مطالبه رای دهندگان به لیست شورای شهر تهران؛

انتظار شفافیت از شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

زیتون-سینا پاکزاد: بخشی از بدنه رای دهندگان در انتخابات شورای شهر تهران علیرغم ان که به ۲۱ نفر کاندیدای تعیین شده در لیست اصلاح‌طلبان رای دادند اما نسبت به نحوه گزینش افراد در این لیست هم اعتراض داشتند.

در زمان انتخابات این معترضان اغلب دعوت به سکوت مصلحت آمیز می‌شدند ولی حالا با مشخص شدن نتیجه٬ دیگر جایی برای تداوم مصلحت‌سنجی‌های قبلی نمانده و صداهایی رسا برای پرسش‌گری نسبت به عملکرد شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و نحوه انتخاب کاندیداهای نهایی شورای شهر تهران شنیده می‌شود.

توقع شفاف‌سازی

اعتراض‌ها درباره عملکرد شورای سیاست‌گذاری اصلاحات عمدتا حول دو موضوع است. نخست این که سازوکار این شورا غیرشفاف بوده و اعضای آن حاضر نشده‌اند توضیح بدهند که کاندیداهای نهایی را بر اساس چه ملاک‌هایی انتخاب کرده‌اند.

اعتراض دوم به حضور برخی‌ چهره‌ها با سابقه بحث‌برانگیز و در کنار آن عدم حضور برخی فعالان مدنی است. برخی از کسانی که نام‌شان در میان کاندیداهای نهایی لیست شورای سیاست‌گذاری قرار نداشت در لیستی تحت عنوان « شهر دیگر» با هم ائتلاف کردند به امید این که بتوانند رای پایتخت‌‌نشین‌ها را به دست بیاورند اما این بار هم بخت با اصلاح‌طلبان یار بود و حمایت صریح محمد خاتمی از لیست شورای شهر تهران باعث شد که بدنه رای دهندگان تهران به همه اعضای لیست رای دهند. در چشم منتقدان اکنون دیگر زمانی برای تعلل نیست و فرصت پاسخ‌گویی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است.

دست بالای شورای سیاست‌گذاری

در شبکه‌های اجتماعی هم موضوع شفاف‌سازی عملکرد شورای سیاست گذاری یکی از بحث‌های داغ دو روز گذشته بود. یاشار سلطانی که نام‌اش در لیست «‌شهر دیگر» قرار داشت ولی موفق به راهیابی به لیست اصلاح‌طلبان و در نتیجه حضور در شورای شهر نشد٬ در صفحه توییتر خود نوشته است «اکنون که نگران شکست نیستیم، زمان شفاف سازی معیارهای مهندسان لیست فرا نرسیده است؟شهر شیشه ای در پشت پرده ها شکل نمی گیرد.» اشاره او به نقش ژاله فرامرزیان دبیر شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است که اکنون بخشی از نقد‌ها در انتخاب کاندیداهای نهایی شورا متوجه وی است.

پایگاه خبری انتخاب در یادداشتی مدعی شده است که فرامرزیان «در جریان ارزیابی کاندیداهای اصلاح طلب شورای شهر تهران اقدام به ارائه فهرستی به شورایعالی اصلاح طلبان کرد که بسیاری از چهره های شایسته از آن حذف شده و تعدادی افراد ناشناخته در آن جای گرفته بودند.» نام فرامرزیان تا پیش از این چندان شناخته شده بود ولی حالا او در رسانه‌ها بیشتر حضور دارد و درباره آینده اعضای شورا و انتخاب شهردار بعدی تهران هم دیدگاه‌هایش را بیان کرده است. وی در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم گفته که محور مدیریت آینده پایتخت بر اساس برنامه‌هایی است که شورای عالی اصلاح‌طلبان دارد.
موضع‌گیری او نشان می‌دهد که این شورا رسالت خود را فراتر از تعیین کاندیداهای نهایی می‌کند و قرار است در آینده هم به عنوان مرجع بالادستی شورای شهر تهران به فعالیت خود ادامه دهد. چنین اتفاقی می‌تواند به نگرانی‌ها درباره سیاسی شدن بیش از اندازه شورای شهر تهران دامن بزند و خطر تکرار ماجراهایی را گوشزد می‌کند که اصلا‌ح‌طلبان پس از فتح کرسی‌های اولین دوره‌ شوراها با آن روبرو شدند.

نگرانی از تکرار یک شکست

کاربرانی که در شبکه‌های اجتماعی به طرح سوال از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پرداخته‌اند در این نکته متفق‌القول هستند که اگر اعضای این شورا حاضر به پاسخ‌گویی نباشند در دوره آینده با دشواری‌های فراوان برای متقاعد کردن مردم به آمدن پای صندوق‌های رای روبرو خواهند شد.

یکی از کاربران توییتر در همین زمینه نوشته است:«ما که رایمون رو دادیم.اما بترسین از قهر مردم در چهار سال آینده و اومدن شورای شهر محمود شهردارکن» نیما شاهین فرد هم در توییتی با همین مضمون هشدار داده که «هیچ جریان سیاسی نمیتواند تا ابد یک طرفه اداره شود. ملت ماشین رای دهنده به اصلاحات نیستند #مطالبه دارند. جریان بابد پاسخگو باشد.»

برخی کاربران هم دیدگاه کاملا بدبیانه‌ای را نسبت به اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بازتاب داده و برای نمونه زهیر موسوی نوشته است:«دوستانی که مطالبه #شفافیت_لیست دارن بیخود خودشون روخسته نکنن. #شورایعالی قائل به پاسخگویی به هیچ بنی بشری نیست.داره توی فساد و رانت غرق میشه.» سینا حسن‌علی هم وضعیت اعضای این شورا در صورت بی‌توجهی نسبت به شفاف سازی انتخاب کاندیداها را خطرناک دانسته و گفته:« اگه شورای عالی اصلاح طلب‌ها با همین دست فرمون بره جلو چهار سال دیگه کسی از ته دره بیرونشون نمیاره!»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. جناب عارف شدیدا طرفدار یکی به میخ و یکی به نعل است و گاه هم دوتا به نعل میزند ، تا کی باید مردم هزینه انصراف ایشان را از نامزدی در انتخابات ۹۲ را پرداخت کنند ؟!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

مطالبه رای دهندگان به لیست شورای شهر تهران؛

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »