اصغر فرهادی در مراسم اسکار امسال شرکت نخواهد کرد

زیتون- اصغر فرهادی، کارگردان سینما، با انتشار یادداشتی در نشریه نیویورک تایمز اعلام که در مراسم امسال اسکار شرکت نخواهد کرد. فروشنده، ساخته اصغر فرهادی، یکی از پنج نامزد نهایی بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار است.
فرهادی نوشت که تا چند روز پیش «علی‌رغم شرایط غیرمنصفانه برای ورود مهاجران و مسافران چند کشور» به آمریکا، قصد حضور در مراسم اسکار داشت، چرا که به گفته او «بسیاری از اهالی سینمای آمریکا و اعضای آکادمی مخالف افراطی‌گری و تندروی‌هایی هستند که این روزها بیش از گذشته در حال اعمال است.
فرهادی نوشت به این دلیل که «به نظر می‌آید که این امکان حضور با اما و اگرهایی همراه است که برایم به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست، حتی اگر برای سفر من به آمریکا استثنایی قایل شوند».
کارگردان فیلم فروشنده در یادداشت خود نوشت که «تندروها» در همه جای دنیا و «علی‌رغم جنگ‌ها و دعواها» شبیه به هم هستند: «آن‌ها برای درک جهان چاره‌ای ندارند جز تقسیم آن به دو بخش ما و دیگران تا همواره با ساختن تصویری هولناک از دیگران، مردم کشورشان را دچار ترس از آن‌ها بکنند. این فقط محدود به آمریکا نیست. در کشور من نیز تندروها اینگونه‌اند».
به نوشته فرهادی «سال‌هاست در دو سوی اقیانوس عده‌ای تندرو تلا‌ش‌شان بر آن است تا از مردم کشور مقابل تصویری غیرواقعی و هولناک بسازند و از تفاوت‌های بین ملت‌ها و فرهنگ‌ها اختلافات، و از اختلافات دشمنی‌ها، و از دشمنی‌ها ترس ایجاد کنند. ترس مردم ابزار مهمی‌ست برای توجیه افراطی‌گری و تندروی صاحبان ذهن‌های بسته.»
این کارگردان سینما نوشت که «ریشه بسیاری از خشونت‌های امروز جهان»‌ در «تحقیرهای دوسویه دیروز» است و «تحقیرهای امروز ملت‌های دیگر به یقین بذری‌ست برای خشونت‌های فردا». او در یادداشت خود ابراز امیدواری کرد که «این شرایط منجر به شکاف بیشتر بین ملت‌ها نشود».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان و قوه شهویه» کوشیدم نشان دهم این حجم بالای اسارت رهبر

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو

ادامه »