عراقچی: اگر ترامپ برجام را پاره کند ما آتش می‌زنیم

زیتون– عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، خبر داد که ایران مذاکره دیگری با آمریکا «حتی نسبت به آینده برجام» ندارد. به گفته او «مذاکرات دوجانبه» در حاشیه کمیسیون مشترک برجام «در سطح کارشناسی و در زمینه نقض برجام با تمدید قانون تحریم‌های آمریکا» بود.
عراقچی در نشستی خبری به مناسبت اولین سالگرد اجرایی شدن برجام، گفت این اگر توافق نقض شود «ما هم آن را آتش می‌زنیم و این به معنی آن است که هیچ مذاکره مجددی نخواهیم داشت و پرونده هسته‌ای ایران مجددا باز نمی‌شود.»
عراقچی گفت: «برجام یک تعهد بین‌المللی است. اگر کشوری بخواهد برجام را کنار بگذارد تصمیم خودش است»، اما «ایران درباره برجام مذاکره مجدد نمی‌کند و اگر کسی تصمیم دارد آن را پاره کند انتخاب با اوست؛‌ عکس‌العمل ایران هم در برابر این اقدام روشن است.»
معاون محمدجواد ظریف در نشست خبری خود خبر داد که به نظر ایران «اگر آمریکایی‌ها یا هر کشور دیگری به سمت اجرای سختگیرانه حرکت کند از دید ما حرکت در خلاف مسیر اجرای برجام است». او اضافه کرد دونالد ترامپ مختار است برجام یا راهی غیر از آن را انتخاب کند، اما «باید تبعات انتخابش را بپذیرد.»
عراقچی با اشاره به قانون تمدید تحریم‌های ایران گفت تمدید این قانون «به معنای تحریم جدید و نقض برجام است». به گفته او ایران از ابتدا تلاش می‌کرد در گفت‌وگوهای هسته‌ای «هیچ اقدامی را در اختیار کنگره آمریکا قرار» ندهد، چرا که «فضای کنگره به نفع ایران نبود و اساسا کنگره‌ای که نتانیاهو در آن حق وتو دارد نباید برجام در اختیارش گذاشته شود».
عراقچی اضافه کرد: «دیگر کشورهای گروه ۱+۵ با ما هم‌نظر بودند و تاکید داشتند اگر قانون تمدید شده آیسا با دستور رئیس جمهور بلااثر نشود، نقض فاحش برجام است. اما خوشبختانه بعد از تمدید رئیس جمهور آمریکا این قانون را مجددا بلااثر کرد.»

 

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »