حسینیه‌کردن کاخ سفید و نامزدهای ریاست‌جمهوری

فرزانه روستایی

این شوخی نیست که پس ازسابقه هشت سال جنگ و ویران شدن تقریبا همه استان های غرب کشور٬ هنوزبرخی از عقب افتاده ترین تئوریسین های اصولگرا در این فکرهستند که با صدور انقلابی که دیگر اکنون وبال گردن مردم ایران شده است جنگ های جدیدی راه بیاندازند و آمریکا را به زور جمهوری اسلامی و کاخ سفید را تبدیل به حسینیه کنند.

حسن عباسی تئوریسین سپاه چند ماه پیش طی مراسمی به مناسبت ۱۶ آذر در دانشکده حقوق دانشگاه تهران گفت که جنگ در سوریه و نهضت مدافعان حرم ادامه همان جنگی است که انقلاب اسلامی با استکبار به راه انداخته است. او حتی پا را از این فرا تر گذاشت و ظاهرا مبتنی بر اطلاعات محرمانه ای که باید به انتخابات ریاست جمهوری مرتبط باشد ٬ با صراحت تاکید کرد که بزودی خاتمی و موسوی و کروبی اعدام خواهند شد.

حسن عباسی برای گرم کردن جلسات بسیج دانشجویی و نشست های داخلی مراکز حفاظت اطلاعات سپاه سخنران خوبی است. صدای او بیشتر شبیه ناله لولاهای زنگ زده درهای اتاق فکرهای مشکوک تاریک و بی پنجره است که در هر حال٬ کسی او را جدی نمی گیرد. اما وقتی همان ادبیات مشکوک جنگ و خشونت پراکنی را از زبان ابراهیم رئیسی نامزد سپاه و اصولگرایان می شنویم باید از اینده کشور ایران ترسید. ابراهیم رئیسی هنوز رئیس جمهور نشده ٬ درسخنرانی های انتخاباتی تاکید می کند که جنگ علیه عربستان سعودی و نیز جنگ در یمن و ادامه جنگ در سوریه و -کلا قتال علیه استکبار از واجبات دین است. وقتی در انتخابات ریاست جمهوری تبلیغ جنگ می کنند و قصد دارند تا آینده کشور را به همه جنگ های منطقه خاورمیانه وصل کنند باید به این فکر افتاد که این تفکرات خانمان سوز و کشور بر باد ده از کجا سازماندهی می شود و چرا دارنده چنین وهم های هولناکی از سرنوشت غم انگیز مردم سوریه و عراق درس نمی گیرند.

تبلیغ سیاست های مبتنی بر جنگ و خونریزی را باید با نگاه مشکوکی نگریست و باید نگران سر منشاء آن بود. این تفکرات به قدری مشکوک و خانمان سوز هستند که اساسا باید به این فکر کرد که آیا این تئوری ها اصالتا از اتاق های فکر ایرانی سازماندهی و ساطع می شود یا از روی میز تئوریسن های سازمان های اطلاعاتی منطقه هدایت و کپی شده است٬٬ منظور همان هایی است که چند سال پیش٬ داعش خاورمیانه را به راه انداختند و اکنون با القائاتی تلاش می کنند شعبه ایرانی داعش را به تدریج راه بیاندازند و فعال کنند.و صد البته منظور همان موساد است که گفته می شود در پست های مهم وزارت اطلاعات و حتی ریاست ضد جاسوسی تشکیلات امنیتی نفوذ داشته اند.

تئوری های جنگ از هر کجا نشات گرفته باشد فرق نمی کند ٬‌ زیرا نتیجه آن تبدیل کردن ایران به کشوری فاقد امنیت است که نمی توان در آن زیست٬‌ اما سود این اغتشاش به جیب دلالان تحریم و جنگ و کسانی می رود که با پایان تحریم ها و نیز تنش زدایی ایران در سیاست خارجی سودهای میلیاردی به دلار را از دست داده اند.

خسارات جنگ هشت ساله چقدر بوده است؟
کل درآمد نفتی ایران طی سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۸۳ معادل ۴۳۲ میلیارد دلار بوده است. اما خسارت جنگ به ایران طی سال های ۵۹ تا ۶۷ معادل ۴۴۰ میلیارد دلار بوده است که از درآمد نفتی بیشتر بوده است. از سویی ٬ کل درآمد نفتی ایران طی ۳۲ سال طلایی اخیر پس از جنگ معادل ۱۰۰۰ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با خسارات ناشی از جنگ می توان گفت که جنگ عراق علیه ایران ۴۴ درصد کل درآمد نفتی ایران را بلعید و آنچه از خود باقی گذشت داغ کشته شدن جوانان کشور بر قلب مادران و پدران و همسران جوان و از دست دادن پدر از سوی هزاران کودک و نوجوان ایرانی بود. این آمار را در کنار خسارات ناشی از موجی و معلول و شیمیایی شدن هزاران شهروند باید قرار داد که در مجموع آمار هولناکی از سوختن بنیادهای کشور در هشت سال جنگ همه دنیا علیه ایران را نشان می دهد.

رئیسی مدعی شده است که قصد دارد برای پنج تا ده میلیون نفر شغل ایجاد کند که برای آن پانصد هزار میلیارد تومان پول لازم است که چنین درآمدی در کشور وجود ندارد.از سویی ٬ برای راه انداختن جنگی تبلیغ می کند که حداقل ۴۴۰ میلیارد دلار( هزینه جنگ هشت ساله برای ایران ) بر کشور هزینه وارد می کند. به عبارت دیگر ٬ آنچه ابراهیم رئیسی بر طبل تبلیغ آن می کوبد بر باد دادن هر آن چیزی است که جنگ فرصت نابودی آن را نداشت٬‌ تحریم ها آن را هنوز از بین نبرده اند و قطعا کشور ایران دیگر تحمل تکرار آن را ندارد.

وقتی نظامیان سپاه وارد صحنه انتخابات شوند٬ ولی دست آنها از آستین روحانیون ساده لوح و بی اندیشه و بد سابقه بیرون آید آنگاه حسن عباسی تبلیغ جنگ های جدید و اعدام های جدید را وعده می دهد و ابراهیم رئیسی نامزد اصولگرایان نیز مانند طوطی های خوابگرد آن را تکرار می کند.

در هر حال٬ هر چه باشد نه کشور و مردم از هیچ جنگی استقبال می کنند و نه توان ملی کشور این ظرفیت را دارد تا دوباره ویران شدن کشوررا نظاره کند. اما هر چه هست مردم با رای ندادن به جنگ طلبان و نامزد سپاهی ها و امنیتی ها و مجریان اعدام ٬ خود باید از سفره و امنیت خود حفاظت کنند.

http://www.khabaronline.ir/detail/313910/Economy/political-economy

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. شادروان دکتر مصطفی رحیمی قاضی دادگستری و روشنفکر صاحب نام و مترجم آثار سارتر و کسی که در بهمن ۵۷ مقاله ” چرا با جمهوری اسلامی مخالفم ” را خطاب به اقای خمینی در روزنامه ایندگان منتشر کرد ، چند ماه در دهه ۶۰ در اوین زندانی بود . ایشان بعد از ازادی از زندان به دوستان خود میگفت که ، من در اوین فهمیدم که آخوند در ایران یک در صد هم تصمیم گیرنده نیست .
    سرمنشاء جنگ طلبی را باید در جای دیگری جستجو کرد .

    1. بادمجان دور قاپ چین ها، عوام شاه زده، نادانان و جاهلان، بی ادبها، بی فرهنگ ها.
      فقط آخوند و شاه مقصر نیستند، اضافه کنید اکثر شنفکران وطنی را، پر مدعا، دروغگو و از خود راضی!

  2. ظاهرا سبک کیهان و حسین شریعتمداری و شعاردهی احمدی نژادی و تندی و بد دهنی اپیدمی شده است.
    خدا رحمت کند بازرگان و منتظری را، سحابی یدلله، و سحابی عزت الله را، نیز هاله را.
    روسای جمهور، شاهان و وزرا می آیند و می روند، اما کلاس و اخلاق و فرهنگ و عقلانیت و نجابت و حریت است که می ماند.
    در شلم شوربای سیاست غرق نشویم!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »