هم نیست و اگر آزادی نباشد، عدالت هم موجودیت ندارد. پس هیچ‌کدام از این دو واژه بر یکدیگر مقدم نیست.
به گفته معین اصل برابر بودن همگان در دین اسلام به خوبی بیان شده است. اگر مزیتی وجود دارد در اعمال و نیکوکاری افراد است و اینکه چقدر افراد در خدمت ابناء بشر بودند، بنابراین دین، سیاست و علم همه در خدمت انسان است نه اینکه انسان برده دین و سیاست باشد.
وزیر علوم دولت‌های اصلاحات و سازندگی تایید کرد که حق گرفتنی است و نه دادنی، حق یک چیز ذاتی است. انسانی که از آگاهی برخوردار باشد به دنبال حقوق خود می‌رود. پس آیا در جامعه ما این رویه وجود دارد؟ در قانون اساسی حق آزادی بیان، آزادی مطبوعات و اشتغال برای همگان رعایت شده است اما این همه بیکاری نشان از سوء مدیریت دارد. حق آموزش رایگان باید برای همه وجود داشته باشد اما امروز آموزش ما قطبی شده است. به طوری که ظرفیت روزانه دانشگاه‌های دولتی فقط ۱۳ درصد جمعیت دانشجویان کشور را تشکیل می‌دهد.
او همچنین در تبیین بی‌عدالتی سیاسی گفت که عدالت سیاسی یعنی اینکه همه افراد دارای فرصت‌های برابر برای تعیین سرنوشت خود باشند. آیا در انتخابات ما فرصت ها برابر است؟ همان‌طور که دیدید در انتخابات اخیر مجلس بسیاری از اصلاح‌طلبان تأیید نشدند که این نشان از بی‌عدالتی سیاسی است. متأسفانه در استخدام‌ها و سخنرانی‌ها هم این بی‌عدالتی سیاسی دیده می‌شود.
معین خاطر نشان کرد: در اقتصاد کشور نیز با مشکلات عدیده‌ای از جمله فسادهای مالی روزافزون روبرو هستیم که این هم ناشی از سوء مدیریت است. در آن هشت سال سیاه یک زمین سوخته تحویل دولت جدید دادند البته بخشی از مشکلات هم به ناآگاهی خود مردم برمی‌گردد. مردم باید نسبت به حقوق خود آگاه باشند تا مطالبه‌گری صحیح داشته باشند.
وی افزود: مدیریت این نیست که با دادن ماهی ۴۰ هزار تومان یارانه به مردم آن‌ها را تحقیر کنیم، این یک تحقیر انسانیت است.
معین در پاسخ به سوال دانشجویی که از او پرسید آیا شما رهبر فکری خود را هاشمی رفسنجانی می‌دانید؟ پاسخ داد: دانشجویان ما سالیان سال است که پیاده‌نظام یک حزب سیاسی نیستند، هر چند که حزب هم نداریم. اینکه برخی دانشجویان سوال می‌پرسند چرا در انتخابات مجلس برخی لیستی رأی دادند باید بگویم که رأی دادن به لیست یک چیز اجباری نبوده چرا که این کار قدمی برای تحزب گرایی است. من از آقای هاشمی انتقاد جدی نکردم. هاشمی در دیدگاه‌های سیاسی‌اش تحول ایجاد شده است و پدر فکری بنده و یا اصلاح‌طلبان هم نیست. ایشان جزو استوانه‌های انقلاب بودند هر چند که با هاشمی رفسنجانی در برخی جهات اختلاف نظر دارم.

معصومه ابتکار: آزادی‌خواهی همواره با جنبش دانشجویی همراه است
معصومه ابتکار در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس گفت: بحث صلح و دموکراسی و حقوق انسان‌ها به درون ما برمی‌گردد که این مباحث را در درون خود بپذیریم که اگر هم‌راستای عالم و طبیعت شدیم می‌توانیم شهروند جهانی شویم.
ابتکار در ادامه افزود جنبش دانشجویی ضد استبداد و ضداستعمار بود و در برابر نفوذ بیگانگان ایستادگی کرد و در حفظ استقلال در جامعه بین‌المللی استمرار داشته لذا استقلال برای ما بیش از هر زمان دیگر یک بحث جدی است.
به گفته ابتکار آزادی‌خواهی و حرکت ضداستبدادی همواره در کنار استقلال‌خواهی با جنبش دانشجویی همراه بوده است.

مطهری بدون حضور خبرنگاران سخنرانی کرد
به گزارش ایلنا سخنرانی نایب رییس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه شهید باهنر کرمان بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.
علی مطهری که بیش از این برای حضور در مراسم روز دانشجو به دانشگاه شهید باهنر کرمان دعوت شده بود امروز در جمع دانشجویان این دانشگاه سخنرانی کرد و به سوالات دانشجویان نیز پاسخ داد.
پیش از این امام جمعه جیرفت و یکی از امامان جمعه موقت کرمان خواستار لغو سخنرانی علی مطهری در این شهر شده بودند.

نایب رییس مجلس در مورد حواشی پیش آمده برای محمود صادقی تایید کرد که دادستانی، او را به دلیل سوال در مورد حساب‌های رییس قوه‌قضاییه از وزیر اقتصاد احضار کرده بود.

علی مطهری با انتقاد از عمل دادستانی در اقدام به جلب محمود صادقی گفت:‌ قوه قضائیه اساسا این قانون هیات نظارت بر رفتار نمایندگان را قبول ندارد؛ می‌گویند تشخیص مصداق جرم منحصرا در اختیار قاضی است و نمی‌شود آن را به یک شورای هفت‌نفره واگذار کرد. این در حالی است که حتی اگر ما قانون را هم قبول نداشته باشیم باید آن را اجرا کنیم.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. قوه قضائیه کدام قانون را قبول دارد ، قاضی القضات رسما اعلام کرد که مجری منویات رهبری است ، البته در قبال اجازه دریافت سود از سپرده های مردم !!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

مطهری: قوه قضائیه قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را قبول ندارد

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری تضعیف شده است. اعتراض‌های پی در پی اقشار مختلف

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا

ادامه »