ظریف: به حرف‌های ترامپ خیلی توجه نکنید

دستور ترامپ برای شدیداللحن شدن گزارش پایبندی ایران به برجام

زیتون– دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، برای تغییر لحن نامه وزیرامورخارجه به کنگره درباره پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای، شخصا وارد عمل شده است.
شبکه خبری بلومبرگ، به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا خبر داد که ترامپ هفته گذشته به طور شخصی در نامه رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، به کنگره دست برده و لحن آن را تندتر کرده است.
در نامه تیلرسون به کنگره تایید شده است که ایران به تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند است. طبق این توافق تحریم بین‌المللی وضع شده علیه ایران در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای لغو شد و دولت آمریکا موظف است هر ۹۰ روز یک بار گزارشی به کنگره درباره روند پایبندی ایران به تعهداتش در این توافق ارائه دهد.
به گفته این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در نسخه نهایی نامه که در اختیار مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفت، درباره حمایت ایران از آنچه واشنگتن گروه‌های تروریستی می خواند ابراز نگرانی شده بودکه نشان دهنده دخالت رییس‌جمهوری آمریکا در متن نامه است. ترامپ لحن پیش نویس نامه را نرم دانسته بود.
رکس تیلرسون یک روز پس از ارسال نامه به کنگره یعنی در ۱۸ آوریل ۲۰۱۷ در وزارت امور خارجه حاضر شد و به شدت توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ را که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به دست آمد، مورد انتقاد قرار داد. وی این توافق را نمونه‌ای دیگر از امتیازدهی‌های دولت دانسته و گفته بود: «ما برای مدتی به آنها حق‌السکوت داده‌ایم و سپس یک نفر دیگر باید بعدها به آن رسیدگی کند.»
رییس‌جمهوری آمریکا نیز که پیش از این بارها از توافق هسته‌ای انتقاد کرده بود، روز پنجشنبه گذشته نیز در یک کنفرانس خبری به انتقادات خود علیه این توافق ادامه داده و گفته بود: ایران به روح توافق پایبند نیست.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به سخنان رییس‌جمهوری آمریکا درباره پایبندی این کشور به تعهد برجام پاسخ داد: «شما به حرف‌های ایشان خیلی توجهی نکنید.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

ظریف: به حرف‌های ترامپ خیلی توجه نکنید

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »