تجمع‌های خودجوش خیابانی در سراسر ایران؛

شهر به حامیان روحانی لبخند زد

زیتون-سینا پاکزاد: خیابان‌های شهرهای بزرگ و کوچک در سراسر ایران از غروب شنبه پر شد از صدای هلهله و شادی و پایکوبی کسانی که رای خود را به نام حسن روحانی در صندوق‌های رای انداخته بودند. جشن پیروزی در انتخابات به صورتی کاملا خودجوش و بدون هیچ برنامه‌ریزی تا واپسین ساعت‌های شب جریان داشت و شعارهای مردم هم اغلب همان شعارهای آشنایی بود که در طول کارزار انتخاباتی روحانی شنیده می‌شد.

خیابان‌ها از آن مردم

شعار « یا حسین میرحسین»٬ « پیام ما روشنه/ حصر باید بشکنه» ٬« خاتمی زنده باد/ روحانی پاینده باد» از جمله اصلی‌ترین و پرتکرار ترین شعارها بود. شعارهایی تازه نیز اما در جشن پیروزی شنیده می‌شد. فریادهای « برادر شهیدم رای‌ات رو پس گرفتم»٬ « عالیه عالیه/ جای ندا خالیه»٬ « اول هفته است/ روحانی هم هست»٬ « رییسی بای بای» و « اسحاق خیلی مردی/ ایشالا دور بعدی» از جمله شعارهای جدیدی بود که به مناسب پیروزی سر داده می‌شد. گزارش‌های شهروندان اغلب حکایت از این دارد که نیروی انتظامی برخوردی با شهروندان نداشته و آنها در امنیت توانسته‌اند به شادی بپردازد. برخی گزارشها هم البته دیده می‌شود که خبر از برخورد بعضی ماموران با پلاکاردهای محمد خاتمی در مراسم دارد.

با این حال جو غالب در جشن پیروزی در اغلب شهرهای ایران٬ جوی آرام و بدون تنش توصیف شده است. برگزاری این مراسم خودجوش در حالی است که ستاد انتخاباتی حسن روحانی از مردم خواسته بود برای برگزاری مراسم باید منتظر بمانند. این ستاد همچنین اعلام کرده بود که هیچ گونه‌ برنامه‌ای برای جشن خیابانی ندارد. انتظار می‌رود که دولت در روزهای آینده هم مراسمی رسمی را به عنوان جشن پیروزی در نظر بگیرد اما آن مراسم آن طور که گفته شده است در یک سالن سربسته خواهد بود.

پایان قالیباف

شادی پایتخت‌نشینان در جشن پیروزی انتخابات از جهتی مضاعف بود و برآوردهای تقریبا نهایی از آرای شمارش شده انتخابات شورای شهر نشان می‌دهد که تمام رای‌یافتگان به این نهاد شهری را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین نتیجه تشکیل شورا با چهره‌های اصلاح‌طلب این خواهد بود که به مدیریت ۱۲ ساله محمدباقر قالیباف در مقام شهردار تهران پایان خواهد داد و علاوه بر آن بر قدرت اجتماعی اصلاح‌طلبان خواهد افزود.

راه یافتن همه اعضای لیست اصلاح‌طلبان به شورای شهر تا حد زیادی مدیون حمایت محمد خاتمی از این لیست است و او بود که مردم را تشویق کرد به تمام اعضای آن در انتخابات رای دهند. قدرت‌یابی اصلاح‌طلبان در شوراها فقط به تهران هم منحصر نیست و گزارشها از شهر مشهد هم حاکی است که تمام ۱۵ منتخب شوراها در این شهر را هم اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند. راه‌یابی آنها به شورا با توجه به حضور اصول‌گرایان تندرو در این شهر بسیار کلیدی و مهم خواهد بود و آنها حالا می‌توانند توازن قدرت را تا حدی به نفع خود تغییر دهند.

تبریک‌های معنادار

حسن روحانی در پیام پانزده‌ دقیقه‌ای خود که ساعت ۶ عصر به وقت تهران ارائه شد تلاش کرد ادبیاتی وحدت بخش را پی بگیرد و نشان دهد که از تنش‌های کلامی مربوط به رقابت‌های انتخاباتی عبور کرده است. تاکید او در این پیام بر عناصری چون وحدت و یکپارچگی بود و وی در همین راستا گفت که «شما با این رای نشان دادید ملتی یکپارچه هستید که با وجود قطب بندی های سیاسی هیچ کس نمی تواند شما را به ورطه نزاع های بیهوده طبقاتی، قومیتی، فرقه ای ،قبیله ای ،شهری یا روستایی بکشاند.»

او در پایان پیام خود نیز بر پایبندی بر وعده‌هایی که در زمان انتخابات داده بود تاکید کرد و اظهار داشت:«خود را متعهد به برنامه اعلام شده ام و همه آنچه با شما مطرح کرده ام می دانم و با عزمی راسخ و با اطمینان به حمایت مستمر شما مردم عزیز در این مسیر گام برخواهم داشت.» پیام تبریک انتخاباتی که از سوی رهبر جمهوری اسلامی صادر شد اما با حاشیه همراه بود. او با وجودی که انتخابات را یک پیروزی برای نظام و مردم دانست اما نامی از حسن روحانی به عنوان پیروز انتخابات نبرد و تبریکی هم به او نگفت. او در سال ۹۲ در پی پیروزی روحانی در پیامی این موفقیت را تبریک گفته بود.

ابراهیم رییسی رقیب اصلی حسن روحانی در انتخابات هم در بیانیه‌ای نتیجه‌ انتخابات را پذیرفت و آن را به روحانی تبریک گفت. نکته جالب توجه در بیانیه رییسی این بود که وی ابراز امیدواری کرده بود رییس جمهور منتخب « اجرای عدالت اجتماعی و رفع دغدغه های اقتصادی مردم و معیشتی محرومان» را در محور برنامه‌های خود قرار دهد. طرح این موضوع از سوی رییسی در حالی است که روحانی در طول کاراز انتخاباتی٬ وی را متهم به دادن شعارهای پوپولیستی و استفاده ابزاری از فقرا و محرومان برای مقاصد سیاسی می‌کرد.

رییسی در پیام خود همچنین با اشاره به ۱۶ میلیون رایی که در سبد‌ش ریخته شده است اظهار داشت که قصد دارد همه «ظرفیت ها را برای پیگیری مطالبات مردم در مبارزه با فساد و تبعیض و تحکیم ارزش های انقلاب اسلامی به کار» ببندد. چنین موضعی شاید به این معنی باشد که رییسی قصد دارد به بلندپروازی سیاسی‌اش در آینده هم ادامه دهد و خود را برای حضور مجدد به عنوان کاندیدای انتخابات برای دور آینده آماده سازد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. برای تداوم لبخند شهروندان، سزاوار است که اهل حزم و عقل و دور اندیشی فضا را و عرصه را کنترل شده و ملایم جلو ببرند. تند روی و ایجاد هراس و دست پاچگی در گشودن عقده ها چه بسا آثار زیانباری داشته باشد که پخته ها و سرد و گرم دیده گان می توانند آنرا حدس بزنند و مانع شوند.
    قدیم هراس از کمونیسم و بی دینی بود و امروز چیزی و فردا چیزی دیگر.
    لطفا این با از هول حلیم، خود و دیگران و ملتی را در دیگ نیندازیم، و یا افتاده نبینیم!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

تجمع‌های خودجوش خیابانی در سراسر ایران؛

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »