کیهان کلهر برنده جایزه گرمی شد

زیتون– آلبوم Sing Me Home به سرپرستی یویوما و نوازندگی کیهان کلهر برنده جایزه گرمى بهترین موسیقی جهانی در ۵۹امین دوره از برگزارى این مراسم شد.
این هنرمند ایرانی در حساب کاربری اش در توییتر این خبر را تایید کرد.
گرمی نام جایزه‌ای افتخاری است توسط آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط، که برای تشخیص دستاوردهای برجسته‌ای که به طور عمده در صنعت موسیقی زبان انگلیسی رخ داده اهدا می‌شود. مراسم سالانه اهدای جوایز با اجرای هنرمندان برجسته و اهدای جوایزی که محبوبیت بیشتری دارند همراه است. از بین سه مراسم بزرگ موسیقی جهان، گرمی بزرگ‌ترین آن‌ها است.
کیهان کلهر، نوازنده چیره‌دست کمانچه ایرانی؛ تنها هنرمند ایرانی که تا پیش از این چهاربار نامزد جایزه «گرمی» شده بود، امسال موفق به دریافت جایزه بهترین موسیقی جهانی شد.
کیهان کلهر در سال ۱۳۴۲ در خانواده‌ای کرمانشاهی و موسیقی‌دوست در تهران چشم به جهان گشود.
موسیقی را از پنج سالگی به صورت آزاد شروع کرد. دوازده ساله بود که به صورت حرفه‌ای به موسیقی پرداخت و در ۱۳ سالگی با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه شروع به همکاری کرد.
کلهر مدتی کوتاه با گروه «شیدا» در مرکز هنری «چاووش» همکار بود. در هفده سالگی مقیم ایتالیا شد و سپس به نیت ادامه تحصیل راهی کانادا شد و در رشته آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا فارغ‌التحصیل شد.
همکاری او با هنرمندان هندی از جمله «شجاعت حسین خان»(غزل) و یا با کوارتت کرونوس (Kronos Quartet) (جاده ابریشم)، یویوما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک وی را به هنرمندی جهانی تبدیل کرده‌است و شنوندگان زیادی در بین غیرایرانی‌ها دارد.
پس از جدایی از گروه «دستان» و آغاز فعالیت‌های مستقل با موسیقیدان‌های خارجی، با همکاری اساتید موسیقی سنتی ایران، محمد رضا شجریان و حسین علیزاده آثاری را پدید آورد که شامل شش آلبوم «زمستان است»، «بی تو به سر نمی‌شود»، «فریاد»، «ساز خاموش»، «شب، سکوت، کویر» و «سرود مهر» می‌شوند.
وی همراه با نوازنده باقلامای ترکیه، اردال ارزنجان کنسرت‌هایی را هم در مناطق مختلف جهان در حال اجرا دارد و آلبومی نیز با این نوازنده به نام The Wind در شرکت ECM ارائه کرده‌است.
کلهر همچنین در ژانویه سال ۲۰۰۸ میلادی کنسرتی را به همراه کوارتت زهی «بروکلین رایدر» در شهر نیویورک به روی صحنه برود که در آن قطعاتی از آلبوم «شهر خاموش» نواخته شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. اردال ارزنجان نوازندەی کرد هستند نە ترک. یکی از دلایل همکاری ایشان با کیهان کلهر کە بعدا بە تشکیل گروه نیشتمان انجامید، تلاش جمع کردن نوازندگانی از تمامی مناطق کردستان (ایران، عراق، ترکیە و سوریە) بود.

  2. هرچند که این هم اقدامی است برای نفوذ از سوی دشمن ، سندش هم در کیهان موجود است !
    با این حال دریافت این جایزه را به هنرمند ارزنده کشورمان تبریک میگوییم .

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »