یک جوان ۲۱ ساله به اتهام «سب نبی» اعدام می‌شود

زیتون– دیوان عالی کشور حکم اعدام سینا دهقان، جوان ۲۱ ساله زندانی به اتهام سب النبی را تأیید کرد. او به دلیل انتشار مطالبی در شبکه اجتماعی «لاین» در دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر، به اعدام محکوم شده بود.
سینا دهقان ۲۹ مهرماه ۱۳۹۴ در پادگان محل خدمتش در تهران توسط ماموران حفاظت امنیت سپاه پاسداران اراک دستگیر و پس از یک روز به زندان مرکزی اراک منتقل شد و تاکنون در آنجا به سر می‌برد. او در شعبه یک دادگاه کیفری اراک به اتهام سب النبی به اعدام و به اتهام توهین به رهبری به ۱۶ ماه حبس محکوم شد. مصادیق این اتهامات، راه اندازی یک کمپین و نوشتن مطالبی در شبکه اجتماعی لاین بود. در این کمپین آنلاین مطالبی در مخالفت با اسلام، قرآن و تصاویری از قران سوخته منتشر شده است. دو متهم دیگر این پرونده سحر الیاسی اهل تهران و محمد نوری اهل اراک هستند.
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران خبر داد که خانواده سینا دهقان به دلیل مشکلات مالی امکان استخدام وکیل برای او را نداشتند؛ به همین دلیل در تمامی مراحل وکیل تسخیری وکالت او را در این پرونده بر عهده داشته است.
دو متهم دیگر این پرونده سحر الیاسی، اهل تهران و محمد نوری، اهل اراک هستند. سحر الیاسی نیز همان زمان در تهران دستگیر و به زندان مرکزی اراک منتقل شد. سحر الیاسی و محمد نوری با اتهام مشابه توهین به رهبری در دادگاه انقلاب اراک به ۱۶ ماه حبس محکوم شدند، اما محمد نوری به اتهام سب النبی مانند سینا دهقان در شعبه یک دادگاه کیفری اراک به اعدام محکوم و سحر الیاسی به اتهام توهین به مقدسات به هفت سال حبس محکوم شد که بعداً در اسفند ماه ۱۳۹۴ در دادگاه تجدیدنظر به سه سال حبس کاهش یافت. دادگاه تجدیدنظر سایر احکام را تأیید کرد.
طبق ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی «هر کس به مقدسات اسلام و یا هر یک انبیاء عظام یا ائمه طاهرین (ع) یا حضرت صدیقه طاهره (س) اهانت نماید، اگر مشمول حکم سابّ سب النبی باشد، اعدام می‌شود و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.» هرچند یکی از تبصره‌های همین قانون مقرر می‌کند که متهم در هر یک از مراحل بازداشت تا اجرای حکم، ادعا کند که اظهاراتش از روی اکراه، غفلت، سهو، در حالت مستی یا غضب، سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا به نقل قول از دیگر بوده، این اتهام از او سلب می‌شود.
طبق اظهارات یکی از نزدیکان سینا دهقان او بلافاصله پس از بازداشت اظهار ندامت و توبه کرده است اما در طی بازجویی با وعده «آزادی» تمامی اتهامات مطرح شده از سوی بازجویان را امضا کرده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »