اجرای حکم شلاق برای ۲۰ نفر در قزوین به جرم «روزه خواری»

زیتون– بیست نفر در قزوین به «جرم روزه خواری» به «شلاق و جزای نقدی» محکوم شدند.
دادستان عمومی و انقلاب قزوین٬ اسماعیل صادقی نیارکی در گف‌وگو با خبرگزاری مهر تایید کرد که حکم «شلاق و جزای نقدی» در مورد این افراد به اجرا در آمده است.
به گفته او تنها در این شهر تا کنون قریب به ۹۰ پرونده برای افراد روزه خوار تشکیل و پرونده این افراد به شعبه ویژه ای که به همین منظور در دادسرا مستقر است ارسال شده است.
این مقام قضایی، همچنین ادعا کرده که «مؤمنان و شهروندان قزوین» از این «اقدام بی‌نظیر» دادستانی این استان استقبال کرده‌اند. او در ادامه هشدار داد که «افرادی که در ملاءعام روزه‌خواری کنند، دستگیر و در صورت احراز عامدیت در این کار، مجازات خواهند شد.»
طبق شریعت اسلام مسلمانان باید یک ماه در سال از اذان صبح تا اذان شب از خوردن و آشامیدن خودداری کنند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی غیر مسلمانان و غیر روزه داران نیز طبق قانون جزای عمومی ملزم به رعایت ظواهر روزه داری در امکان عمومی شدند.
هر ساله عده‌ای از شهروندان ایران به اتهام «روزه خواری» بازداشت و بعضا به شلاق یا جزای نقدی محکوم می‌شوند.
مرداد ماه سال ۱۳۹۳ نیز دادستان عمومی و انقلاب قزوین از اجرای حکم شلاق ۲۰۰ نفر در استان قزوین به خاطر «روزه‌خواری علنی» خبر داده بود. در ماه رمضان همان سال در شهر شیراز نیز دو مورد حکم ۸۰ ضربه شلاق به اتهام «تظاهر به روزه‌خواری» اجرا شده بود.
تیر ماه سال ۱۳۹۴ هم یک مقام قضایی شهر شیراز از دستگیری ۵۰۰ نفر در این شهر به اتهام «روزه‌خواری» در ماه رمضان خبر داده و گفته بود که بیش از ۲۵۰۰ نفر از شهروندان شیرازی نیز در این خصوص تذکر شفاهی گرفته‌اند. ماه رمضان همان سال ۴۱ دختر و ۵۱ پسر در کافی‌شاپ هتل «شهریار» تبریز هنگامی که مشغول صرف غذا و نوشیدنی بودند، بازداشت شده بودند.
هر ساله پیش از آغاز ماه رمضان در ایران، مقام‌های نیروی انتظامی و قضایی هشدار می‌دهند که با افرادی که در مکان‌های عمومی اقدام به «روزه‌خواری» کنند، برخورد خواهد شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

12 پاسخ

  1. روزه خواری که البته اصطلاح درستی نیست ربطی به شعور ندارد ولی مجبور کردن دیگران به روزه گرفتن طبیعتا به بی شعوری مرتبط است.

    موجودی به نام روزه‌ داران وجود ندارد بلکه روزه دار صحیح است. بین کسی که در ماه رمضان روزه می‌ گیرد و کسی که در زمان دیگری (مثلا به خاطر بیماری در ماه رمضان) روزه می‌ گیرد فرقی وجود ندارد، در حالی در اولی روزه‌ خواران مجرم تلقی می‌شوند و در دومی بیگناه!!!

    چیزی به نام روزه‌ خوار وجود ندارد بلکه روزه‌ نگیر صحیح است. تمام پیشرفت بشر در مسایل علمی، فرهنگی و … زمانی اتفاق می افتند که افرادی همان سنت های (نادرست) قاطبه را زیر سوال برده و به چالش می کشند.

    1. ۱. کسی افراد را مجبور به روزه گیری نکرده است. از روزه خواری علنی منع کرده اند.
      ۲. اینکه روزه داری سنت غلطی است، را شما مسئول تعیینش نیستید. سنت ها با یک تاریخچه ای از سوابق فرهنگی یک ملتی شکل می گیرند، مثل چهرشنبه سوری و …
      ۳. بنا بر دلائل دینی برای مسلمانان روزه داری در ماه رمضان واجب است. مگر آنکه مسلمان عذری داشته باشد. از نظر پزشکی هم بسیاری از پزشکان و محققان آن روزه را برای سلامتی انسان بسیار مفید دانسته اند.
      ۴. عجالتا تا وقتی که قاطبه ی ملت ایران مسلمانند و به دستور خداوند برای روزه داری در ماه رمضان وقعی میگذارند، شما لطف فرموده و خلاف عرف جامعه، که کار سختی هم نیست، از روزه خواری علنی خود داری فرمائید. این به شعور اجتماعی و احترام به فرهنگ جامعه نزدیک تر است. اگر روزه نمیگیرید و گرسنه تان شد، پنهانی، در منزل، جائی که کسی نیست بخورید!

      1. اضافه کنم، در آمریکا افراد، مردان، حتی فقط با یک شورت در تنشان، در خیابانها میدوند. اما این کار در ایران عرف نیست. باید پیراهن هم تنتان باشد.
        و البته در امریکا کسی اجازه ندارد لخت راه برود، مگر در منطقه های خاص لخت ها!
        حالا شما بگو من میخواهم لخت راه بروم و سنت تن پوشی روزی امل و قدیمی خواهد شد و من از حالا مدرن شده ام!

  2. شمابااین حرف داریداعتقادات دینی روبه همه تحمیل میکنید،اولین نشانه ی شعوراحترام به دیدگاه های مختلف مردمه،درسته درملاعام روزه خوردن موجب ناراحتی روزه داران میشه اماقرارنیست همه به زورحتی معتقدبه اصول دین واسلام باشن متاسفانه رسم کشورمااین شده من نمازمیخونم توهم بایدبخونی و…..‌

    1. جناب مملی، رعایت مرام و سنت های یک جامعه، امری است و تحمیل عقاید امری دیگر.
      کسی و از جمله خدای مهربان دین زوری نمی خواهد. لا اکراه فی الدین.

      اما رعایت اداب و سنن اخلاقی-رفتاری یک جامعه ای، بخصوص اگر آنها به آن حساس باشند و بر شما رنجی نیفکند، از شعور شما حکایت می کند.
      در هر جامعه ای که بودید، این را رعایت کنید.
      در ضمن در کشور ما خلاف و اشتباه زیاد است، اما چنان رسمی که گفتید، من ندیده ام.

  3. شما به جای همه آدم‌های بیشعور روزه خوار تمام طول سال را روزه بگیرید!
    اولین رکن شعور احترام به شعور دیگران است!!!

      1. اینکه روزه نمی گیرند، به خودشان مربوط است. اما اینکه در کشوری که قاطبه ی آن مسلمانند، در ماه مبارک رمضان “علنا” روزه خواری کردن٫ دهن کجی به سنت قاطبه ی مردم است.
        این البته بمعنای آن نیست که بنده از هر کاری که مومنان و مسلمانان می کنند، دفاع کنم. متاسفانه اعمال ما مسلمانان، اغلب ما، بد است، و آبروی اسلام را می برد.

  4. متاسفانه عده ای بدون عذر روزه نمی گیرند. اما باید زور هم بالا سرشان باشد که علنا روزه خواری نکنند؟؟
    البته حیا و شرم و …مال قدیم بود.
    تجری به خدا و دستورات او علامت ژیگولی و امروزی بودن هم هست!
    شاید هم بگوئید از لج حکومت و آخوندها چنین می کنند، ولی خود آدم نباید کلاس داشته باشد؟ رعایت هموطن روزه دار و با ایمان را نباید کرد؟!
    آیا توریست های خارجی هم اینقدر نسبت به فرهنگ غالب کشور میزبان بی اعتنا هستند؟
    گور پدر حکومت! آدم باید خودش فهم و شعور داشته باشد.

    1. مومنین امروز ایران ما هم عجب ایمان سفت و سختی دارند ، نه در مقابل تار مویی میتوانند ایمان خود را حفظ کنند و نه در مقابل جنبیدن دهانی !
      چند ده میلیون ایرانی باید برای حفظ ایمان این کاسبان دین در زحمت باشند . خوردن سحری خود صبحانه مفصلی است که نوش جان میفرمایند و تنها رشوه ای که به خداوند میدهند برای رفتن به بهشت ، به تاخیر انداختن ناهار مفصل تر از معمول برای چهار الی پنج ساعت است ، ساعاتی که عمدتا هم در حال استراحت تشریف دارند !!

      1. شما که اسمتان شهروند است، رعایت هم شهریان خود را بکنید! اینقدر ظالمانه و بدبینانه سخن نرانید.
        کسی با روزه داری کاسبی نمی کند! بسیاری چه بسا سحری نمی خورند. لزوما افطار مفصل نمی کنند. بسیاری از طبقات فقیر و کم درآمد جامعه اهل رعایت احکام و عبادت و از جمله روزداری اند.
        اینچنین تاختن بر روزه داران جوانمردانه نیست!
        اگر از جائی دیگر به حق یا ناحق ناراحتید، عقده ی خود را سر روزه داران خالی نکنید.
        دیگران را نیز اگر کمتر مسخره کنید، به اخلاق و اداب انسانی نزدیکتر است.

        1. آن طبقات فقیر هم هیچگاه در پی شلاق زدن هموطنان خویش نیستند . اگر اماری گرفته شود ، اغلب این روزه خواری های علنی از سر عمد و عناد نیست ، یک نفر غافل از اینکه ماه مبارک رمضان است غفلتا سیگاری اتش میزند یا یک خوردنی به دهان میگذارد .
          تظاهر به روزه خوازی برای نشان دادن عناد با دین همانقدر بچگانه هست که شلاق زدن مردم . از سوی دیگر زمانی که به نام دین و ولایت زندگی اکثریت مردم به جهنم تبدیل میشود دهن کجی به دین نیز امری طبیعی است و گناه آن نیز بمرتب کمتر از ستمی است که به نام دین بر این ملک و ملت میرود .

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »