تائید رسمی تعلیق حکم احمد منتظری با وساطت یکی از مراجع تقلید

زیتون- دادسرای ویژه روحانیت قم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تعلیق حکم احمد منتظری با وساطت یکی از «مراجع عظام تقلید» نزد آیت‌الله خامنه‌‌ای و برای «احترام و اجابت خواسته مرجعیت» تعلیق شده است.
براساس اطلاعیه دادسرای ویژه روحانیت قم که در ایلنا منتشر شده، احمد منتظری پس از ابلاغ حکم شش سال زندان «با مراجعه و توسل به یکی از مراجع عظام تقلید و دادن تعهد به ایشان، خواستار وساطت» نزد رهبر جمهوری اسلامی شد. آیت‌الله خامنه‌ای نیز «با شرط تعهد ایشان نزد مرجعیت مبنی بر عدم اقدام علیه امنیت ملی» موافقت و تعلیق حکم منتظری از سوی دفتر رهبر ایران «به دادسرای ویژه روحانیت ابلاغ گردید».

«زیتون» هفته گذشته به نقل از منابع آگاه خبر داده بود که آیت‌الله شبیری زنجانی، از مراجع تقلید، مخالف اجرای حکم احمد منتظری است و از رهبر جمهوری‌اسلامی درخواست کرده است این حکم متوقف شود. با وجود موافقت آیت‌الله خامنه‌ای، این حکم با اصرار ابراهیم رییسی، دادستان دادگاه ویژه روحانیت، اجرا شد.

در اطلاعیه دادسرای ویژه روحانیت قم به نقل از «یک مقام مسئول» ذکر شده است که احمد منتظری تعهد داده است «همه مسئولیت اعمال و رفتار بیت آیت‌الله منتظری» را به عهده بگیرد، مانع اقدام‌ «علیه نظام» شود و «در صورت عدم رعایت مراتب فوق و نقض تعهد» آماده «برخورد قانونی» باشد.
به گفته این مقام مسئول موافقت رخ داده «مشروط» بوده و «در صورت نقض تعهدات محکوم‌علیه نزد مقام مرجعیت و این دادسرا، ضمن اجرای حکم صادره، به اتهامات ارتکابی جدید نیز رسیدگی خواهد شد».

زهرا ربانی املشی، همسر احمد منتظری، پیش از این در گفتوگو با کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران، ضمن تایید خبر مخالفت ایت‌الله شبیری زنجانی با اجرای حکم همسر خود و نامه او به رهبر جمهوری‌اسلامی، گفته بود: «ظاهر قضیه این است که آقای (ابراهیم) رئیسی می‎خواست حکم اجرا شود. اما در باطن هرچه که باشد خدا می‎داند. با این حال آقای شبیری دوباره پی گیری کردند و احمد آقا آزاد شد.»

احمد منتظری به دنبال انتشار فایل صوتی جلسه آیت‌الله منتظری، قائم‌مقام وقت رهبری، با اعضای کمیته منصوب آیت‌الله خمینی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷ – که منجر به اعدام چند هزار تن شد – محاکمه شد. دادگاه ویژه روحانیت او را به ۲۱ سال زندان و خلع لباس محکوم کرد، اما اعلام شد به دلیل «ارزش و حرمت خون برادر شهید»، «سن و سال و وضعیت خاص وی و فقد سابقه محکومیت کیفری، با احصای میانگین حداقل و حداکثر مجازات‌های در مقام اجرا» فقط شش سال حبس اجرا می‌شود و خلع لباس او نیز به مدت سه سال تعلیق خواهد شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. احمد منتظری تلفنی به دادگاه روحانیت احضار و از انجا به سلول انفرادی منتقل میشود و صبح فردای ان روز از زندان ازاد میشود . در این فاصله چگونه نزد مرجع تقلید رفته و چنین تعهداتی داده است ؟!
    ظاهرادر نظر قضایی دادگاه ویژه روحانیت هر کس مسئول اعمال خود نیست و دیگرانی هم میتوانند مسئولیت اعمال شخص را به عهده بگیرند و بدون اعلام امادگی شخص هم نمیتوان با او برخورد کرد !!
    بیچاره حاکم دادگاه بلخ با ستمهایی که در طول تاریخ بر او رفت !!!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »