صعود به جام جهانی در اوج اقتدار؛

سلام به مسکو

زیتون- نازنین نامدار: تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی دو بر صفر مقابل ازبکستان٬ دروازه‌های زرین جام جهانی روسیه را به روی خود باز کرد و شادی را به روی لب‌های ایرانی‌هایی آورد که با چشم‌هایی منتظر به تماشای این بازی نشسته بودند. ایران، پس از روسیه میزبان و برزیل، سومین تیمی است که به جام جهانی ۲۰۱۸ صعود می‌کند و در میان کشورهای آسیایی همچنان بالاتر از تمام رقیبان خود قرار دارد.

بدون حتی یک گل خورده

دو گل ایران در بازی با ازبکستان را سردار آزمون و مهدی طارمی به ثمر رساندند و تیم ازبکساتان هم به دلیل دفاع مستحکم ایران اساسا فرصت گل‌زنی چندان پیدا نکرد. شیوه چینش دفاعی تیم و استراتژی کارلوش کی‌روش در طول بازی‌های مقدماتی باعث شد که دفاع تیم ملی یکی از درخشان‌ترین نمایش‌های خود را داشته باشد و صعود ایران به جام جهانی در شرایطی صورت گرفت که دروازه این تیم در کل بازی‌ها حتی یک بار هم باز نشد.

سید جلا حسینی که در پست دفاع برای تیم ایران بازی می‌کند در مصاحبه‌ای کوتاه پس از پایان بازی درباره دلایل موفقیت خط دفاعی ایران گفت که «دفاع در این تیم از خط حمله شروع می‌شود و بازیکن‌ها یکدیگر را به طور کامل در دفاع حملات حریف یاری می‌کنند.»

سردار آزمون زننده گل دوم تیم ایران مقابل ازبکستان هم در مصاحبه پس از پایان بازی گفت: «ما بازیکنان جوان زیادی داریم ولی همه آن‌ها بااستعداد هستند. یکی از نشانه‌های آن هم این است که هیچ گلی در رقابت‌های انتخابی دریافت نکردیم و این نشان از کیفیت بالای ما می‌دهد. به نظر من باید از کادر فنی، همچنان حمایت شود.»

شب کی‌روش

کارلوس کی‌روش حالا مزد تلاش‌هایی که در سالهای گذشته برای بالا بردن جایگاه تیم ملی فوتبال ایران انجام داده است را با صعود قطعی و مقتدرانه این تیم به بازی‌های جام جهانی روسیه گرفته است.

او در طول سالهای مربی‌گری‌اش برای تیم ایران بارها با مسوولان فدراسیون فوتبال بر سر موضوع‌های مختلف دچار اختلاف‌نظر شد و در چندین مورد تا پای استعفا و ترک تیم ملی پیش رفت اما در نهایت روی نیمکت ایران ماند و در شب گرم ۲۲ خردادماه تهران مشت‌هایش را گره کرد و فریاد پیروزی‌ را سرداد. بازیکنان تیم ملی٬ کی‌روش را در حلقه شادی خود گرفتند و او را روی دست‌های خود بردند تا به این ترتیب تشکرشان را از مربی‌ خود به نمایش بگذارند.

شادی جمعی جای ترس جمعی را گرفت

گزارشهای منتشر شده حکایت از این دارد که مردم سوار بر اتومبیل‌هایشان با بوق زدن‌های ممتد پس از پایان بازی ایران و ازبکستان جشن خیابانی خودجوشی را ترتیب داده و از این پیروزی شیرین ابراز خوشحالی می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی هم پر شده از نوشته‌هایی که کاربران در آن نسبت به صعود تیم ملی و حضور در جام جهانی ابراز شادمانی کرده‌اند.

شادی جمعی ناشی از پیروزی ایران فراتر از یک دستاورد فوتبالی است و از جهت سیاسی و اجتماعی هم حائز اهمیت است. حس شادی و غرور جمعی که در پیامد این پیروزی به وجود آمده است می‌تواند در تغییر فضای ترس و غم ناشی از حملات تروریستی هفته گذشته تهران موثر باشد.

برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به خالی ماندن حدود ۴۰ هزار صندلی ورزشگاه آزادی در این بازی حساس نوشته بودند که استقبال کم از این بازی احتمالا به دلیل ترس از حملات تروریستی بوده است. حالا شاید با پیروزی به دست آمده و احساس شادی جمعی٬ این ترس‌ و تشویش‌ها با سرعت بیشتری به حاشیه برود.

در انتظار حمایت بیشتر

دو بازی باقی مانده ایران در مقدماتی جام جهانی کاملا تشریفاتی به حساب می‌اید و کادر تیم ملی این بازی‌ها را به عنوان دیدارهایی تدارکاتی برای جام جهانی درنظر خواهد گرفت. تداوم رکورد بسته ماندن دروازه تیم ملی در دو بازی آینده مقابل کره جنوبی و سوریه البته مهم است اما مهم‌تر آن است که فدراسیون فوتبال ایران حالا چه برنامه‌هایی را جهت حضور قدرتمندانه تیم ملی در مسابقات جام جهانی مسکو در نظر خواهد گرفت.

یکی از عمده اعتراض‌ها و مشکلاتی که کی‌روش در طول سالهای سرمربی‌گری تیم ملی با آن روبرو بوده٬ مربوط به تعداد کم بازی‌های تدارکاتی است. اغلب بازی‌های انجام شده هم با تیم‌های سطح پایین بوده که اصولا نمی‌تواند بازیکن‌ها را با چالش مواجه کند و نقاط قوت و ضعف تیم را برجسته سازد. کی‌روش حالا با موفقیتی که به دست آورده از قدرت چانه‌زنی بالاتری برای درخواست از فدراسیون جهت هماهنگی برای بازی‌های تدارکاتی با تیم‌هایی قدرتمند برخوردار است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

صعود به جام جهانی در اوج اقتدار؛

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »