بندباز

توضیح: کتاب «بندباز» نوشته‌ی ساسان حبیب‌وند است. نویسنده کتاب این متن را برای معرفی کتاب در اختیار «زیتون» قرار داده است.

***

موضوع کتاب “بندباز”، نگاهی نو به خود و به زندگی است. نگاهی که هدف آن شناخت خود و دست یافتن به آزادی درونی و شادمانی در سایۀ رشد و آگاهی است. قالب کتاب “بندباز” داستانی است. محور داستان گفتگوهای میان یک معلم و شاگرد است که در آن بحث ها و پرسش هایی دربارۀ مفاهیم اساسی زندگی مطرح می شود. از جمله این که “من کیستم؟” “خوب و بد چیست؟” و “چه چیز وجود انسان را به رنج و نفرت دچار می کند؟” در کنار آن اتفاقات دیگری در مسیر داستان رخ می دهد که عمدتا جنبۀ سمبلک و معنادار دارند. کتاب “بندباز” سعی دارد چگونگی تولد رنج های آدمی را از زمان تولد تا بزرگسالی ریشه یابی کند و علل و عوارض آن را نشان دهد. بحث های کتاب از مسألۀ ارتباط نادرست جامعه با فرد شروع می شود و بعد به مسألۀ تحمیل ارزش ها و باورهای کاذب به روان انسان می پردازد. ابتدا نمونه هایی از ارزش های کاذب معرفی و تحلیل می شود سپس نشان داده می شود که تحمیل این باورهای مبهم و متناقض چگونه منجر به تولد پدیده ای می شود که “خودباختگی” نام دارد. سپس عوارض این مسأله که عبارتند از ترس، نفرت، خودفریبی، حسادت، خشم و غیره یک به یک بررسی می شود و گرفتاری های ناشی از آنها به تصویر کشیده می شود. کتاب تلاش کرده تا برای نخستین بار بینش خودشناسی را از حالت مجموعه ای از مباحث پراکنده درآورد و خودشناسی را به عنوان یک نظام ارگانیک و منظم شناختی سامان دهد. در این کتاب از علوم، فلسفه و عرفان شرق و غرب برای جستجوی حقیقت استفاده شده است و بخصوص دیدگاه های عرفانی مولانا بهمراه چند داستان جذاب از مثنوی جایگاه خاصی در کتاب دارند. کتاب بندباز را می توان بازخوانی نوین و امروزی از پیام مولانا دانست. کتاب، راه رهایی انسان را از بن بست رنج و خودباختگی، در پی بردن به باورهای نادرست و رسیدن به آزادی فکری و درونی می داند. به دلیل آنکه موضوعات کتاب “بندباز” برای مخاطب نا آشنا با مباحث خودشناسی، کم و بیش تازگی دارد، فهرستی موضوعی- تشریحی برای کتاب طراحی شده و مطالبی هم در معرفی موضوع در مقدمه توضیح داده شده تا خواننده در نگاه اول بتواند به محتوای کتاب پی ببرد.

کتاب بندباز در قطع رقعی در ۳۶۰ صفحه به چاپ رسیده و از طریق سایت های اینترنتی فروش کتاب از جمله سایت آمازون در سراسر دنیا قابل خرید است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »