اعتراض جهانی به فرمان رییس جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ فرمان «حفاظت از ملت» را امضا کرد

زیتون– دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، روز جمعه با امضای فرمان «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا»، دستور محدودیت ورود اتباع هفت کشور را به آمریکا برای ۹۰ روز صادر کرد.
ترامپ همچنین از وزارت امنیت داخلی خواست تا در مدت ۳۰ روز مشخص کند کدام یک از کشورها اطلاعات کافی در خصوص شهروندان متقاضی ویزا ارائه نمی‌کنند. او گفت: «ما تدابیر تازه سخت‌گیرانه‌ای در خصوص گزینش کسانی که وارد آمریکا می شوند، اتخاذ کردیم تا از ورود تروریست‌های اسلام‌گرای رادیکال به آمریکا جلوگیری کنیم.»
در پیش‌نویسی که از این دستور منتشر شده بود، محدودیت ورود به آمریکا برای ۳۰ روز و برای اتباع کشورهای ایران، یمن، عراق، سوریه، سودان و سومالی بود.
بخشی از این فرمان نیز به پناه‌جویان مربوط است. با فرمان رییس جمهوری آمریکا، این کشور برای چهار ماه پذیرش پناه‌جویان را متوقف کرد. بر اساس تصمیم دونالد ترامپ، آمریکا پس از این دیگر حاضر به پذیرش پناه‌جویان سوری نیست.
گروه‌های مدنی حامی حقوق مهاجران و پناهندگان گفته‌اند در حال بررسی جزییات دستور العمل‌های جدید هستند و در برابر مواردی که خلاف قانون اساسی باشد، به آن اعتراض خواهند کرد.
از روز چهارشنبه و پس از انتشار پیش‌نویس این فرمان، اعتراض‌هایی در سراسر دنیا نسبت به این فرمان رخ داد. از جمله شماری از برندگان جایزه نوبل و چهره‌های برجسته دانشگاهی در آمریکا در نامه‌ای نوشتند که این فرمان «به رهبری آمریکا در عرصه تحقیق و آموزش عالی لطمه می‌زند. شمار زیادی از محققان کشورهایی که هدف این فرمان اجرایی هستند، در مراکز تحقیقاتی آمریکا مشغول به کار هستند.» براساس این نامه در سه سال گذشته «سه هزار دانشجوی ایرانی از دانشگاه‌های آمریکا در مقطع دکترا فارغ التحصیل شدند.» مریم میرزاخانی، محمد جلالی و ۱۰ برنده جایزه نوبل از امضا کنندگان این نامه هستند.
مارک زاکربرگ، مدیر و مالک فیس‌بوک نیز در اعتراض به امضای این فرمان تاکید کرده که «فیس بوک از نژاد پرستی حمایت نخواهد کرد.» او تاکید کرد که «ما همه مهاجریم». ملاله یوسف‌زی برنده جایزه صلح نوبل نوشت که از این تصمیم دل‌شکسته است.
برخی از سناتور های آمریکا نیز به معترضان نسبت به این فرمان پیوستند. سناتور مورفی نوشت: «به همکارانم: دیگر در مورد اخلاق آمریکایی برای من داستان سرایی نکنید، اگر امروز سکوت را انتخاب کردید». کمالا هریس سناتور دموکرات از کالیفرنیا نوشت که این دستور در روز یادبود هولوکاست امضا شده است: «اشتباه نکنید این دستوری برای منع کردن ورود مسلمانان است.»

تصمیم دونالد ترامپ برای ساختن دیواری در مرز بین آمریکا و مکزیک نیز با اعتراض جهانی مواجه شده است. حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، امروز بدون نام بردن از ترامپ، گفت: «دوران دیوارکشی میان ملت‌ها به پایان رسیده است.»

شهردار شهر برلین نیز با اشاره به تجربه‌اش از زندگی «در شهری که با دیوار به دو نیم شده بود»، از دونالد ترامپ خواست از این تصمیم خود منصرف شود.

 

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

اعتراض جهانی به فرمان رییس جمهوری آمریکا

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »