بازداشت حسین فریدون؛

برادر رییس‌جمهور در اختیار «دولت با تفنگ»

زیتون ـ مهسا محمدی: بالاخره حسین فریدون بازداشت شد. برادر پرحاشیه رییس‌جمهوری ایران پس از مدت‌ها‌ کشمکش، خبر و تکذیب خبر، حال در آستانه مراسم تحلیف و تنفیذ برادر بزرگتر، به گفته سخنگوی قوه قضاییه، با اتهام «مالی» بازداشت شده است. محسنی اژه‌ای گفته است حسین فریدون به دلیل آنکه نتوانست قرار وثیقه صادر شده را تامین کند به «زندان» معرفی شد.

«حسین فریدون» برادر کوچکتر حسن روحانی در طی ۴ سال گذشته یکی از خبرسازترین نزدیکان رییس‌جمهوری بوده است که علیرغم همه حمله‌هایی که از سوی اصولگرایان علیه وی شکل گرفت جایگاه «ویژه» خود را نزد برادر حفظ کرده‌است. حامیان دولت حمله‎ها را خبرسازی و تلاش رقبا برای ضربه زدن به رییس جمهوری از طریق نزدیکانش قلمداد می‌کنند و منتقدان و مخالفان دولت٬ وجود حسین فریدون را نشانه وجود رانت و فساد در دولت اعتدال می‌دانند.
حال در زمانی که مناسبات رییس‌جمهور با جناح رقیب و نهادهای قدرت به نقطه بحرانی خود رسیده است و در سطح رسانه‌ای نیز تک و پاتک‌هایی میان رییس دولت و ریاست قوه قضاییه رد و بدل شده، به نظر می‌رسد که این قوه تصمیم بر عملی کردن تهدیدها گرفته است.

«چشم و گوش » روحانی یا «چشم اسفندیار» اش؟
«دستیار ویژه رییس جمهوری» عنوانی است که حسن روحانی به برادر خود داده بود و با همین عنوان وی را از هیات دولت گرفته تا مجلس، با خود برده و حتی به مذاکرات حساس هسته‌ای در لوزان فرستاده بود.

رسانه‌ها او را «چشم و گوش » رییس جمهور خواندند که این عنوان با شدت گرفتن حملات به وی با اتهام ارتباط با متهمان بزرگ مالی تبدیل به «چشم اسفندیار» شد. گروهی هم روندی که وی در دولت یازدهم طی کرد و نسبت وی بار رییس جمهور را با نقش اسفندیار رحیم مشایی در دولت‌های نهم و دهم قابل قیاس دانستند.
این قیاس در سال ۹۵ و در زمانی که فریدون به مدت دو ماه از انظار عمومی غایب شده بود و دیگر مانند قبل برادر را همراهی نمی‎کرد، شدت گرفت. گفته می‌شد این حذف و غیبت خواست رهبر جمهوری اسلامی است و سایت سحام نیوز در همین راستا از قول منابعی نامعلوم نوشت که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران دستور داده است تغییراتی در دولت داده شود و مشخصا خواهان کنار گذاشتن محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهور و حسین فریدون از دولت است.

این اتفاق بلافاصله بعد از انتشار خبر موسوم به «فیش‌های نجومی» افتاد که به برکناری مدیرعامل پیشین بانک ملت و بازداشت وی منجر شد و منتقدان دولت سرنخ این فیش‌ها را در دفتر ریاست جمهوری و در محل حضور حسین فریدون جستجو می‌کردند. با این حال پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست‌جمهوری این ادعا را «خبرسازی و جعل خبر» خواند.

پرونده‌ای که در جریان بود

در همان زمان شایعات در خصوص غیبت فریدون تا جایی بالا گرفت که گفته شد ممکن است که او بازداشت شده باشد. بعضی از فعالیت‎های دیگر فریدون مانند دیدار وی با مصطفی تاجزاده که به تازگی از حبس ۷ ساله خود آزاد شده بود و پیش از آن هم عیادت وی از مهدی کروبی در بیمارستان، نقد و مخالفت شدید اصول‌گرایان را برانگیخته بود.
داستان کشمکش‌های مخالفان و برادر رییس جمهور به همینجا منتهی نشد و در دی ماه سال ۹۵ ٬ نامه تذکر ۴۶ نماینده درباره پرونده اقتصادی حسین فریدون قرائت شد. وی نیز در نامه‌ای خطاب به رییس مجلس در همان دی ماه و تقریبا ۱۰ روز بعد از قرائت تذکر، اظهارات نمایندگان را رد کرده و آن را نسبت به خود ناروا دانست.
بعضی از منابع غیررسمی از نامه دیگری نیز خبر دادند که گویا حسن روحانی در دفاع از برادرش خطاب به علی لاریجانی رییس مجلس نوشته بود.
این سلسله اتهامات و انکارها تا به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ نیز کشیده شد و تبدیل به محملی برای حمله به رییس دولت اعتدال از سوی رقبای انتخاباتی‌اش قرار گرفت٬ به طوری که در یکی از مناظرات تلویزیونی قبل از انتخابات٬ محمد باقر قالیباف به صراحت از دست داشتن حسین فریدون در مفاسد اقتصادی سخن گفت.

اگر بخواهیم فهرست‌وار به تمامی اتهاماتی که در طی ۴ سال اخیر متوجه دستیار ویژه رییس جمهوری بوده بپردازیم، می‌توان گفت که وی از سوی مخالفان به تاسیس صرافی هنگام حضور در دولت و سواستفاده از مقام دولتی، دست داشتن در پرونده حقوق‌های نجومی، تاثیرگذاری در انتصاب مدیرعامل بانک رفاه کارگران، داشتن مدرک جعلی از طریق معرفی غیرقانونی او برای تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه شهید بهشتی و دخالت در زیان سه هزار میلیارد تومانی بورس تهران متهم شده است.
حال سخنگوی قوه قضاییه در اظهارنظری کلی و ابهام آلود اتهام وی را «مسائل مالی» عنوان کرده و گفت که این موضوع، «ربطی به معوقات بانکی ندارد.» این در حالی است که محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه پیش از این و در پی بازداشت رسول دانیال‌زاده، یکی از بدهکاران بزرگ بانکی، گفته بود که «ارتباط وی با حسین فریدون کاملاً مشهود است.» در همان زمان مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری نیز اعلام کرد که این وزارتخانه در رابطه با پرونده حسین فریدون با قوه قضائیه همکاری خواهد کرد.

سناریوهای محتمل

سایت کلمه‌ حالا خبر داده است که حسن فریدون در اختیار اطلاعات سپاه است. به فرض صحت این خبر با در نظر گرفتن درگیری‌های روزهای اخیر میان حسن روحانی و سپاه و یا به تعبیر وی «دولت با تفنگ» به نظر می‌رسد که این بازداشت می‌تواند چیزی بیشتر از دستگیری یک متخلف مالی یا مفسد اقتصادی باشد.

این که در میان این دو برادر کدامیک اهرم فشار به دیگری بوده و از این رابطه فامیلی آسیب می‌بیند، احتمالا در روزهای آینده مشخص خواهد شد. باید دید که آیا سپاه، قوه قضاییه و یا سایر منتقدان دولت از راه «چشم و گوش» روحانی وی را تحت فشار قرار می‌دهند تا از سرپیچی‌های وی در سایر حوزه‌ها جلوگیری کنند، یا اینکه «دستیار ویژه رییس جمهور» رانت خواری است که حسن روحانی در آزمونی سخت باید ادعای مبارزه با فساد مالی را با حذف وی از دولت خود و همراهی برای مجازات‌اش به اثبات برساند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بازداشت حسین فریدون؛

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »