بازگشت حکم اعدام؛ اولین وعده اردوغان

اعتراض اپوزسیون، پیروزی شکننده

زیتون-شام‌گاه گذشته (یکشنبه) نتایج همه پرسی قانون اساسی در ترکیه اعلام شد. پس از کارزاری طولانی و نزدیک به یک سال بستن دهان مخالفان، در نهایت اردوغان توانست با رایی شکننده، «آری» بگیرد.

تنها ۵۱.۳ رای دهندگان به دعوت رجب طیب اردوغان پاسخ مثبت دادند. اما همین نتیجه هم از سوی اپوزسیون به چالش کشیده شد. حزب ج‌ه‌پ (جمهوری‌خواه خلق) با اشاره به برخی از بی نظمی‌ها در روند همه‌پرسی و نزدیکی آرا موافقان و مخالفان شرکت‌کننده در رای‌گیری، نتیجه این همه‌پرسی و قانونی بودن آن را زیر سوال برده است.

پیش از اعلام نتایج همه‌پرسی هواداران رجب طیب اردوغان، با تجمع در خیابان‌ها جشن و پای‌کوبی را آغاز کرده‌اند. اما در مقابل مخالفان هم با پرچم های زرد به خیابان‌ها آمدند و به آنچه که «دیکتاتوری اردوغان» می‌خواندند، اعتراض کردند.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، در تماس تلفنی با بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر، نتیجه «آری» همه‌پرسی را به او تبریک گفت و نتیجه همه‌پرسی را «شفاف» توصیف کرد.

طیب اردوغان، یکشنبه‌شب از طرفداران تغییر در قانون اساسی، برای اعتمادشان تشکر کرد و رأی مثبت آنان را «تصمیمی تاریخی» برای ترکیه دانست.

رییس‌جمهوری ترکیه انتقادها از نتیجه همه‌پرسی را نیز «تلاشی بیهوده» توصیف کرد. به گفته اردوغان بازگرداندن حکم اعدام به قوانین مدنی ترکیه، اقدام بعدی رییس‌جمهوری فعلی و آخرین نخست‌وزیر ترکیه خواهد بود.

گذشته از اعتراضات اپوزسیون نسبت به نحوی شمارش آرا، بررسی‌های دقیق‌تر پراکندگی رای «آری» نشان دهنده پررنگ شدن دو قطبی در ترکیه امروز است.
در رفراندوم روز گذشته، حزب حاکم (آ ک پ) برای اولین بار در شهر های بزرگ (استانبول، انکارا، اسکی شهیر، ازمیر و …. ) شکست خورد. از سوی دیگر روی‌گردانی زنان و جوانان از اردوغان برای اولین بار صورت گرفت تا ترکیه بیش از پیش دو قطبی شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »