زمان همه پرسی استقلال اقلیم کردستان تعیین شد

زیتون– مسعود بارزانی٬ رییس منطقه کردستان عراق اعلام کرد که همه پرسی استقلال این منطقه از عراق در تاریخ ۲۵ سپتامبر (۳ مهرماه) برگزار خواهد شد.
منطقه کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی پس از پایان نشست با گروه‌های سیاسی کُرد اعلام کرد که در تاریخ ۲۵ سپتامبر همه پرسی استقلال این منطقه از کشور عراق را برگزار خواهد کرد.
اجرای همه‌پرسی استقلال به معنی استقلال نیست و تنها به عنوان بن نظر مردم این منطقه جغرافیایی و سندی در دست سیاستمداران خواهد بود تا با استناد به آن بتوانند خواستار استقلال شوند.
در نشست بارزانی با مقامات سیاسی اقلیم کردستان مقرر شد که برای اجرای این همه‌پرسی یک کمیته به ریاست شخص مسعود بارزانی تشکیل شود. همچنین مقرر شد که ۳ کمیته مستقل برای رایزنی با کشورهای عربی، قدرت‌های منطقه‌ای شامل ایران و ترکیه و دولت بغداد تشکیل شود.
کردستان عراق از چند سال پیش در حال تلاش و رایزنی سیاسی برای تاسیس کشور مستقل برای خود هستند.
پیش از این اقلیم کردستان عراق از طریق نماینده سازمان ملل در این اقلیم قصدش برای برگزاری همه‌پرسی را به اطلاع سازمان ملل رسانده بود.
اقلیم کردستان عراق از سال ۱۹۹۱ میلادی به صورت خدمختار و از سال ۲۰۰۳ تاکنون به صورت فدرالی اداره می‌شود. در این منطقه کابینه، پارلمان و ارتش مستقل وجود دارد اما مقامات کردستان خواهان استقلال کامل و تشکیل کشور مستقل هستند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. خدا به خیر کند! یک قوز بالا قوز دیگر،
    آنهم، در ایام حمله ی داعش و عربستان و ترامپ و کنگره ی آمریکا به ایران.
    این بارزانی نامرد و پدرش سالها نان و نمک ایران را در کرج می خوردند.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »