تصمیم‌گیری درباره استفساریه قانون انتخابات به مجمع تشخیص واگذار شد

زیتون- پافشاری نمایندگان مجلس بر مصوبه خود درباره عدم امکان ردصلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس پس از اظهارنظر قطعی شورای نگهبان با وجود مخالفت این شورا، این مصوبه برای اظهارنظر نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کرد.
نمایندگان مجلس امروز در جریان بررسی طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات اعاده شده از سوی شورای نگهبان بر نظر سابق خود اصرار کردند. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ارگان خبری مجلس، این مصوبه با ۱۳۷ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۸ رای ممتنع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
این استفساریه در واکنش به رد صلاحیت مینو خالقی، نامزد راه یافته از اصفهان به مجلس، مطرح شده بود که شورای نگهبان صلاحیت او را پس از برگزاری انتخابات رد کرد و مانع از حضورش در مجلس دهم شد. در این استفساریه پرسیده شده بود: «آیا شورای نگهبان می‌تواند پس از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه صلاحیت منتخب را رد کند و به این وسیله آرای او را باطل نماید؟»
در پاسخ به این استفساریه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند: «خیر، پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه … این شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق ماده ۳۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.»
براساس مصوبه مجلس، شورای نگهبان نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت نامزد یا منتخب مجلس داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره صلاحیت یک نامزد به شورای نگهبان رسیده باشد این مدار در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس مستقر در دوحه، طی سفری کوتاه به تهران با علی خامنه

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا ۱۵ خرداد ۶۸ در

ادامه »

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر

ادامه »