دونالد ترامپ به دنبال راهی برای لغو برجام

زیتون– یک نشریه آمریکایی خبر از تشکیل «گروهی از کارمندان معتمد کاخ سفید» به منظور بررسی میزان وفاداری جمهوری اسلامی به توافق برجام داد.
به نوشته فارن پالیسی سه منبع «نزدیک به کاخ سفید» که به نام‌شان اشاره نشده از نارضایتی دونالد ترامپ از وزیر خارجه‌اش در زمینه برجام خبر داده اند.

این نشریه نوشته است که دونالد ترامپ از کارگروه ویژه‌اش خواسته است تا به دنبال تهیه «پرونده‌ای بالقوه» برای اثبات عدم پایبندی ایران به نص برجام در مهلت ۹۰ روزه آینده باشند.
طبق توافقی که بین شش قدرت جهانی یعنی گروه ۵+۱ از جمله آمریکا با ایران در تیرماه ۹۴ حاصل شد، وزارت خارجه ایالات متحده موظف است هر ۹۰ روز به کنگره این کشور اطلاع دهد که آیا جمهوری اسلامی به مفاد برجام پایبند بوده است یا خیر.
در راستای همین توافق، دولت دونالد ترامپ روز سه‌شنبه، ۲۷ تیرماه، در کنگره ایالات متحده تأیید کرد که ایران به مفاد توافق اتمی و برنامه جامع اقدام مشترک، در پیوند با آن، همچنان پایبند مانده‌، هرچند خلاف «روح» آن عمل کرده ‌است.
همزمان یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که تأییدیه فعلی همراه با «سوء ظن» به تهران است و تحریم‌های غیراتمی در راه است.
فارن پالیسی در گزارش روز جمعه خود در همین زمینه می‌گوید که دونالد ترامپ از همین امر ناخشنود است و علاقه داشته است که گزینه «اعلام عدم پایبندی تهران» به برجام را نیز داشته باشد.
طبق گزارش فارن پالیسی، رییس جمهوری آمریکا معتقد است که وزارت خارجه آمریکا و در رأس آن رکس تیلرسون در این کار ناکام بوده و شکست خورده است.
از سوی دیگر لس آنجلس تایمز امروز در گزارشی ضمن تاکید بر اینکه زمان آن رسیده تا ترامپ از بازی «حمایت آمریکا از برجام» دست بکشد٬ نوشت:‌ تا زمانی که ایران به برجام پایبند بماند، آمریکا نیز باید تعهدات خود در این‌باره را اجرایی کند.
در این گزارش آمده است که دولت ترامپ هفته گذشته پایبندی ایران به توافق بین‌المللی برجام را تائید کرد. اما در ساعات پایانی این‌گونه به نظر می‌رسید که ترامپ قرار نیست پایبندی ایران را تائید کند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »