ده ملاحظه پیرامون نمایش و توان موشکی کشور

فرزانه روستایی

بعید است کسی اندکی عرق ملی ایرانی داشته باشد و از اینکه توان موشکی ایران چنین قابلیتی را دارد خوشحال نشده باشد . دیروز خبرگزاری ها از شلیک چند فروند موشک ایران به مواضع داعش در شهر میادین واقع در استان دیرالزور خبر دادند. روابط عمومی سپاه نیز از شلیک تعدادی موشک به اهدافی در سوریه اشاره کرده است٬ اما منابع خبری تعداد موشک های شلیک شده را بین چهار تا هفت فروند اعلام کرده اند.

در ارتباط با نمایش توان موشکی ایران نکاتی را باید مورد توجه قرار داد :

۱ــ وقتی توان دفاعی ایران را با کشورهای رقیب مانند عربستان یا حتی قطر مقایسه می کنیم شاهد این هستیم که ایران به نسبت جمعیت و وسعت یکی از پایین ترین آمار بودجه نظامی را در مقایسه با کشورهای عرب منطقه دارد. بودجه نظامی عربستان در سال گذشته حتی از روسیه نیز بیشتر بوده است و این کشور در تلاش برای تبدیل به یک قدرت نظامی منطقه ای است. در مقایسه با بسیاری از این کشورها توان موشکی ایران در واقع اصلی ترین کارت برنده ایران در معادلات نظامی منطقه است. به همین دلیل در استفاده از این کارت ملی حداکثر احتیاط را باید لحاظ کرد.

۲ــ هرچند خبرگزاری ها از خبر شلیک موشک های ایران به دو کشور آن طرف ترمتعجب شدند٬ نباید اطلاعات غیر ضروری و اضافه در مورد جزئیات این حمله منتشر شود. بی تردید عربستان و البته اسراییل با اشتیاق در انتظار دریافت جزئیات این عملیات هستند تا در صورتی که لازم شد از این اطلاعات در آینده بهره ببرند. به همین دلیل هیچ ضرورتی وجود نداشت که محل شلیک و پایگاه دقیق پرتاب این موشک ها در کرمانشاه و کردستان علنی شود. ذوق زدگی سیاسی در میان مسئولان نظامی باعث می شود تا معمولا بیش از حد لازم حرف بزنند و اطلاعات از لابه لای ذوق زدگی آنان درز می کند.

از یاد نبریم که در جریان بازدید احمدی نژاد از مرکز اتمی نطنز فیلمی از اخبار تلویزیون پخش شد که همه جزئیات اتاق کنترل نطنز را نشان می داد . بعدها همین فیلم تلویزیون ایران مبنای ساخت ویروس استاکس نت برای از کار انداختن سانتریفوژهای این مرکز غنی سازی قرار گرفت.

۳ــ وارد شدن به معادلات سوریه و نیز شلیک موشک از ایران نباید به معنای تهدید اسراییل نمایش داده شود. از یاد نباید ببرند که آن شعارهای کودکانه ضد اسراییلی به زبان عبری که بر موشک های سال گذشته نوشته شد یک سند مهم برای اعلام دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران بود. ضد اسراییلی معرفی کردن نمایش موشکی ایران زمینه سازی انتقام گیری اسراییلی ها را فراهم می کند٬ در حالیکه هیچ یک از کشورهای منطقه توانایی ایستادگی در برابر توان نظامی اسراییل را ندارند.

۴ــ هر گاه جناحی در ایران با استفاده از توان موشکی ملی کشور قصد تهدید اسراییل را داشت باید به این نکته توجه داشته باشد که بازی کردن با دم کروکودیل نه عقلانی است و نه خوش عاقبت. نیروی هوایی اسراییل یکی از اجرایی ترین و خوش سابقه ترین نیروهای هوایی در جهان است که شاهکارهای نظامی بی مانندی را به نام خود ثبت کرده است. نیروی هوایی اسراییل تقریبا هیچگاه تمرین برای انجام عملیلات علیه مراکز حساس در ایران را نه تعطیل کرده است و نه حتی اخبار آن را سانسور می کند. با این حال٬ برخی از این تمرین ها حتی از چشم ماهواره های آمریکایی نیز پنهان می ماند٬ زیرا سیستم ارتش اسراییل به شکلی است که هیچگاه حتی با نزدیکترین متحد خود٬ یعنی آمریکا صریح و شفاف برخورد نمی کند.

۵ــ اگر چه ایران توانایی استفاده از چنین موشک‌هایی را دارد و با موفقیت آن را علیه مواضع داعش به کار برده است، اما باید توجه داشت که تجمیع توانایی اطلاعاتی و نظامی دو متحد استراتژیک عربستان و اسراییل بزرگترین ترکیبی نظامی منطقه است. شاخ به شاخ شدن با توان نظامی این دو قدرت نظامی منطقه که تل آویو اداره کننده آن است هزینه های ملی سنگینی را به ایران تحمیل می کند. اقتصاد ایران و همچنین بودجه سپاه و ارتش ایران به هیچ عنوان توانایی وارد شدن به درگیری فرسایشی بین ایران از یک طرف و اتحادیه عربستان و اسراییل را ندارد. به همین دلیل نباید وارد تور و تله ای شد که ریاض و تل آویو برای قرار گرفتن در ایران آن لحظه شماری می کنند.

خویشتنداری در مقابل تنش هایی که سعودی ها در منطقه می پراکنند مطمئن ترین راهکاری است که توطئه های جناح وحشی حاکم بر عربستان را خنثی می کند. ریاض همه توان سیاست خارجی خود را صرف تبلیغات علیه ایران کرده است و وزیر خارجه عربستان عملا همان نقطه نظراتی را تبلیغ می کند که بنیامین نتانیاهو سال هاست علیه ایران تبلیغ می کند. خویشتنداری ایران در مقابل اظهارنظرهای ضد ایرانی نتانیاهو و عادل الجبیر و جاخالی دادن در برابر آنها بی هزینه ترین و مطمئن ترین راهکاری است که ایران می تواند اتخاذ کند.

۶ــ شک نکنید که حساب معادله های سیاسی نظامی جنگ کثیف در سوریه و نیز جنگ همه علیه همه در یمن حتی از دست خداوند هم خارج است. جنگ سوریه تکرار جنگ ایران و عراق است که قرار نیست بازنده یا برنده ای داشته باشد. اما اگر برنده ای هم داشته باشد قطعا قرار نیست آن برنده ایران باشد. به همین دلیل رونمایی کردن از توان ملی موشکی ایران در یمن یا سوریه به منظور تغییر معادله ها ٬ بیش از هر چیز آب در هاون کوبیدن است تا تحکیم موقعیت سیاسی نظامی ایران در منطقه.

۷ــ کشوری مانند ایران که با توسل به سیاست« آتش به اختیار» مجوز هر اقدام گروههای شبه نظامی علیه شهروندان را قانونی می کند خود درگیر معادله های هزینه بر داخلی است. وارد شدن چنین کشوری به معادله های ریسک بر و خطرناک منطقه ای نه عقلانی است و نه آینده دارد.

۸– اگر ایران قصد داشت با شلیک  این موشک ها توان نظامی خود را به رخ دیگران بکشد٬ این اتفاق افتاد.اگر قرار بود اسراییل و عربستان را با توان موشکی خود شوکه کند٬‌ آنها شوکه هم شدند. اما از این به بعد٬ بهتر است برای دامن نزدن به تنش در منطقه نه این حملات ادامه پیدا کند و نه نمایش موشکی ایران بیش از آنچه هست بزرگ نمایی شود.

۹ــ مقام های نظامی و رهبری ایران باید نقش دونالد ترامپ رئیس جمهور غیر قابل پیش بینی آمریکا و تیم ضد ایرانی او را در هر معادله ای لحاظ کنند. تیم دونالد ترامپ را می توان نماد بد شانسی آمریکایی ها در سال ۲۰۱۷ دانست. ترامپ اکثر اقدام های دولت اوباما در مورد کوبا را معلق کرد. به احتمال زیاد طرح های مشابهی نیز علیه ایران در حال نهایی شدن است. نمایش توان موشکی ایران نباید به ابزار لج بازی با دولت آمریکا تبدیل شود.عربستان و اسراییل همه تلاش خود را صرف می کنند تا برای صرف جویی درهزینه ها و نیز از ترس عکس العمل احتمالی ایران ٬ دونالد ترامپ را علیه ایران فعال کنند. ایران نباید بهانه ایجاد کند تا اتحاد عربستان و اسراییل به توان نظامی امریکا ملحق شود.

۱۰– بی تردید موشک های ایران از قدرت فوق العاده ای برخوردارند. اما مقایسه مجموع توان نظامی و لجستیک و اطلاعاتی دو کشور آمریکا و ایران شبیه مقایسه بمب افکن ب ۵۲ با تیر کمان است. نباید به استقبال مصاف این دو ابزار نظامی رفت ٬ زیرا نتیجه آن از همان ابتدا آشکار است. اما خویشتنداری ایران٬ نتیجه مصاف بمب افکن ب ۵۲ و تیر و کمان را برعکس و به نفع ایران تفییر می دهد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

9 پاسخ

  1. بودجه سپاه با حساب در دست داشتن حداقل نیمی از اقتصاد ایران و به عنوان بزرگترین سازمان قاچاق کالا و البته مواد مخدر جهان سالانه از صد میلیارد دلار هم (احتملا) بیشتر می‌شود، یعنی یکی از بیشترین بودجه های نظامی جهان!!!!! بودجه ارتش و سایر ارگان های نظامی هم باید به بودجه سپاه افزوده شود تا بودجه نظامی گری ایران به دست آید!!!!!

  2. قدرت واقعی ایران در کنترل قیمت گوجه خیار کاملا مشهود است، قطعات موشک را می‌توان از بازار سیاه (مثل کره شمالی پاکستان و …) خرید و با تف چسباند!!! این عروق برای مردم مایه رو سیاهی است و ناامیدی از آینده!!!

  3. شما به نمایش گذاشتن توان موشکی را آب در هاون کوبیدن دانستید (بند ۷ مطلب بالا)، حال چرا باید از آن احساس غرور ملی‌ کرد؟ این نمایش سپاه، آغاز مرحله‌ٔ جدیدی است از جنگی که منجلاب جنگی فرقه‌ای. میلیدرد‌ها دلار پولی‌ که بایست صرف زیر ساختهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی‌ کشور میشد، خرج آب در هاون کوبیدنی شد که گسلهای قومی و مذهبی‌ کشور را عمیقتر کرده. چرا باید از این سیاست احساس غرور کرد؟

  4. آیا نوشتن چندین مقاله برای تشویق مردم به شرکت در انتخابات دعوت به وحدت ملی و تلاش برای حل مسائل از طرق مسالمت آمیز نیست.
    من بشدت مخالف تنش زایی و طرفدار تنش زدایی هستم ، اما شرائط ایران خیلی پیچیده است و بازیگرانش اصلا شسته رفته و شفاف رفتار نمی کنند.
    در عر حال امیدوارم سلامت و دوستی و انسانیت و اسلام غیر سیاسی و نیز یک عالمه ابرهای پر باران بر ایران ببارد.
    فرزانه روستایی

  5. نکات ارزشمندی در مقاله بالا وجود دارد. البته نویسنده محترم بزرگوارتر از آن است که انتظار تأیید همه محتوای ان را داشته باشد. با وجود این، چه میشود اگر خانم روستایی بیشتر از گذشته و همانند این مقاله سعی کند در ایجاد یا تحکیم اعتماد ملی قلم بزند و بیش از حد لازم به چنگ انداختن به صورت نظام اجتماعی ما اقدام نکند؟! در هر جامعه ای کاستیها فراوان است ولی ایفای یک نقش مثبت برای این که با همین شرایط موجود به سوی آینده بهتری حرکت کنیم به نفع اینده ایران است تا با افزایش التهابهایی که همیشه هم بهانه ان فراوان است و نتیجه ای جز تراکم بیشتر انرژی مردم برای خروش اجتماعی که اینده ای برای آن متصور نیست و معلوم نیست به نفع چه کسی یا گروهی خواهد شد.

    1. کدام نظام اجتماعی ، نظامی که سپاه پاسدارانش سخنان رئیس جمهور را در مورد تصمیم گیری شورای امنیت ملی زیر سئوال میبرد ؟!
      نظام اجتماعی ما به حرمسرای شاهان قاجار میماند که هریک از ساکنانش داعیه سوگلی بودن دارند و دائم در حال تفتین و توطئه علیه یکدیگر هستند !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »