یک ضایعه، یک پرسش

عیسی سحرخیز

شایعه خیلی سریع پخش شد و هنوز جوهر تکذیبه‌اش از جانب محمد هاشمی خشک نشده بود که صحت ماجرا با چشمان اشک‌بار حسن روحانی در زمان خروج از بیمارستان شهدای تجریش و شبکه‌های رسمی حکومتی به صورت رسمی تائید شد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین آیت‌الله خمینی درگذشت.

اولین واکنش های مردمی تجمع گروهی از دوستداران همیشگی و حتی مخالفان جدی اصلی‌ترین ستون اصلی انقلاب ٢٢ بهمن و صندوقچه‌ی اسرار جنگ و نظام جمهوری اسلامی در اطراف بیمارستان شهدا بود و میدان‌های قدس و تجریش که ساعتی بعد به حسینیه جماران کشیده شد تا امکان حضىور دکر فاتحه بر تابوت امام جمعه مخلوع تهران فراهم آید، هر چند که مراسم تشییع جنازه به صورت نمادین از همین محل آغاز خواهد شد و در حرم حضرت معصومه در قم خاتمه خواهد یافت.

در این میان موضع دولت و احزاب اعتدال‌گرا، طیف گسترده اصلاح‌طلبان و خیل تحول‌خواهان ایران روشن است. حتی آیت‌الله خامنه‌ای یار دیروز و مخالف امروز مرحوم هاشمی رفسنجانی- با وجود دشنام دادن‌ها و چوب بر کفن میت کوبیدن‌های جریان‌های تندرو- نمایشی همدلانه را آغاز کرده است!

اما در آستانه سالگرد حصر خانگی دکتر زهرا رهنورد، مهندس میرحسین موسوی و شیخ مهدی کروبی طرح این پرسش منطقی است که اگر حادثه سکته قلبی و فوت سریع هاشمی رفسنجانی برای یکی از رهبران جنبش سبز اتفاق می‌افتاد، رهبری نظام چگونه می‌توانست پاسخ‌گوی افکار عمومی داخلی و خارجی در مورد مرگ ناحق این عزیزان در حصر خانگی باشد که طبیعتا شایعه کشتن مخالفان نقل محافل سیاسی و حتی مجامع غیرسیاسی جامعه می‌شد.

کاش شاهد اندک درایتی در سطوح بالای نظام بودیم که از فرصت پیش آمده استفاده بهینه کند و با رفع حصر صریح کروبی، موسوی و رهنورد، همانند مهدی هاشمی اجازه دهد آنان در روز سه شنبه در مراسم تشییع جنازه مرحوم رفسنجانی شرکت کنند و از آن پس نیز آزاد باشند.

البته چون فرض محال محال نیست، این امکان نیز وجود دارد که در صورت برداشته شدن گام اول، در قدم دوم اعلام  «آشتی ملی» یا «وفاق ملی» گردد و راه وحدت و یک پارچگی دوباره ملت فراهم آید.
چون مرگ حق است و پیر و جوان، دارا و گدا، رعیت و سلطان و… نمی‌شناسد چه بهتر که آیت‌الله خامنه‌ای در زمان حیات خود، بانی این امر خیر گردد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. جناب سحر خیز ان ور قضیه را هم ببیند، که با آزادی محصورین جواب کسانی که به طناب این ها در به در شدند یا کشته و صدمه مالی و معنوی دیدند را چه بدیم؟ از ان بدتر جواب پیاده نظام تندرو مطیع امر رهبر که آزادی محصورین و وفاق ملی را کوتاه امدن امام حسین و بیت با یزید می بینند را چه بدهند؟ من به شوخی می گویم بهترین کار این است که محاکمه کنند (اصلا به چه جرمی؟ کسی یادش است؟) هر حکمی صادر شد برای احمدی نژاد هم همان را صادر کنند که مسبب بدبختی ما این بود

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »