شورای شهر علیه شهردار: دروغ نگویید

زیتون- در جلسه امروز شورای شهر تهران، برخی اعضای شورای شهر خواستار تذکر درباره اتفاق اخیر در ساختمان پلاسکو شدند اما چمران قبول نکرد.
در واکنش به این اتفاق؛ رحمت‌الله حافظی گفت:« ٢٠-٣٠ نفر در این حادثه کشته شده‌اند آن وقت شما آقایان نماینده می‌خواهید همین‌جا بنشینید و حرفی نزنید.»
پس از اتفاق او وسایل خود را جمع کرد تا جلسه را ترک کند، این تصمیم او مورد حمایت دیگر اعضا نیز قرار گرفت..
در واکنش به این ماجرا؛ سرانجام چمران قبول کرد که تذکرات مطرح شود اما هر نماینده بیش از ٣ دقیقه صحبت نکند.
ریس شورای شهر گفت که جلسه قبلی همه به تذکر گذشت. آقایان دوربین و رسانه می‌خواهند؟
حافظی در پاسخ به وی گفت: «بله باید رسانه‌ها بدانند چه اتفاقی افتاده است. اگر مشروح جلسه شنبه پخش می‌شود ما صحبتی نداریم.»
رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، تاکید کرد که روز پنجشنبه در تشییع شهدای آتش‌نشان، محاکمه مسببان را خواهیم خواست.
به گفته این عضو شورای شهر قوه قضائیه باید بدون ملاحظات سیاسی وارد بررسی حادثه پلاسکو شود. انحصار خبررسانی پلاسکو باید شکسته شود. بر چه اساسی خبرنگاران و عکاسان را از محوطه خارج می‌کنند؟ امکان دارد عکاسان برای برخی ملاحظات بهتر باشد؛ حضور نداشته باشند، این قابل قبول است اما برای چه خبرنگاران را بیرون می‌برید؟!
او همچنین به رویکر صدا و سیما در این مدت اعتراض کرد و گفت رسانه ملی به دور از جناح‌بندی‌های سیاسی؛ افرادی را دعوت کند که اولویت آنها مردم باشد نه افرادی که در این سال‌ها نشان دادند اولویت‌هایشان چیست.
حافظی خطاب به مدیران شهری گفت: «آقایان حقایق را کتمان نکنید. دروغ نگویید. نروید در رسانه بگویید ۴۵ میلیارد به آتش‌نشانی دادیم. هرکس سند دارد این رقم پرداخت شده؛ ما او را روی چشم می‌گذاریم.»
محسن سرخو دیگر عضو شورای شهر نیز در تذکر پیش از دستور خود، گفت روز یکشنبه فیلمی در شبکه‌های اجتماعی پخش شد با این مضمون که شهردار در سال ۹۳ به شورا درخصوص ساختمان پلاسکو تذکر داده و شورا اقدامی نکرده است و در آن فیلم تمام تقصیرها گردن شورا انداخته شده است.
او به گفته خودش «برای روشن شدن افکار عمومی» توضیح داد« این جلسه بعد از حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری که متاسفانه دو نفر از هموطنان ما کشته شدند، برگزار شد. باید آن موقع شهردار استعفا می‌داد اما ما را متهم به سیاسی‌کاری کردند، شاید اگر قالیباف استعفا داده بود امروز شاهد این اتفاق نبودیم.»
سرخو تاکید کرد که مطابق قانون، اخطار باید به مالک داده شود نه صاحب سرقفلی و یا مستاجر؛ اخطارهای پلاسکو باید به بنیاد مستضعفان فرستاده می‌شد. شورا بعد از حادثه خیابان جمهوری چهار مصوبه داشت که شهرداری را مکلف کرده بود استانداردهای ایمنی، آتش‌سوزی و استحکام‌سازی را به شورا ارائه دهد. در آن مصوبه شهرداری مکلف شده بود هلی‌کوپتر و تجهیزات جدید آتش‌نشانی تهیه کند.
احمد مسجدجامعی درباره جلسه امروز صبح هیئت مدیره ساختمان پلاسکو با اعضای شورای شهر تهران گفت که براساس سخنان اعضای هیئت امنا هیچ کارگاه تولیدی در ساختمان پلاسکو نبوده و به همین دلیل ابزار تولیدی چندانی در آوار باقی نمانده است. همچنین وجود مخزن گازوئیل در طبقات بالا به هیچ وجه صحت ندارد و منبع آب آتش‌نشانی و منبع آب شرب در پشت‌بام وجود داشته است.
او تاکید کرد که بنابر اعلام حاضران در جلسه؛ شغل پلاستیک‌فروشی در کل مجموعه نبوده و داخل رواهروها و راه‌پله‌ها نیز به هیچ وجه انبار کالا نبوده است.
به گفته مسجدجامعی آتش‌نشانی تنها یک بار اخطاریه‌ای به شورای ساختمان در خصوص ضرورت ایجاد پله فرار داده است که این اخطاریه توسط شورای ساختمان به نماینده مالک در طبقه چهاردهم ساختمان که دفتر مالک (بنیاد مستضعفان) تحویل شده است.
غلامرضا انصاری نیز در جلسه امروز شورای شهر تهران در اعتراض به رویکر رسانه های شهرداری گفت که اخیرا امپراطوری رسانه‌ای شهردار تهران در شرایطی که دل ملت و خانواده شهدای آتش‌نشان خون است؛ دست از فرافکنی برنداشته و به دنبال یافتن شریک جرم برای فرار از مسئولیت خود است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »