حضور رئیسی در انتخابات و چند احتمال

احسان ابراهیمی

مطرح شدن جدی‌تر نام ابراهیم رییسی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، اگر منجر به حضور قطعی او شود، شرایط برگزاری انتخابات را به کلی دگرگون خواهد ساخت. در این نوشتار به چند احتمال اشاره خواهد شد.

۱-تایید صلاحیت روحانی و پیروزی او: فرض نخست این است که رییسی در رقابت با روحانی، شکست خورد و نیروهای نظامی و امنیتی طرفدار رییسی بدون تقلب و دست‌کاری در نتایج، شکست رییسی را بپذیرند. این نتیجه البته امری نیست که رییسی و نیروهای اصول‌گرا به‌ آن بی‌توجه باشند. شکست وی در انتخابات یعنی پایان زودهنگام کسی که برای جانشینی رهبر فعلی جمهوری اسلامی شانس بالایی دارد. هم‌چنین اصول‌گرایان را برای مدتی طولانی از فضای سیاسی کشور به حاشیه خواهد راند. دو اتفاقی که نه رهبر جمهوری اسلامی را خوشحال می‌کند و نه رییسی و نه اصول‌گرایان را.

۲-تایید صلاحیت روحانی و شکست او در انتخاباتی سالم: در این فرض روحانی تایید صلاحیت می‌شود و در رقابت با رییسی و بدون تقلب و دست‌کاری در نتایج، مغلوب رییسی می‌شود و اولین رییس‌جمهور تک‌دوره‌ای در جمهوری اسلامی لقب می‌گیرد. در واقع در این سناریو، می‌خواهند با حضور رییسی انتخابات را به دور دوم بکشانند و در دور دوم با بسیج حداکثری توان خود، روحانی را شکست دهند. بنظر می رسد این سناریو، محتمل‌ترین نتیجه‌ای ست که رهبر جمهوری اسلامی و اصول‌گرایان در ذهن دارند.

۳-رد صلاحیت روحانی: در این فرض، رهبر و نیروهای تندروی اطراف وی، با توجه به فرض بالای شکست رییسی از روحانی در انتخابات سالم، پیشاپیش هزینه هرگونه تقلب و دست‌کاری را می‌پردازند و از ابتدا با رد صلاحیت روحانی، نگرانی شکست رییسی را، با برگزاری انتخاباتی کم رمق و مفتضح، از بین می‌برند. تجربه کودتای انتخاباتی سال ۸۸، باعث می‌شود این سناریو از امکان تحقق بالایی برخوردار باشد. تنها امری که تحقق این سناریو را با خطر مواجه می‌سازد، نوع واکنش احتمالی روحانی و دولتش به این رخداد خواهد بود. در صورت خودداری روحانی از برگزاری انتخابات و برگزاری انتخابات توسط سپاه، جدا از افت جدی مشارکت و مشروعیت‌زدای مردم، رییسی رییس‌جمهوری نامشروع خواهد بود؛ رییس‌جمهوری که قرار است با توجه به حضور ترامپ در کاخ سفید، حافظ امنیت ملی ایران باشد.

۴- تایید صلاحیت روحانی و شکست او در انتخاباتی ناسالم و تقلبی: در این فرض، روحانی را تایید صلاحیت می‌کنند اما با تقلب و دست‌کاری در آرای وی و آرای رییسی، او را مغلوب انتخابات اعلام می‌کنند و هزینه های این تقلب و دستکگ‌کاری و خیانت در رأی مردم را پس از انتخابات می‌پردازند. به دلیل خستگی مردم و باقی بودن اثرات سرکوب مردم در سال ۸۸ و هم‌چنین عدم محبوبیت بالای روحانی (برعکس میرحسین موسوی)، ممکن است مجموع تحلیل نیروهای تندرو و سرکوب‌گر این باشد که مردم اعتراض علنی و سراسری و فراگیری به کودتای انتخاباتی نخواهند کرد. اما اصلی‌ترین مانع این سناریو، اجرای انتخابات توسط روحانی است که دست‌کاری در رأی او را به کمترین میزان می‌رساند.

طبیعی است که سناریوی دوم، مطلوب‌ترین و کم هزینه‌ترین  سناریو برای شکست روحانی است، اگر چه تحقق آن آسان نخواهد بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

5 پاسخ

  1. تحلیل که کردید دم دست ترین ساده ترین نوع منطق داشت درصورتی که جمهوری اسلامی و عواملش بسیار پیچیده و چندلایه هستن، قدر مصلم آقای روحانی از نظامه و پشت چهره اصلاح طلبش منفافعش با نظام گره خورده، محتمل نرین سناریو عدم ثبت نام اقای رو حانیه، بعد از ریاست جمهوری یه پست مهم حکومتی مثل رئیس تشخیص مصلحت میگیره، رئیسی نیومده تنور انتخابات گرم کنه گزینه بدتر بین بدو بدتر نیست یا امسال اینجور کاتالیزورها جمهوری اسلامی زیاد داره نظیر جلیلی ها نظیر رضایی ها و …

  2. ملا نصرالدین می گفت: من و زنم یک منجم کاملی هستیم. من میگم فردا بارون میاد، اون میگه نمیاد. آخرش هم یکیش میشه!!

  3. به نظر می آید که پشت پرده نامزدی رییسی ، برادران لاریجانی ها قرار دارند. چرا؟ چون:
    بدین طریق رییسی مفتضح شده و رأی نمی تواند بیاورد. در نتیجه صددرصد احتمال رهبر شدن او منتفی خواهد شد. پس راه برای قاضی القضات باز می شود.
    از طرفی، علی آقا با حمایت ضمنی از روحانی آن را و همینطور احتمالا در سال چهارم مجلس باسپردن رییس مجلس به شازده پسر خودمان آقا عارف، دل آنها را هم بدست آورده و برای دوره بعد رییس جمهور شود.
    گذشته از همه اینها مگر نمی دانند که رییسی در صورت رییس جمهر شدن نتواند به کشورهای جهان مسافرت کند. چون حداقل کانادا کشتار ۶۷ را نسل کشی تعریف کرده

    1. من هم همین نظر شما را با ارائه دلایل نوشتم که بانشر آن گویا شامل “نشر اکاذیب” تشخیص داده شد و منعکس نشد ؛)

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »