محمدرضا عارف: نفری ۲ میلیارد شایعه بود٬ هر نامزد برای انتخابات شورای شهر۵۰ میلیون تومان پرداخت

زیتون– محمدرضا عارف٬ رییس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان٬ تایید کرد که با برآورد ستاد انتخابات تهران قرار بود هر کدام از نامزدهای انتخابات شورای شهر پنجم تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هزینه‌های تبلیغاتی بپردازند. هرچند به گفته او به صلاح دید شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان این مبلغ به ۵۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد.
رییس فراکسیون امید مجلس در رابطه با «شایعه دریافت دومیلیارد تومان در قبال ورود به لیست شورای شهر اصلاح طلبان» توضیح داد: «قبل از اینکه واردبستن لیست شویم گزارشی دریافت شد مبنی بر اینکه حدود ۶-۵ ماه قبل فردی به یک فرد دیگر گفته برای اینکه در لیست قرار بگیری باید دو میلیارد تومان بپردازی.»
عارف ضمن تاکید بر این که «آن فرد هیچ ارتباطی با شورای عالی سیاستگذاری نداشت»٬ ادامه داد که در آن زمان محمود صادقی، نایب‌رییس هیئت رییسه شورای عالی مامور پیگیری این موضوع شده و در نهایت مشخص شد که این موضوع توسط وابستگان یکی از احزاب مطرح شده است.
او در گفت‌وگو با ایسنا در مورد نحوه آغاز به کار بستن لیست در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان توضیح داد که در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با تورم نامزد روبه‌رو  بودند و به همین دلیل بود که براساس شاخص‌ها غربالگری انجام شد و با توجه به اولویت‌ها و مصوبات شورا همین مسیر پیش رفت.
محمدرضا عارف تاکید کرد که ارزیابی‌ها براساس پرونده‌های افراد و همچنین خوداظهاری قرار داشت. به گفته او کارگروهی ۱۴ نفره تعیین شد تا کار کارشناسی را انجام دهند و براساس پرونده‌ها و شاخص‌ها به افراد امتیاز دهند. کارگروهی ۷ نفره تشکیل شد که ۵ نفر از اعضای آن از هیات رییسه شورای عالی بودند مسوولیت کارگروه بر عهده آقای موسوی‌لاری بود و خانم فرامرزیان، آقایان صادقی، مرعشی و کمالی و خانم کولایی و آقای گرامی مقدم هم از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در این کارگروه فعالیت داشتند. در واقع این ۷ نفر مسوول تنظیم لیست تهران شدند.
رییس فراکسیون امید مجلس همچنین خاطرنشان کرد: کمیته ۷ نفره پیشنهاد اولیه خود را در هیات رییسه مطرح کرد و در هیات رییسه برای هر کرسی ۲ نفر با رای‌گیری انتخاب شدند. بنابراین برای هر کرسی دو برابر ظرفیت در نظر گرفته شد یعنی لیست ۴۲ نفره تعیین شد و با رای‌گیری در شورای عالی از میان ۴۲ نفر، ۲۱ نفر انتخاب و به مردم معرفی شدند. البته به لیست و چگونگی تعیین لیست انتقادهایی شد. ما نقدها را می‌پذیریم. ماهیت گفتمان اصلاحات نقدپذیری است. از نخبگان جامعه می‌خواهیم عملکرد شورای عالی را در همه زمینه‌ها از جمله بستن لیست نقد کنند و در سه، چهار ماه آینده برای ما ارسال کنند قطعا از نظرات آنها در ادامه کار شورای عالی استفاده خواهد شد. او اما به انتخابات دور بعدی مجلس هم اشاره کرده و گفته است: «در مرحله بعد انتخابات مجلس را در سال ۹۸ پیش رو داریم باید بررسی شود که با این مکانیزم پیش برویم یا مکانیسم دیگری داشته باشیم. ان‌شاءالله با استفاده از نظرات کارشناسی، سعی خواهد شد با خطای کمتر و کیفیت بهتر امور دنبال شود.»
مردم تهران لیست واقعی را تشخیص دادند
عارف اما در ادامه به نگاه مردم تهران به لیست‌های موازی اشاره کرده و گفته است: «ما به هرگونه نقدی احترام می‌گذاریم و سعی می‌کنیم از آنها استفاده کنیم اما مشاهده می‌کنید که مردم در تهران چه کار کردند در این دوره از انتخابات حدود ۵۰ لیست به صورت جعلی و موازی منتشر شد اما مردم تهران لیست واقعی را تشخیص دادند. مردم این انسجام و رویکرد را به خوبی قبول کرده‌اند. دوستانی که نظر می‌دهند، بدانند حفظ سرمایه اجتماعی و حفظ اعتماد مردم برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. بالاخره مردم این رویکرد را پذیرفتند که به دهه ۸۰ که خانم‌ها و جوانان سهمی نداشتند، برنگردیم. البته باز می‌گویم در انتقاد باز است و هرجای کارمان اشکال داشته باشد در گام‌های بعدی اصلاح می‌کنیم.»
موضوع دیگری که عارف به آن پرداخت، شایعات مبنی بر دخالت پسر او در بسته شدن لیست اصلاح‌طلبان است. او در این مورد گفت: «در مورد نقش پسر بنده در بستن لیست‌ها هم باید بگویم که پسرم مدت‌هاست همکاری در کار سیاسی ندارد و نه در انتخابات مجلس و نه در انتخابات شوراها حضور نداشت. فرزندم اگرچه از بنیانگذاران بنیاد امید ایرانیان بود و برای تشکیل این بنیاد زحمات زیادی کشید و نخستین مدیرعامل بنیاد هم بود ولی بعد از انتخابات ۹۲ به دلیل اعتقاد به گردش نخبگان به صورت داوطلبانه از مدیرعاملی کناره‌گیری کرد و اکنون در هیات‌مدیره بنیاد امید حضوری ندارد و مسوولیتی هم در بنیاد امید متوجه او نیست و به دنبال علایق شخصی خودش است و فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی او که حق طبیعی هر فردی است ارتباطی با بنیاد امید ایرانیان ندارد. نه تنها فرزند من بلکه هیچ فرد دیگری در بستن لیست انتخاباتی نقش نداشته است. رای، رای شورای عالی بود. هیچ فردی در بستن لیست نقشی غیر از تصمیمات شورای عالی و هیات رییسه نداشت. چه برسد به پسر بنده که اصلا درگیر انتخابات نشد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. امیدوارم دکتر عارف، به اهمیت صداقت و ارزش اعتماد عارف باشد و پله پله، سیاست اخلاقی و راست کیشانه را به پیش ببرد.
    اما تعجب است که کسی بخواهد خدمت کند به مردم و تازه پنجاه میلیون هم بدهد! که خودش انتخاب شود.
    امیدوارم روزی برسد که نامزد انتخابات، آنقدر شریف و وزین و لایق باشد که به او اصرارکنندکه بیا کاندید شو و اونپذیرد، حتی اگر به او پنجاه میلیون بدهند!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »