سخنگوی شورای نگهبان: رئیسی هروقت بخواهد می‌تواند از سمتش استعفا کند و نامزد شود

زیتون- عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال هفته نامه مثلث در مورد نامزدی ابراهیم رییسی، تولیت آستان قدس رضوی و عضو هیات نظارت بر انتخابات گفته که او هر وقت که «اراده کرد» و اگر «قرار بر آمدن» داشته باشد باید استعفا دهد؛ «حالا این استعفا هر چه زودتر بهتر».
به گفته کدخدایی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری برخلاف دیگر انتخابات «استعفاهای محدود به زمان کمتر است» که این استعفاها نیز «از حیث دخالت در انتخابات است. برای مثال هیچ کدام از افرادی که به نحوی در انتخابات دخیل هستند یا دخالت دارند، حق ندارند ثبت‌نام کنند.»
سخن‌گوی شورای نگهبان گفت بر همین اساس ابراهیم رئیسی «هر وقت اراده کرد که ثبت نام کند، استعفا می‌دهد و ثبت نام می‌کند اینجا دیگر محدودیت زمانی نداریم هر وقت خواست اعلام می‌کند و هیچ منعی ندارد.»
مطابق ماده ۳۷ قانون انتخابات اعضای هیئت اجرایى مرکزی انتخابات، اعم از وزیر کشور، وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور، عضو هیئت رییسه مجلس که به انتخاب مجلس در هیئت مرکزی حضور خواهد داشت و هفت نفر از معتمدان که در هفته جاری مشخص خواهند شد و همچنین اعضای ستاد انتخابات کشور و استانداران نمی‌توانند نامزد انتخابات ریاست جمهوری باشند.
همچنین اعضای شورای نگهبان، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات و سایر ناظرین نیز برای نامزدی در انتخابات می بایست از سمت خود استعفا نمایند.
کدخدایی درباره احتمال رد صلاحیت حسن روحانی گفت و تاکید کرد که صلاحیت رییس جمهوری محدود به چهارسال است و او برای دوره بعدی باید دوباره تائید صلاحیت شود. او اضافه کرد سخنانش، طرح یک موضوع «کاملا حقوقی» است و نباید از آن برداشت سیاسی شود.
عباسعلی کدخدایی ۱۵ دی ماه سال گذشته نیز گفته بود بود که این شورا همواره صلاحیت روسای جمهوری «مستقر» را نیز در دوره دوم نامزدی آنان بررسی می‌کند و «هیچ تضمینی» نیست که رییس‌جمهور «مستقر» دوباره تأیید صلاحیت شود.
پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور امروز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که از ۲۲ تا ۲۶ فروردین ۹۶ ثبت نام از داوطلبان به مدت ۵ روز از زمان صدور دستور شروع انتخابات آغاز می شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. به شورای نگهبان چه ربطی دارد !؟
    هرکس میخواهد کاندیدا شود شما چرا بگونه ای دعوت می کنید ؟!
    البته جای شگفتی هم نیست. اگر رفتار شورای نگهبان غیر از این تعجب داشت.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »