واكنش اصلاح طلبان و اصولگرايان به پيشنهاد زاكاني

از آتش بس یکسویه تا گفتگوی ملی

زیتون– علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس نهم، شب گذشته پیشنهاد «آتش بس» داد. او در کانال تلگرامی خود نوشت: «به نظر امروز باید هوشیار بود، از جنجال پرهیز کرد و حتی آتش‌بس یک‌طرفه داد و با ایجاد آرامش، فرصتی به عموم مردم داد تا با بازشناسی سره از ناسره، راه اصلاح اساسی جهت گیری مسئولان کشور را فراهم آورند.» این یادداشت در برخی از سایت‌های اصولگرا از جمله جهان‌نیوز منتشر شد.
احمد توکلی، دیگر نماینده اصولگرای مجلس نهم، در حساب توییتری خود ضمن استقبال از این پیشنهاد نوشت که «حتی یکطرفه هم شده آتش‌بس دهیم تا اصلاحات اساسی به دست دولت انجام شود.»
این پیشنهاد اما با واکنش اصلاح طلبان نیز مواجه شد. مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی دولت محمد خاتمی و زندانی سیاسی سابق٬ در واکنش به این پیشنهاد توییت کرد که «نه آتش‌به‌اختیار را می‌پسندم و نه آتش‌بس را، زیرا نه‌ ‌فروپاشیده‌ایم و نه سیاست‌ورزی را میدان‌جنگ می‌دانم که پیروزی ‌یکی مستلزم نابودی ‌دیگریست.»
عبدالله رمضانزاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، در واکنش به پیشنهاد زاکانی نوشت آقای زاکانی در اقدامی درست پیشنهاد آتش بس یک طرفه به دوستان خود داده چرا یک طرفه برادر؟ گفتگوی ملی را شروع کنیم بسم الله
محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، روز ۱۹ بهمن ۹۵، ضمن ابراز امیدواری به «تحقق آشتی ملی و همبستگی درونی» در ایران گفته بود که «الان بهترین موقعیتی است که می‌توان برای همبستگی همه نیروها در مسیر منافع ملی و دفع و رفع تهدیدها و توطئ‌ها فراهم آورد.»
اما رهبر جمهوری اسلامی یک هفته بعد این طرح را «بی‌معنی» خوانده و گفت که «با فتنه‌گران عاشورای ۸۸ آشتی» نخواهند کرد.
به رغم دعوت زاکانی به آتش بس٬ امروز محمدعلی جعفری فرمانده سپاه و محمدجعفر منتظری مجددا به حسن روحانی حمله کردند.
به گزارش فارس محمدعلی جعفری٬ فرمانده سپاه امروز گفت: «برخی تلاش‌ها برای دامن زدن به بحث‌های نازل رسانه‌ای درباره سپاه» انتقاد کرد و گفت که «این تلاش‌ها نتیجه‌ای جز ناکامی برای بانیان آن در پی نخواهد داشت.» فرمانده سپاه تاکید کرد: «ما برای مردم ایران جان می‌دهیم پس برایمان خیلی سخت نیست که زخم زبان‌ها را به جان بخریم.»
محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، نیز امرروز (شنبه) در یک نشست خبری از «تخریب و تضعیف قوه قضاییه» انتقاد کرد. به گزارش میزان  دادستان کل کشور گفته است «اگر گفته می‌شود که شما در این ۳۷ سال جز کشتن و زندان کردن چه کردید؟ ما می‌گوییم کار دستگاه قضا برخورد با جرم است. در دهه ۶۰ اگر برخورد قوه قضاییه نبود، ریشه نفاق برچیده نمی‌شد.»
علی سعیدی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران٬ نیز روزگذشته گفته بود: «متأسفیم که هم آمریکا به سپاه حمله می‌کند و هم برخی خودی‌ها به سپاه حمله می‌کنند.»
بنابه گزارش فارس علی سعیدی با اشاره به پالایشگاه تازه‌ساخت توسط سپاه در خلیج‌فارس این سوال را مطرح کردکه «آیا سپاه دنبال پول است» و ادامه داد: «چگونه است که سپاه پروژه‌هایی را که بخش خصوصی انجام نمی‌دهد را پذیرفته و حتی به‌صورت نسیه انجام می‌دهد و پول هزینه شده را حتی نمی‌دهند، متأسفیم که هم آمریکا به سپاه حمله می‌کند هم برخی خودی‌ها و هم بنی‌صدر به سپاه حمله می‌کرد.»
انتقادات حسن روحانی در دوران تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری دوازدهم از قوه قضاییه و «دولت با تفنگ» خواندن سپاه طی هفته‌های اخیر باعث دامن زدن انتقادات نسبت به شخص رییس جمهوری و دولت یازدهم شده است.
اسحاق جهانگیری٬ معاون اول دولت در واکنش به تقابل روزهای اخیر نهادهای غیر انتخابی با دولت٬ تاکید کرد که همه «باید رأی مردم را بپذیریم.» به گفته جهانگیری٬ در این روزها برخی نمی‌توانند عصبانیت خود را از رأی مردم نادیده بگیرند.
ایرنا خبر داد که به رغم تمامی این مخالفت ها٬ معاون اول دولت تأکید کرد که «دولت از مسیر خود منحرف نمی‌شود.»
محمدرضا باهنر٬ از لیدرهای جریان اصولگرایی نیز از میزان تقابل با حسن روحانی ابراز نارضایتی کرد. او امروز مداحی پیش از خطبه‌های نماز عید فطر را نامناسب خواند. باهنر همچنین از سخنان روز گذشته محسنی‌اژه‌ای انتقاد کرد.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضاییه نیز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفته بود به عنوان فردی که از اول انقلاب تا امروز در دستگاه قضایی و دستگاه اجرایی حضور داشته معتقد است: « بعد از هر تخریبی علیه سپاه و برخی عناصر انقلابی، یک اقدام خطرناک اتفاق افتاده است.» اژه‌ای تاکید کرد: « امروز تخریب علیه سپاه، بسیج، افراد موثر و دستگاه قضایی شدت گرفته است؛ به تجربه گذشته که نگاه می‌کنم، فکر می کنم یک فتنه جدید در پیش است؛‌ یک اقدام جدید در پیش است.»
به گزارش تسنیم باهنر بااشاره به این بخش از سخنان معاون اول قوه قضاییه گفت: « یادآوری برخی وقایع تاریخی لازم است، اما جمله باید سر جای خود بنشیند و اگر این بحث‌ها از سوی آقای اژه‌ای نمی‌شد، بهتر بود. »

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. باز هم به اصول گرا های عاقلی مثل احمد توکلی و باهنر.
    خوبست یکی هم گوش شما را بگیرد که اینقدر دنبال بزرگ کردن و نقل و تفسیر و نقشه درآوردن از حرف های اختلاف بر انگیز اژه ای و جعفری و…نگردید. با چیز های بهتری برای نشریه تان مشتری جور کنید.
    به آنها که در تنور اختلاف می دمند، میدان ندهید. به تنور همدلی و آشتی و آتش بس طلبان بدمید.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

واكنش اصلاح طلبان و اصولگرايان به پيشنهاد زاكاني

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »