مرتضی الویری: تسخیر سفارت آمریکا کار اشتباهی بود

زیتون– مرتضی الویری، یکی از دانشجویان «پیرو خط امام» که در اشغال سفارت آمریکا در تهران نقش داشتند، گفت آن کار «اشتباه بزرگی» بود.
الویری در گفت‌و‌گو با سایت عصر ایران، گفت: «بسیاری از دوستان ما در زمان اشغال سفارت امریکا جلوی سفارت سینه می‌زدند، آش نذری می‌دادند و حمایت می‌کردند، ولی همان‌ها، از جمله خود بنده، بر این باور هستیم که آن کار اشتباه بزرگی بود و امروز اشغال سفارت را یک کار نسنجیده و غیرمنطقی می‌دانیم.»
به گفته الویری یکی دیگر از اشتباهات آنان در جریان آزادی گروگان ها، رخ داد: «ماها بر این باور بودیم که گروگان‌ها را نباید آزاد کنیم ولی الان که به کارنامه خودمان مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که دیر آزاد کردن گروگان‌ها لطمه بزرگی به کشور زد و موجب روی کار آمدن جمهوری‌خواهان شد.»
شهردار سابق تهران در بخش دیگری از این گفت و گو با تاکید بر اینکه از برچسب «ضد انقلابی گری» واهمه ندارد، ادامه داد: «احساس می کنم مدتی قبل از انقلاب برای برپایی یک نظام آزاد و اسلامی شلاق خوردم و جوانی خودم را در این مسیرگذراندم. برای من بسیار تلخ است که در سال‌های کهنسالی که مشخص نیست چقدر از عمر من باقی مانده، معدل و میانگین حرکت من نتوانسته باشد اهداف من را تامین کند؛ حتی در برخی موارد ببینم که از آن اهداف فاصله گرفتهایم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. اظهارات اگرچه دیرهنگام  آقای الویری صادقانه و شجاعانه و منطقی و قابل تحسین است و باید توجه کرد که حمله دسته جمعی تعدادی به یک ساختمان اداری و دیپلماتیک خارجی را گرچه می توان نوعی اعتراض غیرقانونی دانست اما کاربرد واژه  «تسخیر» برای چنین اقدام ساده ای، مبالغه آمیز و اشتباه بوده و مطابق واقع نیست و کاربرد واژه  «اشغال» در این مورد درست است.
    اشغال سفارت آمریکا اگر در همان حدود اولیه باقی مانده و بسرعت حل و فصل میشد تا حدودی در فضای افراطی و تندروانه و ملهم از اندیشه ها و آرمانهای انقلابی آن زمان قابل توجیه و دفاع و چشم پوشی بود اما تطویل و تفصیل زمانی و تبلیغاتی آن و نحوه دستگیری و رفتار با کارمندان و کارکنان گروگان گرفته شده و چگونگی پخش تصاویر و مصاحبه های آنها با هیچ توجیهی قابل قبول و دفاع  نبوده و نیست و کاملأ خلاف منافع و مصالح ملی تلقی می شود و بعلاوه سوء استفاده اشغال کنندگان سفارت و حامیان آنها از اسناد بدست آمده و دست چین کردن و انتشار دلخواه و با مقاصد ناموجه سیاسی و تبلیغاتی، جنبه مذموم و غیرمدنی و غیراخلاقی دیگر این اقدام خلاف قانون و موازین بین المللی بود و امروزه و بعد از گذشت سالیان دراز تقریبأ ابعاد و جنبه های مختلف آن اقدام زیان بار و همچنین دستهای پیدا و پنهان و محرک داخلی و خارجی این رویداد تقریبأ روشن و معلوم شده و مورد تأیید اکثر فعالین منصف سیاسی است.
    امید است بقیه اقدام کنندگان و نیز حمایت کنندها و پشتیبانان این عمل نابخردانه که همچنان سعی در توجیه کار خود و منطقی و اجتناب ناپذیر جلوه دادن آن با به میان کشیدن شرایط آن روز کشور دارند، ضمن نقد منصفانه اشتباه خود در عدم اعلام مواضع درست و مناسب در قبال تطویل موضوع و همچنین استفاده های ابزاری و تبلیغاتی برخی جناحهای سیاسی برای منکوب و از صحنه راندن رقبای خود در مواجهه با آن بپردازند و نیز لازم است اشغال کنندگان سفارت به تبیین و تشریح خسارات بزرگی مثل قرارداد الجزایر و….. که از ناحیه اقدام آنها بر کشور و مردم و منافع و مصالح ملی  وارد شده پرداخته و از مردم عذرخواهی کنند که بدون شک همانند آقای الویری کاری شجاعانه و تحسین برانگیز و نشانه احساس مسئولیت مدنی و نیز نشانه توجه آنان به منافع و مصالح ملی و سرنوشت کشور و هموطنان خودشان است.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »