لغو مهمترین دستاورد سیاست خارجی باراک اوباما، ترامپ توافق با کوبا را لغو کرد

زیتون– دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا تغییر سیاست آمریکا در قبال کوبا را روز جمعه ظهر به وقت واشنگتن اعلام کرد. به گفته ترامپ همه قراردادهای دولت قبلی آمریکا با کوبا را لغو شده است.
پس از گذشت بیش از پنج دهه باراک اوباما سه سال قبل سیاست واشنگتن در قبال کوبا را منسوخ خواند. رییس جمهور سابق آمریکا گفته بود:«ما برای پیشبرد منافع دو کشور، به برخورد منسوخی که برای دهه‌ها ناموفق بوده است، پایان می‌دهیم و به جای آن عادی‌سازی روابط بین دو کشور را آغاز خواهیم کرد.»
این اظهارات اوباما همان زمان با استقبال همتای کوبایی وی روبرو شد. رائول کاسترو، رییس جمهوری کوبا نیز سیاست جدید را به نفع دو کشور خوانده و گفته بود: «دولت انقلابی کوبا آماده است برای عادی سازی روابط گام بر دارد. ما متقاعد شده‌ایم که دو کشور می توانند، ورای اختلافاتی که داریم و خواهیم داشت، به نحوی متمدانه برای منافع مشترک همکاری و همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند.»
با توافق واشنگتن و هاوانا که با میانجی‌گری پاپ فرانسیس انجام شد، بازگشایی سفارت خانه‌های دو کشور و مبادله زندانیان و سهولت در مبادلات بانکی و مسافرتی، در دستور کار قرار گرفت.
دونالد ترامپ امروز اعلام کرد: «من تمام توافق‌های قبلی آمریکا با دولت کوبا را لغو می‌کنم. منافع قراردادها با کوبا به جیب ارتش و نظامیان می رود.»
به گفته ترامپ تا زمانی که آزادی بیان تضمین نشود، آزادی فعالیت سیاسی، مردم و مطبوعات اعمال نشود، آمریکا با کوبا قراردادی ندارد. رییس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد که ممنوعیت توریسم، محاصره اقتصادی و هر فشار دیگری باشد را بر دولت کوبا اعمال می کند تا آزادی کوبا میسر شود.
او همچنین در توییتر خود نوشت: «ما تحریم ها را تا انتخابات آزاد در کوبا بر نمی داریم.»
واشنگتن رابطه با کوبا را ۵۵ سال قبل در سال ۱۹۶۱، به علت نگرانی از تهدیدات دولتی کمونیستی در ۱۴۵ کیلومتری آمریکا قطع کرد.
جان اف کندی، در همان سال در یک عملیات نظامی ناکام با استفاده از تبعید‌شدگان کوبایی، موسوم به «خلیج خوک‌ها» برای سرنگونی فیدل کاسترو رهبر کوبا تلاش کرد که بحران موشکی و ۱۳ روز رویارویی بین واشنگتن و مسکو بر سر سلاح های اتمی شوروی در کوبا را به دنبال داشت.
از آن زمان به بعد، آمریکا با اعمال تحریم تجاری به این امید که انزوای هاوانا منجر به تغییراتی در دولت کوبا شود، مسافرات آمریکایی‌ها به کوبا را ممنوع کرد.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. نمیدانم اسمش را بگذاریم ارتجاع مترقی، ترقی ارتجاعی، ارتجاع در ارتجاع، ترقی لیبرالی، لیبرالیسم مترقی. ارتجاع لیبرال، لیبرال جنایتکار. عقب مانده های مدرن، جنگ طلب های دو آتشه. نژاد پرستان و نیهلیست های جدید، پوچ ها؟ پوپولیست ها، مسیحیان صهیونی، صهیونیست های مسیحی. سوپر مدرن ها، نئو نئو کان ها.و………..
    آخرالزمان شده. در عصر تحمل و تسامح و جهانی شدن و مامانی شدن، چه چیز هائی از بالاترین دموکراسی قاره ی نو بروز میکند؟!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »