کدخدایی: بهتربود وزیر احمدی نژاد در جلسه بررسی صلاحیت هاشمی دعوت نمی‌شد

زیتون– عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در زمان بررسی صلاحیت نامزدان انتخابات ریاست جمهوری یازهم، چهار سال بعد از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی با گزارش وزیر اطلاعات وقت،گفت: «شاید بهتر بود از آقای مصلحی دعوت نمی‌کردیم.»
کدخدایی اگرچه تأکید دارد که حضور مسئولان اطلاعاتی در شورای نگهبان مرسوم است، «خبر حضور مصلحی در جلسهه بررسی صلاحیت هاشمی رفسنجانی در شورای نگهبان» را تأیید کرد.
هاشمی رفسنجانی دو سال بعد از رد صلاحیتش از نقش حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد در این باره پرده برداشت و گفت:«آقای مصلحی وزیر وقت اطلاعات با معاونانش به آنجا(شورای نگهبان) رفته بودند. آیین‌نامه آنها اجازه نمی‌دهد که در بحث‌های انتخاباتی کسی از خارج باشد. با حضور مصلحی مخالفت شده بود که نباید او باشد.»
چند روز بعد از انتشار این سخنان بود که حیدر مصلحی در چهاردهمین یادواره ۱۷۰ شهید بخش «رامند» در مقام واکنش بر آمد و با رد اظهارات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد«بنده کوچک‌تر از آن هستم که در مقام شورای نگهبان اظهارنظر کنم، اما اگر نظام در قضایای فتنه ۸۸ با برخی از خواص مماشات کرده است نباید از آن سوء‌استفاده شود.»
کدخدایی در گفت‌‌و‌گو با ویژه نامه نوروزی روزنامه ایران در مورد روال بررسی صلاحیت ها توضیح داد که «یک وقتی مسئولی می آید درباره یک شخص گزارش می‌دهد؛ و آقایان نسبت به وضعیت فرد اطلاعات بیشتری کسب می کنند و بعد تصمیم‌گیری می‌کنند.»
به گفته او «اما نکته اصلی این است که اعضای شورای نگهبان نظرات کارشناسان داخلی خودمان، نظرات کارشناسان بیرونی را، چه وزارت اطلاعات، چه نیروی انتظامی و… را اصطلاحاً «طریقیت» تلقی می‌کنند، یعنی این گزارش‌ها طریق و راهی است برای کشف بهتر موضوع اما تنها مبنای تصمیم‌گیری نیست، حتی ممکن است گاهی تصمیم‌گیری‌ها، مغایر گزارش‌های دریافتی باشد».
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که«اگر دوباره جلسه بررسی صلاحیت آیت‌الله هاشمی تشکیل می‌دادید و فرضاً دولت احمدی‌نژاد، مستقر و مصلحی وزیر اطلاعات بود، باز هم از مصلحی برای حضور در جلسه دعوت می‌کردید؟» گفت: الان اگر بودیم، شاید بهتر بود ایشان دعوت نشود تا این شائبه‌ها ایجاد نشود. عباسعلی کدخدایی در این گفت‌ و‌گو همچنین از تلاش حسن روحانی برای پیدا کردن راهی برای تأیید صلاحیت هاشمی خبر می‌دهد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »